Press "Enter" to skip to content

Palkitut pelit ja kasvun taittuminen

Edellisestä uutiskatsauksesta onkin jo tovi kulunut, joten summataanpa taas menneiden kuukausien tapahtumia. Tällä kertaa haaviin jäivät pelipalkinnot ja harrastuspelien myyntiluvut.

Kriitikoiden ja yleisön suosikit

Kesä on Suomessa Ropeconin aikaa, mutta myös maailmalla järjestetään samoihin aikoihin isoja tapahtumia. Niissä on tapana jakaa eri kategorioissa palkintoja parhaille lauta- ja roolipeleille.

Lautapelipuolella arvostusta niittivät ennen muuta Azul (ks. Lautapelioppaan arvio), Gloomhaven (ks. Lautapelioppaan arvio) ja Ex Libris. Azul sai perhepelien Origins- ja Dice Tower -palkinnot, Mensa Select -palkinnon sekä himotuimman eli Spiel des Jahres -voiton. Gloomhaven puolestaan vei Origins- ja Dice Tower -palkinnot vuoden lautapelinä, parhaana lautapelinä ja parhaana strategiapelinä. Ex Libris voitti parhaan korttipelin Origins-palkinnon ja ansaitsi Mensa Select -palkinnon.

Roolipelien saralla yleisöäänestyksen Ennie-palkinnot kasautuivat Delta Green ja Zweihänder Grim & Perilous -peleille. Parhaiden tuotantoarvojen ja sääntöjen voittopalkinnot sekä lisäksi parhaan pelin ja vuoden tuotteen hopeasijat menivät Delta Green -pelin suuntaan. Zweihänder-pelille jäi parhaan pelin ja vuoden tuotteen ykkössijat. Origins-palkinnon saaneeksi parhaaksi roolipeliksi katsottiin Adventures in Middle Earth ja fanisuosikiksi Starfinder.

Indie-pelien saralla vuoden peliksi valittiin Anna Kreiderin The Watch ja innovatiivisimmaksi puolestaan Hayley Gordonin Alas for the Awful Sea. Indie-pelien ehdokaslista ja äänisaaliit jäivät tänä vuonna pienenpuoleisiksi. Toivottavasti tämä ei tarkoita, että Indie Game Awards olisi organisaationa vaikeuksissa.

Diana Jones -palkinto myönnettiin Actual Play -liikkeelle, eli pelivideoiden ja pelaamisen suoratoiston jakamiselle netissä. Kyseistä kulttuuriliikettä kiiteltiin siitä, että se toi roolipelaamisen päivänvaloon, mikä auttaa näyttämään pelaamista harrastajapirin ulkopuolelle ja erilaista pelaamista harrastajakunnan sisällä. Kiistämätöntä onkin, että pelivideot ovat saaneet monet innostumaan roolipelaamisesta uudella tavalla.

Kaikki tämän vuoden voittajat löytyvät seuraavilta nettisivuilta:

Harrastuspeliteollisuuden kasvu jatkuu mutta hidastuu

ICv2:n Milton Griepp selvitti heinäkuun lopulla tuttuun tapaan ei-elektronisen peliteollisuuden myyntilukuja ja kasvuahan siellä on edelleen tarjolla. Harrastuspelien (kortti-, lauta-, miniatyyri- ja roolipelit) kokonaismyyntimäärä kipusi 1,5 miljardin dollarin haamurajan yli. Kasvun tahti kuitenkin suli 2016 huippuvuoden 29 prosentista kahdeksaan prosenttiin. Sekin on kuitenkin kova tulos, etenkin kun muistetaan että kyseessä on neljäs perättäinen kasvuvuosi ja luvut ovat kaksinkertaistuneet vuoden 2013 tasosta.

Roolipelit ovat myyntilukujen mittarilla harrastuspelien joukon pienin tekijä, mutta toisaalta kansansuosio näkyy siellä voimakkaasti. Kasvua tuli viime vuonna reilu viidennes, ja kaikkiaan roolipelien dollareissa mitatut myyntimäärät ovat yli kolminkertaistuneet vuoden 2013 tasosta. Valtaosa kasvusta on tietenkin markkinavaltias Dungeons & Dragons -pelin menestystä, joka teki viime vuonna kaikkien aikojen parhaan tuloksensa (ks. Hasbron toimitusjohtaja Brian Goldnerin haastattelu).

Myydyimpien pelien kärkijoukko ja viime vuosien myyntiluvut eri pelityyppien mukaan eroteltuna löytyvät kätevästi koottuna tästä EnWorld-sivuston artikkelista.

D&D:n suosio nostaa välillisesti myös roolipeliharrastuksen näkyvyyttä yleisellä tasolla. Koomikko Stephen Colbert, suositun Late Show -sarjan nykyinen juontaja, on usein viitannut fantasiakirjallisuuden fanittamiseensa ja nuoruuden roolipeliharrastukseensa. Roolipelaaminen nousi kuitenkin ainoaksi keskusteluaiheeksi vieraakseen tulleen Joe Manganiellon kanssa (ks. video). Videopelisuunnittelija James Ohlen (työskennellyt mm. Baldur’s Gate, Knights of the Old Republic ja Dragon Age -pelien parissa) puolestaan lopetti päivätyönsä Biowarella ja siirtyi roolipelijulkaisijaksi oman Arcanum Worlds -firmansa kautta (ks. lähde). Nämä ovat toki yksittäistapauksia, mutta sellaisinakin ne ovat positiivisia signaaleja roolipeliskenen hyvästä nosteesta.

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: