Press "Enter" to skip to content

Uutiskatsaus: RPG Sports, White Wolf ja odotetuimmat pelit 2019

Edellisestä kansainvälisen skenen uutiskoosteesta on kulunut jo hyvä tovi, joten laitetaanpa vielä ennen vuoden loppua syystalven tärkeimmät uutiset järjestykseen. Luvassa on asiaa roolipeliturnauksesta, Vampire-pelin kohuista, Dungeons & Dragons -pelin menestyksestä ja ensi vuoden odotetuimmista roolipeleistä.

Parhaiden roolipelaajien etsintää

Lokakuun puolivälissä puheenaiheena oli Dungeons & Dragons elektronisena urheiluna eli verkon yli kilpailullisesti pelattuna. Moni suhtautui asiaan aika skeptisesti, vaikka D&D:a onkin varhaisvaiheissa pelautettu myös kilpailuna siitä, mikä pelaajaryhmä selviytyisi nopeimmin haastavasta luolastosta. Yleisön epäluulot eivät kuitenkaan horjuttaneet roolipelaamisen suoratoistoa tarjoavaa Encounter Roleplaying -yhteisön taustajoukkoja, joten marraskuussa nähtiin D&D:lla toteutettu roolipeliturnaus.

RPG Sports -nimisessä turnauksessa neljä nelihenkistä joukkuetta ottivat toisistaan mittaa tappomatsissa (deathmatch) eli tavoitteena oli kukistaa vastustajajoukkueen hahmot. Kukin pelaaja valitsi pelihahmonsa D&D:n 4. tason valmishahmojen joukosta ja ottelupituus oli 45 minuuttia (+ käynnissä oleva taistelukierros loppuun). Taistelukentille oli sijoitettu muutamia ansoja ja taikaesineitä, joihin hahmot saattoivat törmätä otteluiden aikana. Finaali pelattiin 1. joulukuuta ja voittajajoukkue sai palkinnoksi 5000 dollaria. Tarkemmat säännöt löytyvät tästä linkistä (PDF).

Tässä voittajajoukkueen kokoonpano. Kuva: RPG Sports

Turnauksen järjestänyt Encounter Roleplaying aikoo haastattelun mukaan järjestää ensi vuonna uuden turnauksen, eikä pitäytyminen D&D:n sääntörunkoon ole itsestäänselvää. Ensimmäisellä kerralla pelaajat olivat ilmeisesti kutsuvieraita, mutta jatkossa tarkoitus on avata kilpailu kaikille halukkaille.

Saa kuitenkin nähdä, miten käy: turnauksen verkkosivua ei ole päivitetty marraskuun alun jälkeen, eikä minkäänlaista loppuraporttia löydy Twitter-sivultakaan. RPG Sports -nimisen turnauksen Twitch-kanavalla on alle 2000 seuraajaa, mikä on saman verran kuin kotikutoisella D&D-kampanjalla; vähänkään nimekkäämmillä D&D-kanavilla (mm. Encounter Roleplaying -kanavalla) on kymmeniä tuhansia ja Critical Role -kanavan tyylisillä huipuilla jopa satoja tuhansia seuraajia. Yleisömäärän vähäisyys saattoi siis olla järjestäjille pettymys, joka nakertaa toiminnan jatkamisen motivaatiota.

Vampire kohun keskellä

Roolipelifirma White Wolf julkaisi kesällä Vampire-roolipelistä viidennen laitoksen, mutta on samalla joutunut kamppailemaan negatiivisen julkisuuden kanssa. Jo aiemman pelitestimateriaalin yhdestä valmishahmosta löydettiin viittauksia pedofiliaan, sitten kesällä tuotantotiimin väitettiin kosiskelevan uusnatsiyleisöä (ks. Polygon-uutissivuston artikkeli) ja marraskuussa pelin Camarilla-lähdeteoksessa Tšetšenian seksuaalivähemmistöjen vainot esitettiin vampyyrien tekosina (ks. lainaus tekstistä). Nämä eivät jääneet vain internetin datavirraksi, vaan syytökset poikivat häirintää ja uhkailuviestejä useammalle suunnalle (sekä pelintekijöitä, asian esillenostaneita että sivullisia kohtaan) ja Tšetšenian ulkoministeri totesi tiedotustilaisuudessa, että kyseessä on kunnianloukkaus Tšetšeniaa kohtaan. Helsingin Sanomatkin äityi selvittämään, mistä on kyse.

Camarilla-lähdeteos tulee tiettävästi vain ennakkotilaajien saataville. Lähde: Modiphius
Marraskuun puolivälissä Paradox Interactive, White Wolfin nykyinen emoyhtiö, ilmoitti lehdistötiedotteessaan, että White Wolf käytännössä sulautetaan emoyhtiöönsä. Henkilökuntavaihdoksia tulee ja niiden jälkeen WW:n kontolle jää vain brändin hallinnointi, ei varsinainen pelisuunnittelu. Kohua herättänyt Camarilla-lähdeteos uudistetaan, toimitetaan ennakkotilaajille ja sen jälkeen poistetaan myynnistä (ks. firman virallinen blogaus).

On vaikea sanoa, miten tapaus vaikutti White Wolf -firmaan ja Vampire-roolipeliin. Lehdistötiedotteen mukaan keskittyminen brändinhallintaan ja pelijulkaisujen tekemisen jättäminen kolmansille osapuolille oli suunnitelmissa jo ennen kohua. Ilmeisesti suunnitelmia on kuitenkin jouduttu toteuttamaan hieman aiottua nopeammin, sillä ainakin World of Darkness -verkkosivu suljettiin miltei ilman varoitusta. Tyhjän päälle tässä silti tuskin pudotaan. Isoimmaksi sisällöntuottajaksi noussee Modiphius-firma, joka hiljattain ilmoitti tulevista Vampire-lähdeteoksista. Myös Onyx Path Publishing, joka on julkaissut paljon lisensoitua World of Darkness -materiaalia White Wolfin edellisen omistajan, CCP Gamesin aikana, jatkanee tuotantoaan myös tässä uudessa asetelmassa (tulossa mm. Chicago by Night -lähdeteos). Vampire– ja muiden World of Darkness -pelien pelaajien ei siis pitäisi jäädä vaille pelikirjojaan. Kohun vaikutusta pelien menekkiin on sen sijaan vaikea arvioida. Suunnalla jos toisellakin on kehotettu boikotoimaan White Wolfin tuotantoa, mutta kukapa tietää kuinka laajana se toteutuu.

Kenties tärkein vaikutus on sen näkeminen, että skenessä ei vain oteta passiivisesti vastaan erilaisia roolipelituotteita, vaan niiden sisältöön reagoidaan voimakkaasti. Vampire-roolipelin selittäminen kauhupeliksi ei toiminut poliittisen kiistan vasta-argumenttina, vaikka pelillä onkin pitkä historia. Kenties iso osa reaktion voimakkuutta johtuukin juuri pelin maineesta: Vampire on tunnettu peli, josta monella on mielipide jo valmiiksi. Dungeons & Dragons saattaa jyrätä myyntiluvuissa, mutta roolipelikulttuurisen painoarvon suhteen skenessä on muitakin jättiläisiä.

Dungeons & Dragons -roolipelistä ilmaisversio

Wizards of the Coast -firmalla menee D&D:n osalta mainiosti. Yhtiön presidentti Chris Cocks kertoi GeekWiren haastattelussa, että D&D:n menekki on kasvanut 30 prosentin vuosivauhtia jo neljä vuotta peräjälkeen. Koska D&D näyttää pärjäävän (kaikki kolme perussääntökirjaa ovat juuri tällä hetkellä Amazonin 20 myydyimmän kirjan joukossa), panostetaan WotC:ssa nyt digitaalipuolelle. Magic: The Gathering -keräilykorttipelistä on jo saatavilla beta-vaiheessa oleva verkkopeliversio ja kuulemma perinteisempiäkin digipelejä on tulossa.

Cocks perustelee ei-elektronisen pelaamisen suosiota 1970-luvulla syntyneiden paluuna lapsuutensa peliharrastuksen pariin ja toisaalta nuoremman sukupolven kiinnostuksella valtavirtaistuneeseen nörttikulttuuriin. Osansa lienee myös pelisuunnittelulla: D&D:n pääpelisuunnittelija Mike Mearlsin mukaan nykyisen laitoksen suunnittelussa haluttiin korostaa pelinjohtajan asemaa ja tarinankerrontaa. Nykyinen D&D siis mukautuu erilaisten peliporukoiden käytössä aivan eri tavalla kuin edelliset versiot, joissa pelikokemusta pyrittiin vakioimaan runsailla ja täsmällisillä säännöillä. Pelisysteemin hallinta (system mastery) ei siis ole enää pääroolissa, mikä on tehnyt D&D:n helpommin lähestyttäväksi. Onkin kiinnostavaa nähdä, millaisen vastaanoton ensi vuonna julkaistava Pathfinder RPG:n toinen laitos saa; sehän on pysytellyt enemmän vanhoilla linjoilla, vaikka sääntöjen virtaviivaistumista onkin odotettavissa.

D&D:n tuoreet laitokset ovat roolipelien kentällä olleet perinteisesti kallista hupia, koska kukin on vaatinut kolme kovakantista perussääntökirjaa. Viidennen laitoksen kohdalla WotC on kuitenkin päättänyt tarjota ilmaiset kevytversiot, joista tehtiin marraskuussa yhtenäinen PDF-versio. D&D Basic Rules -nimisessä 180-sivuisessa versiossa ei ole yhtä paljon hahmoluokkia ja -taustoja kuin täysversiossa, mutta pienempikin vaihtoehtojen valikoima riittää pelaamiseen aivan hyvin. Joulun kunniaksi WotC tarjosi vielä Winter’s Splendor -skenaarion ilmaiseksi ladattavana (linkki löytyy Popculture Median artikkelista), joten ei tarvita kuin nopat, jotta pääsee pelaamaan D&D:a.

Kansa tahtoo lisensoitua scifiä

Savage Worlds Adventure Edition äänestettiin ensi vuoden odotetuimmaksi peliksi, vaikka PDF-versio onkin jo saatavilla. Kuva: DrivethruRPG
Koska olemme menossa vuodenvaihdetta kohti, niin nostan vielä lopuksi esille ENWorld-sivuston perinteisen odotetuimpien pelien äänestystulokset.

Aikaisempina vuosina kymmenen kärjessä ovat keikkuneet vanhojen pelien uudet versiot, koska näillä peleillä on jo valmista fanikuntaa. Tämä pätee myös tänä vuonna, sillä kärjessä ovat Savage Worlds ja Pathfinder -pelien uudet laitokset. Uusversioiden lisäksi listalle on päässyt useampi lisenssipeli. The Expanse, Dune, John Carter ja Judge Dredd ovat kaikki alunperin kirjallisuuden tuotteita, mutta niistä on sittemmin tehty myös elokuvia, tv-sarjoja ja/tai videopelejä.

Temaattisesti heiluri on selvästi heilahtanut aiempaa vahvemmin fantasiasta scifin suuntaan. Aiempien vuosien trendi jatkaa siis voimistumistaan.

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: