Press "Enter" to skip to content

Kotimainen lautapeli Salvage Team hakee joukkorahoitusta

Oululainen Games & Tales -pelifirma suunnittelee julkaisevansa vuoden lopulla Samuli Ranisen suunnitteleman Salvage Team -lautapelin, jossa etsitään aarteita ja vältellään vaaroja romuttuneilla avaruusasemilla. Tarkoitus on onnistua riskinhallinnassa, eli hankkia aarteita joutumatta surman suuhun. Pelikenttä luodaan paloista, jolloin se on joka pelikerralla erilainen ja pelihahmossakin voi tapahtua pientä kehitystä stattien suhteen. Projektin joukkorahoitussivu Indiegogo-palvelussa löytyy täältä.

Kannattaa myös lukea Lokista Antti Laxin tekemä pelisuunnittelijoiden haastattelu. Siinä sivutaan Games & Talesin taustoja sekä Ranisen pelisuunnittelufilosofiaa.

Olen henkilökohtaisesti aika innoissani tästä Ranisesta. Hänellä on paitsi Kajaanin Ammattikorkeakoulun pelialan tutkinto, niin selvästi myös vahva näkemys pelisuunnittelusta. Hän yhdistelee elementtejä eri pelilajeista ilmeisen tehokkaasti. Esimerkiksi tässä käsillä olevassa Salvage Team -projektissa Raninen pyrkii suunnittelemaan pelinsä niin, että ohjekirjan lukemisen ja omaksumisen sijaan pelin säännöt opitaan pelaamisen kautta. Samoin peliin tulee “tallennusmahdollisuus”, eli kertapelien lisäksi ST:ä voi pelata myös useamman pelikerran muodostamana kokonaisuutena. Tykkään siitä, miten Raninen suvereenisti yhdistelee videopeleistä ja roolipeleistä tuttuja ominaisuuksia perinteiseen lautapeliin ja nimenomaan hyvin päämäärätietoisesti; ei itsetarkoituksellisesti, vaan parhaat ideat poimien ja niitä oikeaan kohtaan soveltaen.

Ranisella on myös jo vyön alla aikaisempi pelijulkaisu, korttipeli Banners of Betrayal (jota ei tietääkseni saa Suomesta lainkaan). Tämä luo uskoa siihen, että työn alla olevat projektit myös valmistuvat. Kuten tiedämme, pelien suunnitteleminen ja niiden julkaiseminen ovat kaksi eri asiaa. Myös se, että Raninen julkaisi pelinsä suoraan kansainvälisille markkinoille kertoo siitä, että hänellä selvästikin on käsitystä myös pelien julkaiseminen kannattavuudesta.

Roolipelien osalta Ranisella on työn alla scifi-peli Dreamland Initiative. Pelin synopsis kuulostaa hieman Inceptionilta: voimakastahtoiset agentit pystyvät hallitsemaan unimaailmaa, mutta jos he vääntävät liian kovaa, unitodellisuus murtuu kaaokseksi. Raninen ei tässäkään kohtaan suotta pysähdy kumartelemaan kuvia, vaan toteaa suoraan, että uusia digilaitteita on tarkoitus hyödyntää ihan pelin mekaniikkojen tasolla.

Raninen kuuluu ehdottomasti siihen pieneen kotimaisten (rooli)pelisuunnittelijoiden joukkoon, joita kannattaa pitää silmällä. Hänellä on näkemystä ja halua viedä pelaamista eteenpäin, mitkä ovat innovaatioiden syntymisen avaintekijät. Ranisen ajatusten kannoille voi lähteä vaikkapa seuraamalla hänen blogiaan Domain of Man.

One Comment

  1. Sami Koponen Sami Koponen Post author | 30.07.2013

    Games & Talesin väki ilmoittaa:
    “Huolimatta heikohkosta Indiegogo-menestyksestä, pelin kehitys jatkuu täyttä häkää, ja se alkaa olla pian loppusuoralla. Peliin on valmistettu hurjasti grafiikkaa, ominaisuuksia ja taustatarinaa, ja useita mekaniikoita on viilattu entistä ehommiksi. Olemme myös löytäneet lupaavan valmistajan pelille. Toivomme saavamme pelin painoon vielä tämän vuoden puolella. Lisää ja ajankohtaisempaa infoa ilmestyy osoitteeseen https://www.facebook.com/gamesandtales.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.