Press "Enter" to skip to content

Wizards myy klassista D&D-materiaalia

Sope on Pelilaudan foorumilla ihan kiitettävästi ilmoitellut Wizards of the Coast -firman uusvanhoista tuotteista. Ensin firma rupesi tekemään uusintapainoksia vanhoista AD&D-materiaaleista, sitten avasi uudelleen PDF-verkkokaupan vanhalle materiaalille ja nyt tuoreimpana ilmoitti tulevasta valkolaatikon uudelleenjulkaisusta deluxe-versiona.

Mistä oikein on kyse?

D&D tekee kuolemaa

Shannon Appelcline kirjoitti kolumnissaan vuodenvaihteessa, että Dungeons & Dragons on vaikeuksissa. Wizards on nyt suunnannut tarmonsa D&D:n viidennen laitoksen tekemiseen eikä uusia neljännen laitoksen julkaisuja ole tiedossa (ks. WotC:n tuotelistaus). Appelcline piti tätä ennennäkemättömänä tilanteena: pelin vanha laitos raivataan pois tietä, vaikka uutta laitosta ei uskota saatavan ulos painokoneista ennen vuotta 2014.

Tienatakseen muutaman helpon lantin Wizards on ruvennut julkaisemaan vanhoja versioita uudelleen. Oikeaoppisen markkinoinnin merkeissä keskeisistä tuotteista julkaistaan kalliita erikoispainoksia (hinnat vaihtelevat 3. laitoksen peruskirjojen 50 dollarista vuoden 1974 version rapsakkaan 150 dollarin hintaan) ja muista pusketaan ulos halpoja PDF-versioita. On vaikea sanoa, miten hyvin nämä tuotteet menestyvät: Toisaalta monelle nostalgisoivalle nörtille voi olla elämän täyttymys saada vanhan pelin uusintapainos omaan kirjahyllyyn pölyttymään mutta toisaalta moni saattaa myös pitää niitä auttamattoman vanhentuneina. Viime vuosien OSR-liike on nimittäin onnistunut tuottamaan retroversioita, jotka ovat vähintään yhtä hyviä kuin alkuperäiset ja uusia tekstejä, jotka palvelevat pelaamista paremmin kuin monet alkuperäiset lähdeteokset. Se on kuitenkin selvää, että kyse on WotC:n kannalta helposta tulonlähteestä, kun uusintapainatukset vaativat huomattavasti vähemmän työtä kuin kokonaan uusien tuotteiden tekeminen.

Uusvanhojen tuotteiden julkaisemisessa ei varmaankaan ole kyse pelkästään rahantahkoamisesta. Tarkoitus on varmasti myös pitää yllä D&D:n brändiä, ettei peli pääse unohtumaan kuluttajien mielistä. Pahinta Wizardsin kannaltahan olisi se, jos D&D ehtii tänä hiljaiselon aikana unohtua niin pahoin, ettei 40-vuotisen taipaleen juhlavuoden kunniaksi julkaistu D&D:n viides laitos enää kiinnostakaan ketään, kun kaikki ovat jo siirtyneet joko Paizon, OSR-skenen tai videopelien tarjoamien vaihtoehtojen pariin. (Tai ketään; liiketalouden maailmassa tämä on tietysti suhteellista, mutta pointtina on, että viides laitos on Wizardsin kohtalonhetki joko siepata skenen ykköspaikka takaisin haltuunsa tai menettää se lopullisesti.)

D&D ei kuole koskaan

En ehkä kuitenkaan pitäisi tilannetta niin synkkänä kuin millaisena Appelcline sen näkee. Tietenkään uusien julkaisujen loppuminen ei ole hyvä merkki, mutta siitä on vielä pitkä matka varsinaiseen tuotelinjan kuolemiseen. Laskin Wizardsin tuotelistalta, että firma on ehtinyt puskemaan jotain 40 neloslaitoksen kirjaa. Toki tuossa on jonkin verran päällekkäisyyttä, mutta karsimisen jälkeenkin kirjatorni jää vielä niin korkeaksi, etten usko kenenkään pelaavan niitä puhki ihan hetkessä. Tämän lisäksi D&D Insider on edelleen käytössä ja tuottaa uutta materiaalia.

Jos D&D:ä jokin uhkaa, niin se on ehkä lähinnä se, että D&D on vain yksi Wizardsin tuotelinja mm. Magic: The Gathering -korttipelin ja Kaijudo -keräilykortti-mobiilipeli-televisiosarjan rinnalla. Wizards puolestaan on vain yksi tytäryhtiö lelujätti Hasbrossa. Kun tulosvaatimukset tulevat ylhäältä, heiluu kirves herkästi liian vähän tuottavien sektorien päällä.

Tästä huolimatta uskon vallan kuuluvan viime kädessä pelaajille. Isojen firmojen pelien pelaaminen on melkoista kulutusjuhlaa, mutta kirjojen ostamisen keskellä niitä pitäisi ehtiä pelatakin. Pelaajapopulaatio näivettyy, jos pelejä ei järjestetä aktiivisesti ja ainakin osa ostajistakin tajuaa tuhlauksensa, jos he hankkivat tavaroita joilla eivät mitään tee. Pelaamalla ne pelit säilyvät vuodesta toiseen.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.