Press "Enter" to skip to content

Ropeconin skenaariosuunnittelukilpailu

Ropecon haastaa jälleen Suomen skenaarionkirjoittajat esittelemään taitojaan pöytäroolipelien skenaarionkirjoituskilpailussa! Kilpailuaika on 1.5.-30.6. Aiemmista vuosista poiketen kilpailijat palauttavat ensimmäisen luonnoksen kilpailutyöstä 31.5. mennessä.

Kilpailussa haetaan lyhyitä, nopeasti valmisteltavia ja pelattavia skenaarioita, jotka soveltuvat myös harrastuksen esittelyyn. Skenaarioita pelautetaan Ropeconin Kokemuspisteellä tapahtuman aikana, ja ne keräävät pisteitä tuomaristolta, pelinjohtajilta ja pelaajilta. Kolme parasta palkitaan kokonaispistemäärän perusteella plakaatein ja lahjakortein!

Uudistuksia kilpailuun

Tämän vuoden kilpailun säännöt ovat samankaltaiset kuin viime vuonna: pelin pitää olla nopeasti pelattavissa ja sen pitää toimia vaihtelevalla pelaajamäärällä. Näyttää kuitenkin siltä, että arvostelukriteereihin on annetun teeman toteuttamisen rinnalle nostettu pelitekstin selkeys ja sääntöjen käytettävyys. Lisäksi tänä vuonna skenaarioilta odotetaan “rakenteen joustavuutta” eli sitä, että pelikokemukseen tulee vaihtelua eri pelikertojen aikana. Kaikkiaan siis kuulostaa siltä, että skenaariosuunnittelusta eli jollekin tietylle emopelille kirjoitetusta seikkailusta on siirrytty pelisuunnittelun eli itsenäisen pelitekstin suuntaan.

Vuosittainen Ropeconin skenaariosuunnittelukilpailu järjestetään jo viidettä kertaa. Kysyin järjestäjiltä, miten he näkevät kilpailun muuttuneen vuosien saatossa. Arttu Hanska kertoi, että kisaskenut olivat alunperin muiden aikataulutettujen roolipelien joukossa. Sittemmin kisaskenut on nostettu paremmin näkyville osaksi Kokemuspisteen toimintaa (ks. infosivu viime vuoden Kokemuspisteestä). Jotta skenaariot eivät jäisi vain muutamien conikävijöiden riemuksi, on skenaarioiden saatavuuteen Ropeconin jälkeen panostettu. Kilpailutyöt julkaistaan Creative Commons -lisenssillä (CC BY-SA 4.0), joka sallii niiden vapaan käytön ja ne ovat saatavilla Forge & Illusion -pelikirjastosta.

Tarpeesta vai näyttämisen halusta?

Skenaariokisassa on jo useamman vuoden ajan suunniteltu lyhyitä pelejä. Tämä on kisaformaattina ihan ymmärrettävä rajoitus, mutta toisaalta se tarkoittaa, että kilpailussa haetaan perinteestä poikkeavaa roolipelisuunnittelua. Klassinen roolipelihän on opaskirja, jonka avulla voi pelata monenlaisia seikkailuita ja pitkiä kampanjoita. Voisi ajatella, että kisaskenaariot eivät tämän takia oikein löydä paikkaansa osana pelaamiskulttuuria, vaan jäävät kisaan osallistuneiden keskinäiseksi pelisuunnittelutaidon näytökseksi.

Kisan järjestäjät sanovat, että lyhyys ei ole kisapelien satunnaisesti valittu piirre. Roolipelaamisen esittelemisessä uusille harrastajille tällaiset lyhyet pelit ovat helposti lähestyttävää matalan kynnyksen materiaalia. Tällaisille minipeleille on siksi tarvetta ja kilpailu on osoittautunut hyväksi tavaksi tuottaa sitä. Arttu Hanskan mukaan ainakin Ropeconissa skenaarioita pelataan runsaasti: viime vuonna 60 viralliseen arviointiin kuuluviin pelautuksiin osallistui 260 pelaajaa, mikä on enemmän kuin vuotta aiemmin. On toki epäselvää kuinka suuri osa tuosta joukosta on aloittelijoiden sijaan kokeneita roolipelaajia, jotka tykkäävät istua hetkeksi pelaamaan muun kiinnostavan coniohjelman välissä. Joka tapauksessa voin omasta puolestani lisätä, että tiettyjä kisaskenuja on käytetty myös Traconissa, jossa olemme esitelleet roolipelaamista.

Se, minkä verran kisaskenuja käytetään pelitapahtumien ulkopuolella, on arvoitus niin kuin moni muukin asia skenessämme. Olen kuullut alustavista suunnitelmista, että aiempien vuosien parhaita kilpailuteoksia koottaisiin laajemmaksi kokoelmaksi. Tämä voisi tuoda minipeleille lisää näkyvyyttä kotimaisessa skenessä. Tämän vuoden conin yhtenä pääjärjestäjänä toimivan Aaro Viertiön mukaan julkaisusuunnitelmat ovat kuitenkin vasta alustavia, joten aika näyttää miten asia kehittyy.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.