Press "Enter" to skip to content

Uusi tuote Raggilta

Grinding Gear cover imageJames Raggi, Suomen amerikkalaisin roolipelisuunnittelija, julkaisee tässä tulevalla viikolla seuraavan uuden tuotteensa, seikkailun nimeltään Grinding Gear. Kyseessä on pieni 1-2 session seikkailu vanhan koulun D&D:lle. Ydinaihelma luolastoseikkailussa on vanhan, katkeroituneen publikaanin ja hänen kieroutuneen suojeluspyhimyksensä luoman kuolettavan hautaholvin tonkiminen. Pelaajilta vaaditaan tässä tarkkaavaisuutta, riskinhallintakykyä ja yleistä pelisilmää.

Omasta puolestani diggaan seikkailua samoista syistä kuin yleensäkin Raggin kohdalla: materiaali on lievästi outoa ja persoonallista, suunnittelu on täysin välinpitämätöntä draamallisista seikoista kuten pelaajahahmojen selviytymisestä, ja tekstin ideat puskevat niin kauaksi normaalista luolastokomppauksesta, että pelaajat eivät ihan oikeasti voi ennakoida vaarojen luonnetta ja suuntaa pelkän genrentuntemuksensa voimin. Jos ei muuta, niin nämä Raggin yhden session luolastot ovat mainiota luettavaa inspiraationnälkäisille pelinjohtajille.

Raggi on julkaissut tänä vuonna jo aika monta tuotetta, ja kuulemma sillä on tulevaisuudessa vienona pyrkimyksenään saada ulos suunnilleen yksi uusi tuote kuukaudessa. Hurja julkaisutahti, siis. Tähän mennessä Raggin seikkailut, kuten Death Frost Doom, ovat myyneet sellaista 200-300 kappaletta ihan kohtuullisen lyhyessä ajassa, eli ei hänellä tässä aivan kehnosti mene. Mielenkiintoista nähdä, miten homma etenee – Raggi näes toivoo voivansa elättää itsensä ainakin osin tällä työllään tulevaisuudessa, eli ihan pienet myyntiluvut eivät häntä tyydytä. Grinding Gearin perusteella on olemassa toivo siitä, että hänen persoonallinen näkemyksensä ei ole kuivumassa kokoon ainakaan ihan heti.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.