Press "Enter" to skip to content

Uutiskatsaus kansainväliseen skeneen: D&D, Zak Smith ja supersankarit

Kansainvälisen skenen uutiskatsauksen aluksi summaan viime vuoden skene-elämää, arvioin Critical Role -verkkosarjan vaikutusta, käyn läpi Zak Smithiin liittyneet käänteet ja päätän katsauksen kertomalla palkituista supersankaripeleistä.

D&D kasvun veturina

Sivusin jo taannoisessa blogauksessa kansainvälisen skenen tapahtumia viime vuoden osalta, mutta paneudutaanpa niihin vielä hetkeksi uudelleen. Kätevimmäksi lähteeksi sopii roolipelihistorioitsija Shannon Appelclinen vuosikatsaus, jossa hän noteeraa Dungeons & Dragons -pelin vankat kasvuluvut. Jos D&D ei olekaan aivan kaikkien aikojen ennätystasolla, niin on pelin menekki nykyään kuitenkin parhaalla tasolla viimeisen parin vuosikymmenen aikajänteellä tarkasteltuna. D&D:n menestyksestä kirjoittivat myös ICv2:n Milton Griepp, joka kertoi Hasbron muista vaikeuksista sekä EnWorld-sivuston Mike Tresca, joka viittasi artikkelissaan Kanadan myyntilukuihin. Pelin noususuhdanteesta kertoo myös se, että tänä vuonna pitäisi ilmestyä neljä uutta D&D-käännöstä: puolaksi, portugaliksi Brasilian markkinoille, venäjäksi ja koreaksi (ks. Gale Force Nine -firman tiedote). Markkinoita ja kiinnostunutta yleisöä uskotaan siis edelleen löytyvän.

Muitakin signaaleja roolipelien parantuneesta markkina-asemasta on. Appelclinen artikkelissa mainitaan brittiläisten roolipelifirmojen Modiphiuksen ja Cubicle 7:n kasvattaneen viime vuonna työntekijöidensä määrää. Lisäksi joukkorahoituksen puolella on alati enemmän menestyjiä: vuonna 2017 24 roolipeliä ylitti 100 000 dollarin rahoituspotin, kun viime vuonna saman rajan ylitti miltei puolet enemmän, peräti 34 peliä. Samanlaista kasvua näkyy myös huippumenestyjien joukossa, sillä vuonna 2017 vain viisi roolipeliä ylsi vähintään 200 000 dollarin pottiin, kun niitä vuonna 2018 oli jo 16 kappaletta.

Greg Stafford oli loppuun asti aktiivisesti mukana roolipelikulttuurissa. Kuva: Matti Järvinen / Wikipedia

Kaikki viime vuoden skeneuutiset eivät kuitenkaan ole riemullisia. Viime vuonna kuoli roolipelisuunnittelija Greg Stafford, joka tunnetaan Glorantha-fantasiamaailman luojana sekä RuneQuest– ja Pendragon-roolipelien tekijänä. Hän ei suinkaan levännyt hyvinansaituilla laakereillaan, vaan oli aktiivisesti mukana viime vuosina tapahtuneen Chaosium-firman nostamisessa uudelleen jaloilleen.

Critical Role luo paineita pelinjohtajille

Yksi merkittävä tekijä Dungeons & Dragons -pelin nousevan suosion takana on Critical Role -verkkosarja. Se on tuonut roolipelaamisen yksityistiloista kameroiden eteen kaikkien nähtäväksi ja siten kasvattanut harrastajamäärää tuntuvasti. Luonnollisesti tällä on kuitenkin ollut omat vaikutuksensa siihen, mitä ihmiset pitävät roolipelaamisena ja millaisin ennakko-oletuksin he siirtyvät ohjelman katsojista pelipöydän ääreen varsinaisiksi pelaajiksi.

EnWorld-sivustolla uutisoitiin Reddit-keskustelusta, jossa eräs pelinjohtaja koki pelaajien asettavan hänelle kovia paineita odottaessaan saavansa samanlaista viihdettä kuin mitä Critical Role -pelinjohtaja Matthew Mercerin pöydässä näyttää olevan tarjolla. Mercer itse puuttui keskusteluun ja selitti, että on tärkeää keskustella peliryhmän kesken, mitä itse kukin peliltä odottaa ja muodostaa oma pelaamisen tyyli tämän pohjalta. Verkkosarjan tarkoituksena ei kuulemma ole näyttää mitä D&D:n pelaaminen on, vaan miltä Mercerin ja hänen kavereidensa pelaaminen näyttää. D&D:a sopii pelata muillakin tavoilla ja olisi Mercerin mukaan tärkeää ymmärtää, että pelaaminen ei ole vain pelinjohtajan viihdytystaitojen varassa roikkumista, vaan edellyttää peliporukan jokaisen jäsenen tasapuolista osallistumista.

Mainittakoon muuten tässä yhteydessä Critical Role -sarjasta puhuttaessa, että se siirtyy Geek & Sundry -kanavan ohjelmistosta itsenäiseksi kokonaisuudekseen (ks. EnWorldin uutinen). Ilmeisesti kyse on siitä, että sarja on kasvanut niin isoksi ilmiöksi ja menestyjäksi, että se pärjää hyvin omillakin siivillään. Mitään suurempaa dramatiikkaa yhteistyön päättymiseen ei liity eikä muutos juurikaan vaikuta sarjan katsomiseen, mitä nyt verkko-osoite hieman muuttuu.

Zak Smith: syytös ja tuomio

Roolipelisuunnittelija Zak Smith nousi jonkinlaiseen suosioon vanhan koulukunnan D&D-pelaamiseen keskityvässä OSR-skenessä, kun hän vuonna 2011 julkaisi Vornheim-lähdeteoksen. Visionäärinen teos otettiin hyvin vastaan ja Zak julkaisi myöhemmin vielä lähdeteokset A Red & Pleasant Land (2014), Maze of the Blue Medusa (2016) ja Frostbitten & Mutilated (2018). Teokset keräsivät kehuja ja niille myönnettiin lukuisia palkintoja: Vornheim oli Diana Jones -palkintoehdokkaana ja muut saivat lukuisia Ennie-palkintoja (mm. A Red & Pleasant Land: vuoden tuote, Maze of the Blue Medusa: paras teksti, Frostbitten & Mutilated: paras miljöö). Lisäksi hän oli pienessä roolissa tekemässä D&D– ja Vampire-pelien uusimpia laitoksia. Zak Smith tuli tunnetuksi myös suositun Playing With Pornstars -blogin kirjoittajana ja YouTubeen tehdyn I Hit It With My Axe -sarjan tekijänä, joka kuvasi heidän D&D-pelaamistaan.

Taiteellisista ansioistaan huolimatta Zak Smithia pidettiin verkkokeskusteluissa riidanhaastajana ja kiusaajana (ks. koottuja linkkejä). Vaikka hänen käytöksensä tuotti hänelle porttikieltoja erinäisille foorumeille, oli hänellä tästä huolimatta riittävästi kanavia, joiden kautta osallistua skenekeskusteluihin ja muuhun toimintaan. Helmikuun alussa tilanteeseen kuitenkin tuli muutos, kun hänen entinen tyttöystävänsä ja muutamat muut naiset kertoivat Zakin tehneen pitkäaikaista henkistä ja seksuaalista väkivaltaa (ks. Mandy Morbidin teksti). Zak kirjoitti puolustuspuheen, mutta se ei vakuuttanut suurta yleisöä.

Erilaiset skenetoimijat ovat ottaneet tiukan linjan Zak Smithin toimiin ja pyrkineet sulkemaan hänet kokonaan skenen ulkopuolelle. Kuva: Popculture Uncovered

Erilaisia podcasteja sisältävä ja verkkolehden kattava The Gauntlet-yhteisö ilmoitti, etteivät he enää käsittele Zak Smithin teoksia missään tuotannossaan, eivät salli niistä keskustelemista yhteisön hallitsemilla foorumeilla eivätkä tee yhteistyötä kenenkään sellaisen henkilön kanssa, joka tekee yhteistyötä Zakin kanssa. Yhteisö kannusti muitakin tekemään samoin, ja niinpä myös EnWorld on kieltäytynyt käsittelemästä Smithin teoksia, DriveThruRPG ei ota häneltä uusia tuotteita myyntiin, Wizards of the Coast haluaa poistaa hänen nimensä D&D:n sääntökirjan tekijälistasta, Gen con -tapahtuma julisti hänelle porttikiellon ja Ennie-palkintoja ei enää myönnetä roolipelituotteille, joiden tekemiseen Zak on osallistunut. Lisäksi lukuisat tavalliset roolipeliharrastajat ovat ilmoittaneet boikotoivansa Zakin tekemiä roolipeliteoksia.

Kotimainen Lamentations of the Flame Princess -firma on toiminut Zak Smithin teosten kustantajana, joten tapaus vaikuttaa myös kotimaiseen skeneemme. Kustantamon päämies James Raggi onkin ilmoittanut, että se lopettaa yhteistyön Zakin kanssa. Käynnissä olevat projektit keskeytetään ja jo julkaistuista teoksista myydään painos loppuun, mutta uutta ei sen jälkeen enää oteta (PDF-versioiden kohtaloa ei ole kerrottu). Zakin menestys roolipelikentällä on näkynyt myös Lamentations-firman hyvänä tuloksena, joten kyseessä on merkittävä taloudellinen isku. Muista kotimaisista toimijoista ainakin Pelikrypta on ilmoittanut, ettei se enää tilaa varaston täydennystä siinä vaiheessa kun Zakin tekemät roolipeliteokset on myyty loppuun.

Mutants & Masterminds jälleen voittoon

Näin alkuvuodesta on taas jaettu yleisöäänestykseen perustuvat supersankaripelien Bamfsies-palkinnot. Ykkössijalle nousi täpärästi Mutants & Masterminds -pelin kolmoslaitoksen kevennetty Basic Hero’s Handbook. Tämä ei sinänsä tullut suurena yllätyksenä, koska kisassa ovat takavuosinakin pärjänneet parhaiten perinteisemmän linjan edustajat ja vanhojen klassikoiden uudet laitokset.

Sigmata oli tuomarin suosikki, eikä ihme, koska peli ravistelee genren tavanomaisuuksia mukavasti uusiksi. Kuva: Sigmata / DriveThruRPG

Sen sijaan on mielenkiintoista, että kisassa kakkossijalle jäi vain hiuksenhienosti Chad Walkerin suunnittelema Sigmata, joka on vallan moderni peli. Sigmata sijoittuu 1980-luvun vaihtoehtohistoriaan, jossa kapinoidaan totalitaristista valtiokoneistoa vastaan kybernetiikan ja supervoimien turvien. Pelissä on mielenkiintoiset säännöt sille, miten seurataan vastarinnan sitkeyttä sekä poliittisen kamppailun käänteitä ja liittolaisuuksien kehittymisiä.

Suomessa supersankarigenre ei ole oikein missään vaiheessa saanut suuremmin kannatusta, mutta jos se kiehtoo, niin kannattaa ainakin vilkaista viime vuosien Bamfsies-voittajia. Yhdysvalloissahan supersankaripeleillä on enemmän kannatusta, joten heidän pelisuosikeistaan voi etsiä itselleenkin pelattavaa.

One Comment

  1. John Deere John Deere 27.02.2019

    “D&D:a sopii pelata muillakin tavoilla” -> D&D:tä / D&D:ia

    Ei mulla muuta, hyvä kirjoitus.

Leave a Reply to John Deere Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.