Press "Enter" to skip to content

Uutiskatsaus: Asmodee kasvaa ja lisensointi rajoittaa

Tässä kansainväliseen skeneen painottuvassa katsauksessa käyn läpi lautapelipuolen jättifirma Asmodeen uusimpia hankintoja ja listaan palkitut supersankaripelit. Samassa yhteydessä kirjoitan myös hieman siitä, miten lisenssien puute on yhteydessä pelien menestykseen. Siitä aasinsiltaa pitkin jatkaen uutisoin vielä D&D:n epävirallisen digimateriaalin kauppapaikan DM’s Guildin sääntötarkennuksesta.

Jättiläisen ruokahalu

Lautapelifirma Asmodee on tänäkin vuonna jatkanut ahkerasti uusien firmojen kirjaamista nimiinsä. Saksalainen Heidelberger Spieleverlag, espanjalaiset EDGE Entertainment ja Millenium (ks. lähde), puolalainen Rebel (ks. lähde) ja yhdysvaltalainen Mayfair Games (ks. lähde) ovat jo päätyneet uuteen omistukseen, vaikka vuodesta ei ole eletty vielä montaakaan viikkoa. Asmodee on ennen muuta jakelufirma, eli se antaa hankkimiensa firmojen toimia pelisuunnittelun osalta entiseen tapaansa tytäryhtiöinä. Lautapelien jakeluverkon hallitsijana Asmodeen asema alkaa kuitenkin olla kiistaton.

Shannon Appelcline kirjoitti ranskalaisen Asmodeen taustoista blogiinsa Mechanics & Meeples jo vuonna 2016. Tekstistä käy ilmi, että Asmodeen ensimmäinen menestys tuli Pokémon-korttipelin myötä, kun se pääsi huolehtimaan huippusuositun pelin lisensoinnnista Ranskaan. Eurooppalaisten jalkelufirmojen osteleminen alkoi kymmenen vuotta sitten ja Yhdysvalloista ensimmäiset isot hankinnat tehtiin vuonna 2014 (Days of Wonder ja Fantasy Flight Games). Hankintojen myötä yhtiö on kasvanut nopeasti ja tehnyt kovaa tulosta vuodesta toiseen: vuonna 2016 liikevaihtoa oli 377 miljoonaa euroa.

Liiketaloudellisten lukuja paljastavammin Asmodeen asemasta kertoo kuitenkin se, miten valtaosa suosituimmista lautapeleistä on Asmodeen nimikkeen alla. John Borba kirjoitti IGN:n artikkelissaan, miten hän on huolissaan pienempien, vähemmän myyvien pelien tulevaisuudesta Asmodeen omistuksessa. Toisaalta artikkelissa haastatellut lautapelien jälleenmyyjät kokevat, että Asmodeen toimet tukevat kivijalkakauppiaita.

Klassikot palkitaan supersankaripelien joukossa

Bamfsies-palkintoja on jaettu supersankariroolipeleille vuodesta 2014 alkaen. Palkintojen jakamisperusteet ovat hieman vaihtuneet vuosien saatossa, mutta nykyään kuka tahansa saa ehdottaa peliä, kunhan se on julkaistu edeltävien 12 kuukauden aikana. Palkinnot jaetaan yleisöäänestyksen voittajalle sekä tuomariston valinnoille. Tänä vuonna yleisöäänestyksen voitti Golden Age Champions. Runsaasti ääniä keräsivät myös Villains and Vigilantes -pelin kolmoslaitos Mighty Protectors sekä Sentinel Comics: The Roleplaying Game Starter Kit. Kaikki kolme peliä päätyivät myös tuomareiden nostoihin.

Äänestäjiä oli tänä vuonna ennätysmäärä, 1500 henkeä, mikä antaa syyn hieman arvioida äänestystuloksia. Bamfsies-palkintoja ei oman ilmoituksensa mukaan ole tarkoitettu otettavaksi liian vakavasti, mutta kyse on kuitenkin ikkunasta yhteen roolipelaamisen alagenreen. Vuoden voittajat kielivät perinteistä ja nostalgiasta: Golden Age Champions perustuu Champions-pelin kuudennen laitoksen säännöille vuodelta 2010 ja Villains and Vigilantes puolestaan on uusintajulkaisu yhdestä varhaisimmista supersankariroolipeleistä vuodelta 1979. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että koko supersankariropegenre olisi vanhan vallan alla. Aiempina vuosina Apocalypse World -pohjaiset Worlds in Peril sekä Masks: A New Generation ovat olleet kisassa kärkipaikoilla.

Supersankarielokuvien valtakaudella kuvittelisi, että Marvel- tai DC-lisenssin saanut supersankaripeli menestyisi. Ongelmana ei lienekään pelin vastaanotto roolipeliskenessä, vaan lisenssin saaminen oikeuksienhaltijoilta. Mike Tresca kirjoitti EnWorldissa julkaistussa artikkelissaan siitä, miten skenessämme ei koskaan nähty virallista Harry Potter -roolipeliä, koska J.K. Rowling ei antanut lupaa sellaisen tekemiseen. Vaikka supersankariaiheisia lisenssipelejä on olemassa (tuoreimpina mm. Marvel Heroic Roleplaying ja DC Adventures RPG), ne eivät ilmeisesti menestyneet lisenssinhaltijan toiveiden mukaisesti. Koska myyntilukuja ei ole saatavilla, on vaikea sanoa johtuuko tämä heikosta myynnistä vai kohtuuttomista tuotto-odotuksista. Ottaen huomioon, että Marvel Heroic Roleplaying kahmi sekä Ennie- että Origins-palkintoja, olisin taipuvainen jälkimmäiseen selitykseen.

Logot piiloon

The Dungeon Master’s Guild (DM’s Guild) on verkkokauppa, jossa voi myydä omatekoista D&D-materiaalia. Ehtoihin kuitenkin kuuluu, että materiaalin pitää käyttää uuden 5. laitoksen sääntöjä, sijoittua Forgotten Realmsiin tai Ravenloftiin (tai olla yleispätevää) ja olla myynnissä yksinomaan DM’s Guildissa. Vastineeksi näistä käyttöoikeuksista ja kauppapaikalle pääsemisestä Wizards of the Coast pidättää 50 % myyntituloista. Nyt käyttäjiä on muistutettu, että ehtoihin kuuluu myös ainoastaan DM’s Guildin oman logon käyttäminen – mitkään muut brändäyskeinot eivät ole sallittuja.

Muiden logojen käyttökielto koskee lähinnä sellaisia pieniä firmoja tai ryhmiä, jotka haluaisivat osoittaa samaan joukkoon kuulumista. Tekijän nimi saa siis edelleen olla näkyvissä, joten itsenäiset pelisuunnittelijat ja materiaalinkirjoittajat eivät joudu muuttamaan toimintaansa jatkossa.

Sääntötarkistuksen syynä saattaa olla Wizards of the Coastin pyrkimys hankaloittaa kolmannen osapuolen menestymistä (D&D:n 3. laitoksen OGL:n myötä syntyi mm. Pathfinder) tai verkkokauppasivustoa pyörittävän OneBookShelfin vaatimus yhtenevistä säännöistä kaikille eri toimijoille. Olipa syy mikä tahansa, asiasta uutisoineen EnWorldin artikkelin kommenttiosioon kertyi yli 180 kommenttia, joista valtaosassa uudistusta ei otettu hyvällä vastaan.

2 Comments

  1. Jonir Jonir 19.02.2018

    Jopas on rajoitukset!

  2. Sami Koponen Sami Koponen Post author | 24.02.2018

    Onhan ne, mutta ajatuksena lienee, että fanit saavat tuottaa D&D:n kannalta hyödyllistä materiaalia. Kyse ei siis ole fanien palvelemisesta, vaan Wizards of the Coastin saamasta edusta. Siellähän myös suositellaan, että fanimateriaali perustuisi julkaistuihin skenaarioihin, jotta nämä saisivat kätevästi tuotetukea.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: