Press "Enter" to skip to content

Erik Mona Ropeconiin

Heinäkuisen Ropeconin toinen kunniavieras on Pathfinder-roolipelin julkaisseen Paizo Publishing -firman nokkamiehenä tunnettu Erik Mona. Hän on varsin kiinnostava pari Mentzerille ja on kiinnostavaa kuulla, mitä herroilla on sanottavanaan saman pöydän ääressä.

“Who the Hell is Erik Mona?”

Erik Mona on kertomansa mukaan ollut pienestä pitäen innokas D&D:n pelaaja ja haaveillut aina pääsevänsä joskus repimään elantonsakin D&D:n avulla. Tie avautui vähitellen RPGA (Role-Playing Gamers Association) Networkin kautta – joka muuten alun alkaen oli Frank Mentzerin luomus – jossa Mona oli mukana ensin pelaamassa ja sittemmin itsekin järjestämässä D&D-peliturnauksia erilaisiin pelitapahtumiin. Hän ehti myös toimia toimittajana samaisen järjestön julkaisemaan Polyhedron-lehteen.

Kun TSR kohtasi taloudellisia vaikeuksia ja Wizards of the Coast nappasi D&D:n omaan julkaisuohjelmaansa vuonna 1997, Monan unelma toteutui. Ison firman työntekijänä hän teki seuraavien vuosien aikana monenlaista toimitustyötä erilaisten roolipelijulkaisujen parissa. Tunnetuimpia näistä lienevät päätoimittajan tehtävät Dragon ja Dungeon -lehdissä (2003-2006), mutta koko listaan mahtuu monenlaista muutakin. Erityisen suureellisesti hän on kuvannut D&D:n kolmannen laitoksen kehittämisen yhteydessä Jonathan Tweetiä ja tämän keskeistä roolia D&D:n uuden suunnan osoittamisessa. Omien sanojensa mukaan hän on “toimittanut joitakin lehtiä, kirjottanut muutamia roolipeliteoksia ja ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana hyvin lähellä pelimaailman keskusta”.

Paizo Publishingin leivissä Mona on ollut keskeisenä tekijänä korostamassa pelaajaverkoston keskeistä roolia bisneksen teon kannalta. ENnie Awardsin haastattelussa Mona toteaa, että tärkeintä on saada ihmiset pelaamaan, jotta heistä tulee potentiaalista asiakaskuntaa. Tämän takia Pathfinderin avoin pelitestaaminen ja perussääntökirjan polkuhintainen PDF olivat tietoisia riskejä, jotka kannattivat: Paizo on nopeasti noussut pelimyynnin osalta roolipelifirmojen kärkijoukkoon. Samaan suuntaan tähyävät myös Pathfinder Society, OGL:n levittäminen ja RPG Superstar 2011. Kaikissa näissä projekteissa on kyse yhteistyön lisäämisestä ja uusien julkaisumahdollisuuksien avaamisesta nouseville roolipelikirjoittajille. Paizon menestys on pitkälti fanijoukon vakavasti ottamisen tulosta: pelaajat eivät ole vain kuluttajia, vaan myös tuotantoon osallistuvia semi-kollegoja.

D&D:n renessanssi kahdelta suunnalta

Ropeconin kunniavierasvalinta on tänä vuonna erityisen onnistunut, koska Mentzer ja Mona edustavat kumpikin tavallaan D&D:n klassisen puolen uutta tulemista. Siinä missä Mentzer lukeutuu D&D:n varhaisversion esiinnostamiseen keskittyneeseen OSR-liikkeeseen (Old School Renaissance), jossa keskeistä on huolellinen toisintaminen ja vahva ruohonjuuritason pelaajayhteisö, Mona puolestaan edustaa D&D:n kolmannen laitoksen konservatiivista jatkokehittämistä synergistisen bisnesmallin avulla. Mona onkin todennut RPG Blog II:n haastattelussa, että vaikka OSR ei ole suoraan vaikuttanut Paizon julkaisusuunnitelmiin tai pelikehitykseen, niin on selvää, että molemmilla on sama inspiraation lähde. Molemmat ovat vanhan koulukunnan väkeä, joten intresseissä on selviä yhtenevyyksiä. Tämän valossa on kiinnostavaa lukea Monan peliraportti AD&D:lla herkuttelusta.

Olen perinteisesti keskittynyt Ropeconissa roolipelaamiseen ja sosialisointiin, mutta tänä vuonna lienee välttämätöntä viettää aikaa myös luentosalin puolella. Näiden erilaisten mutta silti vanhan koulukunnan miesten näkemykset roolipelaamisesta, D&D:sta ja peliskenen tulevaisuudesta ovat varsin vaikutusvaltaisia. Viimeistään nyt D&D:n renessanssi kohtaa jokaisen roolipelaajan.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.