Press "Enter" to skip to content

Keith Baker Ropeconissa

Ropecon-blogi tiedottaa, että yksi Ropecon 2010 kunniavieraista on D&D-kampanjamaailma Eberronin luoja Keith Baker.

Keith Baker on kyllä parannusta viime vuoden alennustilaan (onko kukaan kunniavieraskomitean ulkopuolella edes kuullut Suzi Yeestä tai Expeditious Retreat Pressistä?), mutta ei kovin kummoinen parannus. Erityisen hämmästyttävää on, että kun yleisöltä kysyttiin kunniavierasehdokkaita, lueteltiin sellaisia nimiä kuin Ron Edwards, James Maliszewski, John ja Michelle Nephew, Jane McGonigal, Shane Hensley ja Sandy Petersen. Millä ihmeen perusteella Baker kiilasi tämän joukon ohi?`Eikö edes yleisön mielipiteillä ole väliä? Baker aikoi kuulemma jo viime vuonna tulla Ropeconiin omin voimin, joten hänet olisi voitu nähdä Dipolissa ilman kunniavieraskutsuakin.

Viime vuosina kunniavieraita on ollut tapana kutsua aika paljon, joten ehkä roolipelipuoli saa vielä toisenkin edustajan. Toivo elää.

10 Comments

  1. Eero Tuovinen Eero Tuovinen 26.03.2010

    Minä olen kuullut Suzi Yeestä – sillä oli myyntipiste Genconissa. Sen enempää en kyllä tiedäkään, ei se mikään merkittävä kulttuurihahmo ole skenessä.

    Muuten olen sinänsä kanssasi samaa mieltä, että eivät nämä valinnat mitään herkkua ole verrattuna männävuosiin (Greg Stafford, Sandy Petersen ja Steve Jackson ovat varmaan niitä kovimpia tikkejä olleet, jos pitäisi ruveta panemaan listaa järjestykseen). Mutta ehkä tässä on kyse ihan käytännön haasteista, eli Ropecon ei pysty enää houkuttamaan alan isoja nimiä. Uskon toki myös siihen, että eivät ne valitse omasta mielestään turhia vieraita – jos ei muisti petä, niin siellä on kai ollut valitsemassa ainakin pari tyyppiä, jotka ottavat D&D:n kolmoslaitoksen ja mm. Eberronin hyvinkin vakavasti. Ehkä meillä vain on niin erilainen näkökulma, että arvostukset menevät ristiin? Tekstikriittinen historiallinen näkökulma (joka on sekä minulle että Samille kova juttu) pitäisi jonkun 80-luvulla suunnitelleiden patujen tai nykyään aktiivisten trendivaikuttajien kutsumista hirmu kovana liikkeenä, mutta ehkä asia ei näyttäydy samalla lailla, jos harrastat roolipelaamista kapeammin ja historiattomasta perspektiivistä?

  2. Merten Merten 26.03.2010

    Tämä nyt väistämättä kuulostaa jotenkin puolustelevalta, mutta kuulostakoot.

    Noin henk. koht. näkemyksenä, kyse on aika usein siitä että GenCon tapahtuu niin lähellä Ropeconia, tai toisinpäin, mikä tekee osallistumisesta hankalaa usealle omaa tai muuten vain bisnestä pyörittävälle roolipeli-ihmiselle. Niiden vuosien aikana jolloin olen jollain tavalla ollut kunniavierastouhujen kanssa tekemisissä, valtaosa tulisi enemmän kuin mielellään, mutta joutuu jättämään väliin aikataulupaineiden vuoksi (joita on toki muitakin kuin GenCon). Aika usein käy niin että jos kutsuttu vieras ei jonain vuonna pääse, hänet kyllä kutsutaan uudestaan. Mutta tämäkään ei ole mikään kiveen hakattu teesi, koska conin tekijät järjestäytyvät joka vuosi uudestaan eikä tulevien vuosien vieraista voi oikein etukäteen päättää.

    Toinen homma – mikä kieltämättä joskus vähän syö miestä, mutta lopuksi aika vähän – on se että pöytäroolipelisektori on conin järjestäjäjoukossa jatkuvasti aika heikosti edustettuna. Se johtaa siihen että koska kunniavieraista päätetään enempi vähempi koko järjestäjäjoukon toimesta, listan kärkipäässä eivät välttämättä ole ne tyypit jotka kiinnostavat juuri tiedostavinta roolipelijengiä, vaan ne jotka kiinnostavat roolipeleistä vähemmän tietävää jengiä. Valintakriteerit muodostuvat sitten sellaisiksi joita välttämättä osaisi itse nostaa kärkipäähän. Tämä ei toisaalta ole yksiselitteisesti huono juttu, koska tällöin voi ainakin toivoa että kunniavieraat saattavat kiinnostaa muitenkin kuin tiedostavia pöytäroolipeli-ihmisiä. Me nyt ei kuitenkaan olla se suurin conin kävijäryhmä.

    Jos nyt funtsitaan vaikka Maliszewskiä, niin minuakin kyllä kiinnostaisi, mutta tiedän olevani aika marginaalissa. Tämähän ei tarkoita että ei voi kutsua, vaan että se että vieras kiinnostaa oletettavasti vain tiettyä segmenttiä on yksi valintakriteeri muiden joukossa. Sama pätee tietty esimerkiksi kortti-ja figupeleihin.

    Mitä noihin yleisötoiveisiin tulee, niin kyllä ne on tiedostettu ja aika moni nimi on sellainen joka on viettänyt aika montakin vuotta harkittavien vieraiden listalla, mutta jostain syystä ei ole seuloutunut kutsuttavien joukkoon. Yhtä noista Samin mainitsemista on yritetty, mutta ei valitettavasti päässyt (mutta aiempaaan viitaten, lähivuosista voi ounastella jotain). Petersen on ollut jo, muistini mukaan, mutta on tietty ihan mahdollista että sillekin voi tehdä stevejacksonit ja kutsua uudelleen.

    Itsekkäästi toivoisin että tietoisuus nimenomaan pöytäroolipeleistä niin historiallisesta perspektiivistä, cutting edge -tilasta kuin harrastuksesta laajemmin nousisi niin kävijöiden, järjestäjien kuin kaikkien muidenkin osalta.

  3. Eero Tuovinen Eero Tuovinen 26.03.2010

    Minusta tuo oli hyvä puolustus, eikä liian puolusteleva. Tykkäsin siitä, että Merten ei pitänyt esitettyjä vaihtoehtoisia nimiä paskoina, eikä myöskään esittänyt että vain organisaation sisällä olevilla hemmoilla on oikeus mielipiteeseen asiassa. Jotenkin odotin Samin alettua känistä asiasta, että joku vasta-argumentit olisivat tuon suuntaisia.

  4. Merten Merten 26.03.2010

    No toki haluan kannustaa enemmän rakentavaan dialogiin kuin Vanha Kellarissa Valittaa -lähestymistapaan, mutta en nyt varsinaisesti ole jälkimmäiseen itsekään syytön. Kyllä kunniavierasvalinnoista, -valitsemistavoista ja -painotuksista saa, ja pitää esittää kritiikkiä. Ja kyllä sitä kuunnellaan, vaikka se näkyvä vaikutus saattaa antaa odottaa itseään.

  5. Sami Koponen Sami Koponen Post author | 29.03.2010

    Mukava nähdä, että yksi conin pääjärjestäjistä suostui kommentoimaan aihetta. Toivoisin vielä kuulevani vastauksen varsinaiseen kysymykseeni, eli millä perusteilla Baker meni muun jengin ohi. Oliko Baker listan ainoa, jonka aikatauluun Ropecon sopi? Mitä “vähemmän tietävän jengin” valintakriteerejä Baker täyttää (ja muut eivät)? Väistämättä tulee mieleeni, että jos halutaan lisätä tietoisuutta “historiallisesta perspektiivistä” ja “cutting edgestä”, niin siihen voisi vaikuttaa myös kutsumalla näiden tahojen edustajia Ropeconiin kunniavieraiksi.

    Känisemisen lisäksi pitää tosin myös sanoa, että kunniavieraskaarti on pääsääntöisesti ollut hyvää. Esimerkiksi jeepformäijien keikkaaminen ’06 laajensi omaakin perspektiiviäni. Aina ei selvästikään ole tarpeen mennä Skandinaviaa (tai Eurooppaa) kauemmas kalaan.

  6. Eero Tuovinen Eero Tuovinen 29.03.2010

    Samaa mieltä muuten Samin kanssa siitä, että yleensä ottaen nämä kunniavierasvalinnat ovat olleet hyviä. Nämä viimeiset ovat olleet vain nimenomaan omasta näkökulmastani melko tyhjänpäiväisiä, ja haluaisin sitä paitsi välillä omiakin idoleitani kunniavieraslistalle 😀

    Toisaalta asiaa voi toki ajatella niinkin, että eihän se minun ongelmani, vastuuni taikka edes asiani ole kantaa huolta Ropeconin kunniavierasvalinnoista. Samilla on tuollainen ärhäkkä roolipelikulttuuriagenda, koska hän välittää, eikä se sinänsä ole paha asia – ei kannata loukkaantua, vaikka se vaatiikin yksityistä yhdistystä tilille päätöksistä, joihin meillä ei sinänsä ole muuta sanomista kuin jättää vuotuiset sisäänpääsymaksut tilittämättä, jos ei miellytä.

  7. Merten Merten 30.03.2010

    Olen pahoillani Sami, mutta mulla ei ole pienintäkään aikomusta lähteä vertailemaan Bakeria muihin potentiaalisiin kunniavieraisiin – ei niihin noin kuuteen nimeen joita Ropeconin blogin kommenteissa mainittiin, kuin niihin silmämääräisesti 40+ tärppinimeen jotka löytyvät jo edellisvuosien työn tuloksena. En nyt tiedä mitä muuta jengiä tarkoitat, mutta ne lopulliset kutsuttavien nimet seuloutuu aika isosta joukosta potentiaalisia ehdokkaita.

    Minulla ei ole paitsi mitään yleispätevää mittaria arvottaa vieraita (mieltymyksiä ja haluja kyllä on, niin kuin varmaan sinullakin, mutta sitten on ne kolmetuhatta muuta jamppaa joilla on myös), ei myöskään kauheasti halua. Baker, ja keitä nyt minäkin vuonna kutsutaan, tulevat kutsutuiksi koska heidän katsomaan sopivan sen vuoden conin teemaan, koska puhuttelevat kävijäsegmenttiä jotka eivät ole aikoihin saaneet itseään kiinnostavaa vierasta, koska pikkulinnut laulavat että kyseessä on karismaattinen tyyppi joka puhuu hyvin, tai jostain muusta syystä. Yleensä useista syistä.

    Se että minä tai joku muu sattuu olemaan kiinnostunut historiallisesta perspektiivistä tai cutting edgestä, ei kauheasti paina niitä pariakymmentä muuta ihmistä jotka kunniavieraiden valintaan osallistuvat. Toki kuka tahansa voi tuoda esille mieltymyksiään ja vaikuttaa valintaan. Mä olen kauhean tyytyväinen kuin justiinsa omia suosikkivieraita saadaan – ’05-’07 olivat omalta kannaltani erinomaisia vuosia – mutta ihan yhtä tyytyväinen olen kun D&D/Pathfinder/Eberron/mikä nyt lie -posse saa itselleen sopivan vieraan.

    Mitä tulee tuohon “kutsumalla näiden tahojen edustajia Ropeconiin kunniavieraiksi”, niin väittäisin kyllä että aika lihavia vuosia tässä on vietetty. Ja kyllä mua con-pelejä vetäneenä kiinnostaa Baker hyvin paljon, joten vietetään nytkin. Ei tarvii olla samaa mieltä – ja mitä tulee omien mieltymyksien täyttämiseen, niin kyllä se säntillinen omien intressien esille nostaminen ja tärppien kertominen maksaa ennemmin tai myöhemmin itsensä takaisin. Esimerkiksi tällainen blogi on oiva kanava vaikuttamiseen. Oikotie onneen on tietty järjestää conia.

  8. Jasca Jasca 30.03.2010

    Jos otetaan esimerkiksi nuo uutisessa mainitut muut nimet, Ron Edwards, James Maliszewski, John ja Michelle Nephew, Jane McGonigal, Shane Hensley ja Sandy Petersen, niin yksikään näistä ei sano minulle mitään.

    Keith Bakerin taas tunsin heti, ja kiinnostuin – kenties jopa niin paljon, vastaan kutsuun ensimmäistä kertaa elämässäni.

  9. Kat Kat 05.04.2010

    Mitenkään noin ninkuin skeneä tuntematta ja paremmuuteen kantaa ottamatta, mutta itse conia järkkäämässä olevana henkilönä tämä keskustelu sai minut pohdiskelemaan, millainen keskustelun sävy houkuttelee ihmisiä kunniavieraaksi coniin.

    Meinaan että jos joku mulle tällaisen keskustelun suomentaisi, niin aika helposti ajattelisin, että “ei väkisin, pitäkää tunkkinne.” Ja kertoisin vielä kavereille, että mihin sävyyn suomalaiset ropeltajat kunniavieraistaan blogaavat.

    Keskustelu itsessään on tärkeä, tietenkin, mutta niin on jokainen kunniavieraskin. Sitähän se kunnia-sana siinä vieras-sanan edessä kait tarkoittaa…

  10. Eero Tuovinen Eero Tuovinen 05.04.2010

    Niin, se “kunnia” siinä on kaiketi juuri se keskustelun aihe, eikö? Samillahan esimerkiksi, tai minulla, ei ole mitään erityistä velvoitetta kunnioittaa vierasta, jota emme itse ole valinneet kunniavieraaksi, joten turha meitä on siitä moittiakaan. Merten taas on hyvin pitänyt kiinni organisaation linjasta, häntä on turha moittia puolueen pettämisestä. Itse ainakin odotan, että Ropecon tekee kyllä vieraan tervetulleeksi kun on kerran hänet kutsunutkin, muu olisi varsin häpeällistä. Ne jotka ovat päätöksentekoon osallistuneet ovat kyllä mielestäni vastuussa siitä, että ovat syntyneen kompromissin takana eivätkä kaiva maata valinnan arvovallan alta.

    (Sanottakoon, että minulla ei ole mitään Keith Bakeria vastaan, enkä tiedä että mikä tämän keskustelun sävyssä on ikävää. Samihan kyseli päätöksenteko-organisaation ja päätöksen kulttuuripoliittisten perustelujen perään, eikä suinkaan kyseenalaistanut itse päätöstä. Samin mielipiteestä en tiedä, mutta itse olen Bakeria kohtaan varsin neutraali – tietääkseni se ei syö pikkulapsia tai tee muutakaan ikävää, jos ei sitten tee mitään minua kiinnostavaakaan. Hutikuti verrattuna joihinkin muihin vaihtoehtoihin, mutta sellaista se elämä on.)

    Veikkaan, että Samikin lopettaa kyllä tästä asiasta julkisesti keskustelemisen, jos siltä suoraan sitä pyytää ja vetoaa juurikin organisaation strategiseen etuun. Ainakin siis näin, jos Samikin vakuuttuu siitä että Ropeconin etu on esiintyä kotimaisen harrastajakunnan äänenä.

Leave a Reply to Jasca Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.