Press "Enter" to skip to content

Ropeconiin pelinjohtajaksi

Ropeconiin kaivataan tänäkin vuonna pelinjohtajia tarjoamaan kävijöille laadukkaita roolipelikokemuksia. Perussäännöt ovat samat kuin ennenkin (pelinjohtajat pääsevät ilmaiseksi sisään ja saavat conin lopuksi kahmia ilmaista tavaraa mukaansa), mutta tänä vuonna on tarjottu myös neuvoja conipelinjohtajille.

Tutut säännöt

Tuttuun tapaan neljä tuntia pelinjohtamista tietää ilmaisen päivälipun tapahtumaan, eli vetämällä kaksi nelituntista peliä pääsee ilmaiseksi sisään. Periaatteessa enemmänkin voi toki pelinjohtaa ja mitä enemmän johtaa, sitä korkeammalle kohoaa “loottiasteikossa” eli pääsee lähemmäs kohti kärkipaikkaa, kun on kyse tavarapalkkioiden noutamisesta. Pelinjohtaminen conissa edellyttää ilmoittautumista etukäteen (tämän lomakkeen avulla) ja tänä vuonna takaraja on 17. heinäkuuta. (Tai no, toki conissa voi pelauttaa pelejä spontaanistikin, mutta vapaan pelipöydän löytäminen saattaa siinä tapauksessa olla haasteellista.)

Edellisvuosien tapaan conipelinjohtaminen on myös yhteydessä skenaarionkirjoituskisaan. Lämmin suositus on, että pelinjohtajat pelauttaisivat kisaskenuja, jotta saadaan yksi niistä palkittua yleisönsuosikkina. Kaikki kisaskenut ovat nähtävillä viimeistään 11. heinäkuuta, joista voi sitten katsella, josko jokin niistä herättäisi pelinjohtamishaluja.

Uudet neuvot

Ropeconin pelinjohtajien ilmoittautumisen yhteydessä on mainittu useita hyviä neuvoja, jotka on syytä toistaa täälläkin.

Neljä tuntia

Ropeconin skenaarioille suositellaan neljän tunnin pituutta. Tämä on se, josta niitä vapaalippuja lasketaan ja usein se intervalli, jonka mukaan skenaariot alkavat. Toisin sanoen, jos vedät lyhyemmän pelin, et saa PJ:n palkkiota ja jos vedät pidemmän, syöt arvokasta coniaikaa. Ropeconissa riittää säpinää ihan jatkuvasti ja joka tuutista, joten harva pelaaja lähtee tyytyväisenä mukaan pitkiin maraton-skenaarioihin.

Neljä tuntia on lyhyt aika. Kannattaa harkita tarkkaan, mihin se riittää. Onko hahmonluonti niin oleellinen, että se on sisällytettävä kuvioon? Miten saat pelin käyntiin rivakasti, että viimeistään ensimmäisen tunnin jälkeen olette jo syvällä skenaariossa? Montako taistelukohtausta valitsemallasi sääntöjärjestelmällä ehtii neljässä tunnissa pelata? Montako kohtausta ylipäänsä, kun kyseessä ei ole tuttu porukka, jossa pelityyli on jo vakiintunut?

Miten pitkäksi pelisi sitten arvioitkaan, niin koita pysyä siinä. Monella voi olla aikataulutettuja menoja, joten heidän pitää lähteä pöydästä juuri silloin, kun lupailit pelin päättyvän. Vastaavasti moni on voinut tehdä kovia valintoja aikataulustaan, joten jos pelisi päättyy ennen aikojaan, heitä epäilemättä kismittää, kun kovaa valintaa ei olisi tarvinnutkaan tehdä. Pelin rytmittäminen on conipelinjohtamisen keskeisiä taitoja.

Varaudu hälyyn

Legendat kertovat, että Ropeconissa pelataan yli 200 skenaariota. Tämä tarkoittaa, että yksityisistä tiloista on turva haaveilla. Ympärillä pyörii ohikulkijoita ja viereisten pöytien äänet kuuluvat selvästi. Häiriötekijöitä riittää, joten niihin kannattaa varautua. Kestääkö skenaariosi tunnelma, vaikka keskittyminen tuskin on rikkumatonta? Kuulevatko pelaajat toisiaan, jos kasaat saman pöydän ympärille kuusi osallistujaa? Lähteekö omasta pelistäsi niin paljon ääntä, että viereisten pöytien väki luo teihin murhaavia katseita?

Mainosteksti houkuttelee

Pelikuvauksella on väliä (etenkin, kun et välttämättä voi vaikuttaa peliajankohtaan). Kannattaa harkita, mitä siihen kirjoittaa. Onko pelin fiktion kuvaaminen olennaisinta? Onko skenaariosi keskeisin osa sen sääntöjärjestelmä? Millaisin odotuksin haluat pelaajien saapuvan pelipöydän ääreen?

Tässä tuskin pystyy miellyttämään kaikkia: Ropeconin puoli suosittelee kertomaan pelin sisällöstä, minä puolestani luontojani luen käytetystä sääntöjärjestemästä kaiken olennaisen. Niinpä kannattaa miettiä, millaisia tyyppejä haluat houkutella pelisi ääreen. Vertaa: “Vincent Bakerin tunnettu Dogs in the Vineyard, roolipeli tuomareista ja syntisistä 1800-luvun Utahissa” ja “Huonosti peitetty hauta kylän ulkopuolella. Sisaren moitteet veljensä alkoholin käytöstä. Sydän täynnä pelkoa. Uskonsankarit ratsastivat juuri kaupunkiin. Mitä teette?” Kumpaan peliin itse ilmoittautuisit?

Peli-ilmoittautumisen yhteydessä ei näemmä enää kysytä sitä, onko pelisi aloittelijaystävällinen vai ei. Toiveena kuitenkin olisi, että tätä lisämainintaa näkisi mahdollisimman paljon eri skenaarioilmoituksissa. Ropecon on kuitenkin se paikka, missä moni voi tutustua roolipeleihin ensimmäistä kertaa – jos siihen vain annetaan mahdollisuus. Aloittelijoiden mukaan ottamisesta harvoin on mitään haittaa. Oman kokemukseni mukaan he ovat innokkaita pelaamaan eikä kokeneisuus ole mikään tae siitä, että pelaaja tuntisi juuri sen sääntöjärjestelmän kiemurat, jonka olet peliäsi varten valinnut.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.