Press "Enter" to skip to content

Pelitestiä demohuoneessa

Jos työpöytäsi laatikosta sattuu löytymään työn alla oleva peli tai jos olet hiljattain julkaissut jotain ja kaipaat sille julkisuutta, kannattaa ottaa peli kainaloon ja suunnata Ropeconin demohuoneeseen. Tarjolle kelpaavat kaikki ei-elektroniset pelit.

Ropeconin demohuone kehittyy mukavasti hiljalleen. Alunperin Arkkikiven maahantuoma forgelainen tapa demottaa pelejä pelitapahtumassa on laajentunut jo firman toiminnan ulkopuolelle. Tällä hetkellä pelilleen voi varata sopivan mittaisen vuoron, jolloin tarjolla pitäisi olla vapaita pöytiä. Kerrotaan myös, että demotettavien pelien myyminen onnistuisi “Ropeconin myyntitiskin tuntumassa sijaitsevasta myyntipisteestä”.

Vielä kun tuohon saisi sellaisen palvelun, että paikalla olisi pari pelialan asiantuntijaa tarjoamassa pelistä palautetta, niin johan olisi kunnollinen tuki ei-elektroniselle pelisuunnittelulle! Pelisuunnitteluhuoneessa voisi sitten käydä testaamassa tuoreimmat kotimaiset peliprojektit, olipa tulija sitten satunnainen Ropecon-kävijä tai pelisuunnittelija itse.

Viime vuonna demohuoneessa oli muistaakseni ainakin Hounds of the Sea, Aulos, Politix ja Ryöväreiden maa. Toivottavasti tänä vuonna nähdään ainakin Noitahovi, Eleanorin uni, Roudan maa 2, “Aulos 2“, Bliaron, Space Jerusalem, Lamentations of the Flame Princess Weird Fantasy Role-Playing ja jotain myös Myrrysmiesten, Ironspinen, Porosen ja Tuonela Productionsin tuoreista projekteista.

Niin ja kävijöitä. Ovathan Ropecon-kävijät kiinnostuneita tulevista kotimaisista peleistä, ovathan?

5 Comments

  1. Eero Tuovinen Eero Tuovinen 06.06.2010

    Pelialan asiantuntijoita… kävisinkö minä? Tiukka oli pohtiminen ja punnitseminen, mutta päädyin kuitenkin siihen, että pitäähän sinne Ropeconiin vielä vääntäytyä mukaan, varsinkin kun siellä on organisaatiossa nähtävästi nyt totuttu tähän demohuoneajatukseen, eikä siitä tarvitse tapella verissäpäin. Lisäksi minua uteloittaa, että miten Raggi selviää Ropeconista, pitää mennä sitä katsomaan.

    Tarkoitukseni on kyllä muuten notkua suunnilleen koko ‘con tuolla demohuoneessa, ei sen tähdellisempää settiä ole koko tapahtumassa. Ylipäätään olen viimeisessä parissa pelitapahtumassa joissa olen käynyt hienosäätänyt osallistumistani selkeästi siihen suuntaan, että homman pointti on tavata muita pelisuunnittelu- ja kulttuuriaktiiveja, vaihtaa kuulumiset, testata pelejä ja pitää pientä seminaaria asian päältä matalalla liekillä siinä tapahtuman yli.

    Jos se on minusta kiinni, niin demohuoneen tilankäyttö perustuu järkeistettyyn reaaliaikaiseen soveltamiseen enemmänkin kuin etukäteen paikan varaamiseen. Eli ihanteellisesti niin, että paikan päälle voi tulla notkumaan ja puhumaan pelistään, ja kun tilaa vapautuu tai sopivia tyyppejä kertyy riittävästi, niin pelaamaan voi ruveta kun siltä tuntuu. Itselleni ei oikein aikataulutettu sessio ennestään täysin vieraiden tyyppien kanssa toimi niin hyvin. Eli tärkeämpi asia erillisen huoneen erottamisessa tarkoitukseen on huoneen rooli kohtaamispaikkana – itse pelaaminen voidaan tehdä vaikka lattialla, jos sopivaa pöytää ei satu silmään. Tai sen voi lykätä iltayöhön, jolloin tilaa pöydissä ympäri tapahtumaa on hieman enemmän.

    Joka tapauksessa, oleellisesti samaa mieltä Samin kanssa – toivottavasti tuonne saadaan runsaasti porukkaa niin julkaistujen kuin julkaisemattomienkin pelien kanssa. Itse diggaisin kovasti esim. tuon Raggin saamisesta mukaan jossain välissä tapahtumaa, se kun tuntuu aina vähän yksinäiseltä verrattuna näihin kotimaisia kieliä puhuviin pelisuunnittelijoihin. Ja sitten on tietysti tämä suuri joukko ennestään tuttuja naamoja, joiden uusimmista aivoituksista olisi mukava kuulla.

  2. Sami Koponen Sami Koponen Post author | 06.06.2010

    Hyvinkin kävisit; olennaisesti taidan ajaa takaa samaa settiä, jota pyöritit(te) Levels-tapahtumassa. Tämmöisen organisoiminen on kuitenkin demohuoneen järjestäjästä kiinni. Ei silti liene paha asia, jos olet paikalla epävirallisesti.

    Minä itse asiassa puolustan tuota aikataulutusta. Ropecon-kävijälle on apua siitä, että hän voi katsastaa mihin aikaan hän pääsee kokeilemaan kiinnostuksensa herättänyttä peliä. Vähän aremmalle pelisuunnittelijalle taas on apua siitä, ettei hänen tarvitse tapella pöytätilasta. Tietysti tämä Ropeconin lähestyminen aikatauluttamisen kautta voi olla vain oma juttuni. Ehkä muu jengi vain ajelehtii paikasta toiseen ja koittaa löytää jotain kiinnostavaa juuri nyt.

    Ihanteellisin ratkaisu olisi varmaan se, että tarjolla olisivat molemmat vaihtoehdot; pari pöytää vapaaseen demokäyttöön ja pari pöytää aikataulutettuina. Siitä voi sitten kukin valita omansa tarpeensa mukaan.

  3. Nuurori Nuurori 07.06.2010

    Ite ainaki roikuin viime vuonna Demohuoneessa suurimman osan conia, ja tuli testattua oikeastaan kaikki uusi suomituotanto, mitä halusinkin. Vaikka muutakin kiinnostavaa ohjelmaa on tarjolla (ja kävin seuraamassa), ei demohuoneen kaltaista toimintaa ole tarjolla oikeastaan missään muualla, ihan mahtava.

    Mitä tulee jerusalemiin, niin kyllä mä oon miettiny, että pitäiskö sitä jotenkin demottaa ropeconissa. (Sais samalla ilmasen sisäänpääsyn, heheh). Jotta tää onnistuis, me tarttettas kumminki käytännössä AV-laitteet, tai sitte ainakin hyvinvarusteltu miniatyyripöytä, tyyliin UHKA, jos joku muistaa, mutta kumpikaan vaihtoehto näistä ei taida onnistua ainakaan demohuoneen puitteissa.

    Toki jotain pienimuotoisempaa pelin esittelyä voi yrittää myös aika perinteisten pöytäpelien muodossa. Tällöin tosin uhkaa jäädä demottvan setin novelty-faktori aika laihaksi. Lähinnä taitais mennä pelikorttien esittelyksi. Systeemin hienouksista en osaa sanoa, että miten ne sais tuleen esiin jonkun tunnin setin aikana… ei niitä taida saada.

    No, pitää miettiä. Puhuttiin kyllä jo itse asiassa kaverin kanssa siitä mahdollisuudesta, että Traconissa järjestettäs semmonen setti, jossa demottas samaan aikaan etäpelaamista virtual tabletop-systeemiä käyttäen, että tietysti meidän n20-säännöillä ja zydeemeillä. Tää ois aika kokonaisvaltainen “roolipelaamisen tulevaisuus”-demonstraatio. Mielekkyyttä lisäis se, ettei tietääkseni suomalaisessa roolipelitapahtumassa oo vielä ollut järjestetty demoa / esitystä etäpelaamisesta, siitäkään huolimatta, että suomessa on tehty yksi kaupallisesti menestyneimmistä VT-alustoista, siis Fantasy Grounds.

    Toteutus on aika paljon kiinni siitä että saadaanko tarvittavat tilat ja laitteet käyttöön, sekä siitä mitä se luonto meille kuiskii.

  4. Sami Koponen Sami Koponen Post author | 07.06.2010

    Ilmiannoin Nuurori teidät tosiaan demohuoneen järjestelijöille, varmaan ottavat yhteyttä kunhan saavat aikaiseksi. Olen samaa mieltä siitä, että av-laitevaatimus voi olla vähän liikaa, mutta kannattaa epäilemättä pohtia ja kysellä, että onnistuisiko se jotenkin. Itselläni kun on vähän se tuntuma, että teknopelaamistanne ei ole skenen taholta otettu järin innokkaasti vastaan. Niinpä olisikin mitä siisteintä, jos näyttäisitte käytännössä mikä mahtihomma teillä on ja olisitte Ropeconin demomagneetti! Kyllä tätä ankkalampea joutaa vähän hämmentämään.

    Tietysti mikäpä siinä, jos teiltä irtoaa laajempi “roolipelaamisen tulevaisuus” -esitys. Eihän sinne demohuoneeseen pakko ole itseään tukkia. Toivoisin vain, että Space Jerusalem saisi mahdollisimman paljon huomiota, jotta se löytäisi oman kohdeyleisönsä.

  5. Eero Tuovinen Eero Tuovinen 08.06.2010

    Itseasiassa olen koittanut saada tuota demohuonekonseptia levitettyä muihinkin tapahtumiin tässä ajan saatossa, missä nyt olen ollut itse mukana. Levelsissä meillä oli esimerkiksi tänä vuonna samainen ohjelmanumero, ja tarkoitus on Traconissakin panostaa. Strateginen tavoitteeni on, että pelisuunnittelun harrastajat voisivat tavata toisiaan muutaman kerran vuodessa näissä eri tapahtumissa ja näin pysyä kärryillä toistensa projektien etenemisestä. Ne ovat kuitenkin samat 20 tyyppiä, jotka Suomessa väkertävät pelejä, niin ei ole mitään syytä miksemme järjestäisi miittejä säännöllisesti.

    Mitä videotykkiin tulee, niin en jaksa uskoa sen olevan ylitsepääsemätön ongelma Ropeconille. Jos ei pysty demohuoneeseen asentamaan (ja miksei pystyisi – ei moderni digitaalinen videotykki niin iso vehje ole), niin sitten erikseen johonkin muualle. Järjestetäänhän siellä näitä isoja dioraamafigupelejäkin, vähemmän työläältä tuo kuulostaa.

Leave a Reply to Eero Tuovinen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.