Press "Enter" to skip to content

Ohjelmatärpit vuoden 2018 Ropeconiin

Kotimaisen roolipelikulttuurin päätapahtuma Ropecon käynnistyy huomenna ja ohjelmaa on tänäkin vuonna tarjolla yltäkylläisesti. Niinpä ojennan auttavan käteni ja listaan muutamia ohjelmasuosituksia, joita kannattaa vakavasti harkita osaksi omaa coniohjelmaansa.

Ohjelmakirjosta ja valintaperusteista

Ropecon on analogisen peli- ja nörttikulttuurin karnevaali. Ohjelma on sen mukaisesti monenkirjavaa: tänä vuonna tarjolla on esimerkiksi showpainia, kuoroesityksiä, tanssiaiset, taistelunäytöksiä, elokuvantekoesitelmiä ja hypnoosityöpaja. Pelaamistakin toki on rutkasti, sekä erilaisina turnauksina, yksittäisinä peleinä että testiversioina.

Tästä johtuen yleisten ohjelmasuositusten antaminen on hankalaa. Monenkirjavan valikoiman lisäksi mukaan hiipivät liki väistämättä henkilökohtaiset mieltymykset, jolloin siis päätyy suitsuttamaan niitä ohjelmanumeroita, joista itse tykkää. Tässä ei tietenkään ole mitään vikaa, mutta yhden kävijän suosikit eivät välttämättä lämmitä toisen kävijän mieltä.

Sekä tapahtuman ohjelman laajuuden että omien lempiaiheiden tuomat haasteet tunnustaen keskityn perkaamaan Ropeconin puheohjelmaa harrastukseensa monipuolisesti suhtautuvan roolipeliharrastajan näkökulmasta. Lisäksi erottelen ohjelmaa tarkempien otsikoiden alle, jotta lukijoiden olisi helpompaa löytää omat mielenkiinnon kohteensa. Valikoima keskittyy pöytäroolipelipuoleen ja pelijulkaisemiseen.

Ohjelmapoiminnat on koottu kunkin otsakkeen alle aikajärjestyksessä, jotta suosituksia on helppo lukea vaikka conin aikana. Tarkoitus ei ollut poimia kaikkea mahdollista teemaan sopivaa ohjelmaa, joten aiheesta kiinnostuneiden kannattaa plärätä myös Ropeconin ohjelmaopasta. Sieltä löytyvät myös tarkemmat tiedot (ja varmasti oikea ajankohta ja paikka) kustakin ohjelmanumerosta.

Pöytäroolipelien julkaisuluennot

Slayer’s Frontier -roolipelin julkaisu (Joonas Lind)
Perjantai (27.7.) klo 18:00–18:45, sali 201

Slayer’s Frontier on Dungeons & Dragons -roolipelin sääntöjärjestelmän päälle rakennettu fantasia-hirviönmetsästysroolipeli. Monster Hunter -konsolipelit ovat pelin innoittajina, eli samaan tapaan tutkitaan maailmaa ja tapetaan hirviöitä, jotta saadaan erilaisia materiaaleja uusien ja parempien varusteiden tekemiseen.

Praedor – Varjojen Kirja -julkaisuesitelmä (Ville Vuorela)
Perjantai (27.7.) klo 19:00–20:45, sali 201

Suositun Praedor-fantasiaroolipelin kolmas virallinen lähdeteos käsittelee seikkailemista Jaconiassa. Painopiste on kuulemma pelimaailman historiallisissa tapahtumissa, joista johdetaan lukuisia seikkailuideoita. Ohjelmatietojen mukaan luennolla kerrotaan myös koko Preador-brändin tulevaisuudesta.

Sinä vuonna 1918 – Mike Pohjolan roolipeliromaani (Mike Pohjola)
Lauantai (28.7.) klo 10:00–11:45, sali 102

Valitse oma seikkailusi -kirjat, joista luetaan vain ne kohdat, joilla juoni etenee lukijan haluamalla tavalla, eivät ole aivan perinteisimpiä roolipelejä. Silti niissä on paljon samanlaisia elementtejä, kuten fiktioon eläytyminen ja merkityksellisten valintojen tekeminen. Parituntisen ohjelmatuokion alkuosa on Pohjolan pelin pelaamista ja jälkimmäinen esitelmää siitä, miten tämäntyyppistä materiaalia kirjoitetaan.

Virasto 2084 – 45 minuutissa! (Eliel Arkki)
Lauantai (28.7.) klo 14:00–14:45, sali 205

Tarkkaan ottaen tämä ei ole julkaisuluento, koska Virasto 2084 on edelleen työpöydällä. Kannattaa kuitenkin osallistua, koska tähän mennessä Virasto 2084 -pelistä on saanut tietoa vain pääsemällä mukaan johonkin tekijöiden järjestämään testipeliin. Nyt siis mysteerin verhoa raotetaan suuremmalle yleisölle.

Astraterra – Seikkailuroolipeli: Uusi aikakausi (Miska Fredman)
Lauantai (28.7.) klo 15:00–16:45, sali 206

Astraterran ensimmäinen laitos ilmestyi vuonna 2014 ja aivan hiljattain on ilmestynyt sen uudistettu toinen laitos. Kyseessä on fantaisia-scifi-roolipeli, jonka lupsakan asenteen ja kevyiden sääntöjen moni on kokenut sopivan mainiosti lasten kanssa pelaamiseen. Pelintekijä kertoo ensin pelistään ja sitten uuden laitoksen tekoprosessista.

Grim Noir – Roleplaying Game (Northern Realms)
Perjantai (27.7.) klo 18:00-20:00, Halli 3 (Kokemuspiste)
Lauantai (28.7.) klo 16:00-20:00, Halli 3 (Kokemuspiste)
Sunnuntai (29.7.) klo 12:00-16:00, Halli 3 (Kokemuspiste)

Tämäkään ei ole uuden pelin julkaisuluento, vaan mahdollisuus päästä testaamaan työn alla olevaa tulossa olevaa roolipeliä. Grim Noir -pelissä hahmot keräävät kuolevien ihmisten sieluja ja myyvät niitä kenelle haluavat. Peli on ollut suunnittelupöydällä kauan, mutta kenties nämä pelitestit auttavat viemään projektia eteenpäin. Käykää siis osallistumassa sankoin joukoin ja antakaa tekijöille arvokasta palautetta.

Pelien tekemisestä ja julkaisemisesta

Hyvät ja huonot mekaniikat lautapeleissä (Mikael Siirtola)
Perjantai (27.7.) klo 19:00–19:45, sali 102

Pelisäännöt ovat se erikoiselementti, joka houkuttelee pelaajien luovuuden esille ja ohjaa pelaamisen kullekin pelille ominaiseen suuntaan. Sen takia pelisuunnittelijan on hyvä tutustua monenlaisiin pelimekaniikkoihin myös perinteisten roolipelien ulkopuolelta.

Pöytäpelihautomo (Joonas Lind, Otso Päiväniemi)
Perjantai (27.7.) klo 20:00–21:45, sali 218
Lauantai (28.7.) klo 09:00–10:45, sali 218

Jos sinunkin pöytälaatikostasi löytyy puolivalmiita pelejä ja mielenkiintoisia peli-ideoita, kannattaa epäilemättä kokeilla, josko Pöytäpelihautomosta saisi lisäpotkua pelin työstämiseen. Vertaistuki ja verkostoituminen ovat kotimaisessa roolipeliskenessämme liian harvakseltaan käytetty voimavara.

Crowdfunding Roleplaying Games (Miska Fredman)
Lauantai (28.7.) klo 21:00–21:45, sali 103

Tässä englanninkielisessä paneelikeskustelussa käydään läpi hyviä neuvoja onnistuneiden joukkorahoituskampanjoiden toteuttamiseksi. Joukkorahoittaminen ei ole vierasta enää kotimaisessa skenessäkään, joten epäilemättä kannattaa pyrkiä oppimaan toisten kokemuksista ennen omien riskien ottamista.

Dice and Probability: An Expected Journey (Sampo Saarinen)
Sunnuntai (29.7.) klo 11:00–11:45 , sali 205

Monet pelimekaniikat luottavat noppien tai jonkin muun arvontavälineen tuomaan satunnaisuuteen. Etenkin kun mekaniikat kasautuvat, tulosjakaumalla on iso vaikutus siihen, mitä pelissä tapahtuu. Saarinen tutustuttaa yleisönsä muutamien tutuimpien roolipelimekaniikkojen tulosodotuksiin.

Apurahahakemustyöpaja (Juhana Pettersson)
Sunnuntai (29.7.) klo 11:00–11:45, sali 218

Moni suomenkielinen roolipeli on julkaistu kulttuurialan apurahan turvin. Pelialan saaman nosteen myötä tukia saattaa olla nykypäivänä jopa helpompi saada. Asiasta ei kuitenkaan ole ollut saatavilla kunnollista opastusta. Pettersson paikkaa tätä kertomalla apurahoja myöntävistä tahoista ja menestyksekkään hakemuksen tekemisestä.

Pelinjohtamisen jalosta taidosta

Salvatoresta Shakespeareksi – Pelinjohtaminen ja luova kirjoittaminen (Ville Yli-Knuutila)
Perjantai (27.7.) klo 18:00–18:45, sali 102

Yli-Knuuttilan luennolla sovelletaan luovan kirjoittamisen keinoja pelinjohtamiseen ja seikkailujen kirjoittamiseen. Aiheina ovat tavanomaisuuksien tunnistaminen ja välttäminen, pelaajahahmojen kohtaamat esteet sekä merkitykselliten kohtausten suunnittelu.

Syleile kaaosta – improvisoidun pelinjohtamisen riemu (Juho Fröjd)
Lauantai (28.7.) klo 12:00–12:45, sali 204

Varsinkin moni aloitteleva pelinjohtaja kokee seikkailunsuunnittelun ja muiden pelivalmistelujen vievän kohtuuttomasti aikaa. Jotta pelaaminen ei kuitenkaan jäisi siitä kiinni, Fröjd neuvoo erilaisia improvisaatioon perustuvia pelinjohtamiskeinoja. Usein neuvojen hyödyllisyys riippuu pelistä, mutta kannattaahan tämä kuitenkin käydä kuulemassa ja poimia itselleen sopivimmat niksit.

Emootiot larpeissa (Simo Järvelä)
Sunnuntai (29.7.) klo 11:00–12:45 , sali 101D

Miten luoda pelaajille päräyttäviä kokemuksia? Emootiotutkija Järvelä lupaa käsitellä aihetta tieteellisiin teorioihin nojaten. Kyse ei ole vain ulkopuolisesta kokemusten tuottamisesta, sillä myös pelaajia opetetaan ymmärtämään ja vähän hallitsemaankin tunnekokemuksiaan. Kehollisuus lienee esillä larppien myötä, mutta perusideoita voi varmaan hyödyntää muissakin roolipelaamisen muodoissa.

Seikkailutyöpaja (Matti Anttila, Mikko ”Herra Mirandos” Iivonen, JP)
Sunnuntai (29.7.) klo 12:00–13:45, sali 218

Työpaja, jonka päätteeksi osallistujat lähtevät kotiin mukanaan viimeistelyä vailla oleva roolipeliseikkailu. Ohjelma on suunnattu erityisesti pelinjohtamisuransa alkutaipaleella oleville. Pyrkimyksenä ei kuulemma ole laatia yksityiskohtaista käsikirjoitusta, vaan ne keskeiset päälinjat, joiden varaan seikkailun vetäminen varsinaisesti rakentuu. Ohjelmaan osallistuminen edellyttää ennakkoilmoittautumista.

Dynamic Dungeons (Miku Pesola)
Sunnuntai (29.7.) klo 14:00–14:45, sali 206

Seikkailuhenkisemmät roolipelit käyttävät luolastoja suorastaan polttoaineenaan. Kaikki luolastot eivät kuitenkaan ole yhtäläisen kiinnostavia ja jännittäviä. Pesola sukeltaa englanninkielisellä luennollaan klassisten luolastokarttojen pariin selventääkseen mistä hyvä luolasto on tehty.

Pelaamisen sosiokulttuuriset ulottuvuudet

Larppaaminen alakouluissa sosiaalisen kasvun tukena (Mira Suovanen)
Perjantai (27.7.) klo 16:00-17:45, sali 101D

Tässä kohtaa lainaan suoraan ohjelmakuvausta: ”Kahdelle hämeenlinnalaiselle alakoululle järjestettiin vuoden mittaiset liveroolipeliprojektit tavoitteena parantaa ryhmähenkeä, ehkäistä kiusaamista ja tukea lasten sosiaalista kasvua. Luennolla käydään läpi projektin rakentumista, sen kulkua ja tavoitteiden saavuttamista, sekä pohditaan miten larppaamisen sai integroitua osaksi opetussuunnitelmaa.”

Mielenterveysongelmat ja larppaaminen (Melina)
Perjantai (27.7.) klo 22:00–23:45, sali 206

Mielenterveysongelmat vaikuttavat edelleen olevan kulttuurissamme jonkinlainen tabu. Niistä voidaan ehkä mainita läheisimmille ystäville, mutta ei juuri muille. Kuitenkin ne olisi hyvä ottaa huomioon istuttaessa pelipöydän ympärille. Tässä paneelikeskustelussa ei viisastella, vaan puheenvuoro annetaan niille peliharrastajille, joita asia koskee.

Women in Game Design (paneeli)
Lauantai (28.7.) klo 12:00–13:45, Sali 103

Englanninkielisessä paneelikeskustelussa pohditaan sitä, millaiseksi naiset kokevat roolinsa pelisuunnitteluskenessä. Jos kiinnostaa kuulla, vaikuttaako sukupuoli työn alla oleviin peleihin tai pelisuunnittelijan yleiseen vastaanottoon skenessä, niin kannattaa suunnata tänne.

Yhteisö, luominen ja valta (Simo Järvelä, Niina Niskanen)
Lauantai (28.7.) klo 15:00–16:45, sali 205

Inklusiivisuudesta eli avoimuudesta ja yhteisöllisyydestä on ollut paljon puhetta Suomi Larp -Facebook-ryhmässä. Vaikka ohjelman pääpaino on larppiskenen teemoissa, on yhteisöllisyyden rakentaminen ja yhteisöllisempi vallankäyttö tärkeä aihe myös muiden kotimaisen roolipeliskenen toimijoiden kannalta – yksittäisistä peliporukoista aina yhdistyksiin asti.

Mitä, missä, milloin, miksi ja miten Suomessa larpataan – Suuren larppaajakyselyn tuloksia (Merli)
Sunnuntai (29.7.) klo 10:00–11:45, sali 201

Millainen kotimaisen larppikultuurin tila oikeasti on? Suuri larppaajakysely toteutettiin viime syksynä ja vastauksia kertyi yli 250 vastaajalta. Kysely koostui 120 kysymyksestä, joten odotettavissa on vallan kattava katsaus larppiskenen eri puoliin.

One Comment

  1. Sami Koponen Sami Koponen Post author | 26.07.2018

    Muutamat blogaajat ovat myös tarjonneet omia poimintojaan coniohjelmasta:
    – Ville Vuorelan coniohjelma
    Lokissa esiteltiin kunniavieras Alex Roberts ja listattiin hänen ohjelmansa
    – War Head nosti miniatyyriohjelmaa framille

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: