Press "Enter" to skip to content

Ropecon 2018 yhteenvetoa

Ropeskenen tärkeimmäksi koettu tapahtuma on taas tämän vuoden osalta takanapäin. Ohessa on pohdiskelua tämän vuoden tapahtuman annista ja perinteiseen tapaan listat sekä roolipelijulkaisuista että eri puolille nettiä ilmestyneistä coniraporteista.

Muistakaanhan muuten kaikki conissa käyneet käydä antamassa kävijäpalautetta, jotta Ropeconia saadaan jatkossakin kehitettyä oikeaan suuntaan.

 

Isompi ja äänekkäämpi

Ropecon kirjasi Facebook-sivujensa mukaan tänä vuonna uuden ennätyksensä yli 4500 kävijällä. Edellinen ennätys on muutaman vuoden takaa 4100 hengen coni, eli kasvua näyttäisi olevan vallan mainiosti. Tämän vuoden erikoisuutena oli perjantaina ennen conin alkua järjestetty akateeminen ohjelma, jossa esiteltiin pelitutkimuksen tuloksia eri pelitraditioiden kohtaamisesta nykypelien kentällä. Sen osallistumisluvuista ei ole tietoa, mutta luulisi senkin tehneen osansa kävijämäärän hyväksi.

Roolipelipuolella peleihin ilmoittautumiseen tehty sähköinen Konsti-järjestelmä oli viritetty noteeraamaan myös ryhmiä. Palautekeskusteluista päätellen järjestelmän toiminnassa oli pientä häikkää, mutta tämä saattoi myös johtua kävijöiden tottumattomuudesta: systeemi oli käytössä vasta toista vuotta. Eniten huomiota kuitenkin herätti lapsiperhekävijöiden suuri osuus, mikä seurauksena perustettiinkin Perheiden Ropecon -Facebook-ryhmä.

Messukeskuksen remontti aiheutti pientä tilojen uudelleenjärjestelyä viime vuoteen verrattuna. Halli 3:een oli pukattu korttipelien, figupelien ja lautapelien lisäksi Kokemuspiste ja muut esittelypelit, mikä tuotti aika hälyisän ympäristön. Samoin siiven toisen kerroksen ravintolatila oli otettu pelikäyttöön, missä heikompikuuloiset pelaajat olivat pulassa. Kaikkiaan Messukeskus kuitenkin palveli Ropeconia tänäkin vuonna mainiosti.

Kävijäennätyksestä huolimatta Halli 3:ssa ei ollut tungosta. Kuva: YLE

Tunnustus Petterssonille ja SRS:lle

Kultainen lohikäärme -elämäntyöpalkinto myönnettiin tänä vuonna Juhana Petterssonille. Miehen ansioluettelo onkin mittava ja kattaa roolipelijulkaisuja, kansainvälisiä larppeja, Roolipelaaja-lehden päätoimittamista ja Pohjoismaisen roolipelaamisen seuran perustamisen. Petterssonin tarkempaa ansioluetteloa voi syynäillä Ropeconin blogista. Kannattaa myös lukea Lokista Petterssonin haastattelu, jossa hän vertailee kotimaassa ja ulkomailla tehtävän skenetyön eroja.

Vuoden peliteko -palkinto puolestaan ojennettiin viime kesänä perustetulle Suomen roolipeliseuralle, joka pyrkii kokoamaan erilaisia roolipeliskenen projekteja suojiinsa ja vahvistamaan niitä yhteistyön avulla. Puheenjohtaja Nuppu Soanjärven kiitospuheenvuoro löytyy Ropeconin blogista.

Ropeconissa järjestetään parisenkymmentä erilaista kilpailua miniatyyri-, kortti- ja lautapelien saralla sekä mm. bofferoinnista ja puvustuksesta. Näiden kaikkien luetteloiminen tässä veisi melkoisesti tilaa, joten tarjoan vain linkin Ropeconin sivujen tulosluetteloon. Mainitsen erikseen pöytäroolipelaamisen liittyvän Skenaariokilpailun, jonka voitti tänä vuonna Ville Yli-Knuuttila skenaariollaan Lumijoki, 1714. Toista ja kolmatta sijaa ei jaettu lainkaan, kenties siitä syystä, että kilpailuehdokkaita oli tänä vuonna vain seitsemän kappaletta.

Onnittelut kaikille voittajille ja palkinnonsaajille!

Ropeconissa julkaistut roolipelit

Pelivälineet esille ja asiaan! Kuva: Malted Meeple

Roolipelijulkaisujen suhteen tämä vuosi oli poikkeus. Vaikka julkaisujen määrän suhteen oltiin huippulukemissa, ei conissa nähty ainoatakaan uutta roolipeliä. Lähimmäs pääsee Astraterran toinen laitos, jossa sääntöjä on osin laitettu uusiksi, mutta josta nähtiin vasta pelaajan kirja eli Löytöretkeilijän opas. Uusien sääntökirjojen puute johtui pääosin sattumuksista, että uunituoreita tuotteita ei ennätetty saada coniin myyntiin. Tämän takia listaan sekä nimenomaan conissa julkaistut että lähiaikoina julkaistut roolipeliteokset.

Teokset ovat tuttuun tapaan teemoittain niin, että ensimmäisenä ovat emopelit, toisena lisäosat ja kolmantena yleisteokset, pelitestiversiot sekä muu materiaali. Näiden luokittelujen sisällä julkaisut ovat aakkosjärjestyksessä tekijän mukaan. Nimet toimivat linkkeinä esittely- tai myyntisivuille.

  • Miska Fredman: Astraterra: Löytöretkeilijän opas – leppoisan scifi-seikkailupelin toinen laitos
  • Mike Pohjola: Peukaloisprinssi (Myrskyn sankarit) – seikkailu Ghedosin prinssin pelastamisesta
  • Jukka Sorsa: Hautakumpujen aave (Hood) – seikkailu hautojen varjoissa
  • Ville Vuorela: Varjojen kirja (Praedor) – lähdeteos Jaconiasta, sen historiasta ja Warthista
  • Miska Fredman et al.: Chthonian Highways beta-versio – tuhonjälkeiseen maailmaan sijoittuva toimintapeli
  • Matti Järvinen et al: Kylmä tuuli Sartarin yllä #4 – Glorantha-aiheinen artikkelikokoelma
  • Matti Järvinen: Isoeno Australiasta – kauhuskenaario suvun synkistä salaisuuksista
  • Petri Leinonen: +H beta – scifi-kauhupeli vieraiden maailmojen tutkimisesta
  • Pekka Rihko: Gruechute-zine #1 – kokoelma sekalaista roolipelimateriaalia
  • Jukka Sorsa: Aloittelevan pelinjohtajan opas – nimensä mukaisesti yleispätevää opastusta pelinjohtamisen taidosta

Melkein Ropeconissa julkaistut roolipelit

  • Joonas Lind: Slayer’s Frontier – tutkimus- ja taisteluvetoinen hirviönmetsästyspeli
  • Teemu Pennala: Misfortune – geneerinen ja hahmokeskeinen roolipeli
  • Ville Takanen et al.: The Quick – Nordic noir -peli, jossa yksityisetsivät selvittävät aaveiden tarinoita
  • Miihkali Tuominen: The Museum of Living Arts (OSR-D&D) – seikkailulokaatio erikoisesta museosta

Kokemuksia Ropeconista

Ropecon kuuluu kaikille. Kuva: YLE

Ropeconissa tapahtuu koko ajan niin paljon, ettei kaikkeen ole mahdollista ehtiä mukaan. Onneksi monet puheohjelmista ja muusta näytösluontoisesta ohjelmasta nauhoitetaan ja laitetaan jakoon Ropeconin Youtube-sivulle. Tarjolla on jo nyt pitkälti yli 20 ohjelmaa ja lisää on luvassa syksyn ja talven mittaan, kun nauhoja saadaan purettua ja editoitua. Toinen keino saada isosta festivaalista otetta on lukea toisten harrastajien kokemuksista.

  • Ville Vuorela kertoi Praedor-sivuilla Varjojen kirja -lisäosan menekistä ja muusta Praedor-aiheisesta ohjelmasta
  • Kristian Pesti pohti blogissaan Ropeconia lautapeliharrastajan näkökulmasta ja vertaili sitä Lautapelaamaan -tapahtumaan
  • Tuomas Kuusniemi kertoi Ropehiiren kolo -vlogissaan Noppatuurin näytöspeleistä ja ohjelmanumeroista, joita hän ehti seuraamaan
  • Ville Yli-Knuuttila paljasti blogissaan Lumijoki 1714 -skenaarionsa taustoja ja vinkkejä Skenaariokilpailun voittamiseen
  • Sami Koponen käsitteli blogauksessaan Ropeconiin osallistumista lapsiperheellisen harrastajan kannalta
  • Lokin Ropecon-podcastissa haastateltiin kunniavieras Alex Robertsia, pohdittiin kotimaisen roolipeliskenen nykytilaa ja kuultiin Suomen pelimuseon toiminnasta

Roolipelaajien Suomi -Facebook-ryhmästä löytyy oma ketjunsa conikokemuksista. Pääosin väki on nauttinut hyvästä tunnelmasta ja kanssaharrastajien seurasta. Tapahtuma noteerattiin erikoisena kuriositeettina myös monessa valtamedian jutussa, jotka on koottu kätevästi Ropeconin blogin artikkeliin.

Jos tuntuu, että jotain jäi mainitsematta tai että jotain mainittiin väärin, niin laittakaahan alapuolelta kommenttia tulemaan!

One Comment

  1. Sami Koponen Sami Koponen Post author | 07.08.2018

    Roolipelaajien Suomi -Facebook-ryhmässä huomattiin, että kunniavieras Alex Robertsin esittely puuttuu tästä conikoosteesta likipitäen tyystin. Ohessa on linkit kaikkiin hänen puheohjelmiinsa, jotka löytyvät kätevästi Ropeconin Youtube-kanavalta.

    – Alex Robertsin esittely Ropeconin verkkosivuilla
    Kunniavierashaastattelu (löytyy myös osana blogaukseen linkkaamaani Lokin Ropecon-podcastia)
    A Podcaster’s Guide to Roleplay, jossa Roberts kertoo aktiivisesta kuuntelemisesta ja toisten pelaajien huomioimisesta pelin aikana
    Women in Game Design -paneeli, jossa keskusteltiin mm. siitä, kenelle pelejä tehdään, sukupuolen vaikutuksesta pelifiktiossa, työstä pelialalla, ulkopuolisuuden kokemuksista ja pelisuunnittelusta
    Crowdfunding Roleplaying Games -paneeli, jossa käytiin läpi joukkorahoituksen käyttämisen syitä, toteuttamiskeinoja ja joukkorahoituskampanjan ylläpitoa
    Un-Designing Star Crossed, jossa Roberts kertoo Star Crossed -pelistään ja sen suunnittelusta
    Star Crossed Demo, jossa Annu ja Santtu pelasivat Star Crossed -peliä Robertsin ohjauksella

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: