Syyskuu on kohta takanapäin, mutta listataanpa silti viime kuun kuumimmat puheenaiheet Facebookin Roolipelaajien Suomi -ryhmästä. Siellähän se kotimainen roolipelikeskustelu tuntuu nykyään olevan.
Vitsejä ja kyselyitä
Elokuussa oli tavallista enemmän keskustelua herättäneitä ketjunavauksia. Veikkaan tämän heijastelevan Ropeconin jälkimaininkeja ja uusien käyttäjien saapumista Roolipelaajien Suomi -ryhmän jäseniksi.
Aiheiden kirjo oli samaan tapaan laaja, aina pelisuosituksista ja -tavoista vitsiketjuihin ja pieniin käyttäjäkyselyihin. Nämä ovat tietysti sellaisia aiheita, jotka luontojaan keräävät monta vastausta ja siksi nousevat esille tällaisessa vastausten lukumäärään perustuvassa katsauksessa. Aiheet ovat kronologisessa järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan.
- Ovatko roolipelaajat introvertteja: Vastaajista 31 % kokee olevansa introverttejä ja 18 % ekstroverttejä.
- Aiheita, joista pitäisi olla enemmän roolipelejä: Eritoten historiallisista aiheista toivottaisiin enemmän pelejä.
- Yksinkertaisia roolipelisysteemejä, joihin voi liittää maailman ympärille: Keskustelussa annettiin reilut 20 vaihtoehtoa, joista ketjun aloittaja julisti voittajaksi FATE:n.
- Käytännöllisiä neuvoja pelinjohtamisesta lapsille: Pelaamisesta puhuminen ja tasa-arvoinen kohtelu toimivat myös alaikäisten pelaajien kanssa.
- Mitä kautta ja minkä pelin ääreen viime vuosina roolipeliharrastuksen aloittaneet ovat päätyneet: Tuttavan kautta ja Dungeons & Dragons 5. laitos
- Minä vuonna sait ensikosketuksesi roolipelaamiseen: Edelliseen keskusteluun liittyvä ketju. 465 vastaajasta 41 % aloitti ennen vuotta 1990 ja viimeisen vuosikymmenen aikana aloitti 13 % vastaajista. Pelattujen pelien osalta suomennokset olivat tärkeitä.
- Tarinaideoita lyhyisiin kertapeleihin: Arkisia pieniä seikkailuideoita kertyi kolmisenkymmentä, valtaosa ihan käypää settiä. Juuri tällaiseen tehtävään some-joukkoistaminen sopii oivallisesti.
- Kokemuksia Fiasco-pelistä: “Hauska peli” tuntuu olevan kansanraadin mielipide.
- Miksi valmisseikkailut ovat usein huonoja: Koska valmisseikkailun kanssa improvisointi on hankalampaa eikä niitä ole (tietenkään) räätälöity juuri omalle peliporukallesi. Keskustelussa moni kuitenkin kertoo saavansa niistä hyvää peliä irti.
- Kertokaa hyviä valmisseikkailuita: Liittyy edelliseen keskusteluketjuun. Jokaisella on omat suosikkinsa valmisseikkailujen joukossa, mutta Paizon Pathfinder-kampanjat ja klassiset Call of Cthulhu -kauhuskenut saivat eniten mainintoja.
- Mikä on suosikkifantasiamaailmasi roolipeleissä: Warhammerin Old World ja Dungeons & Dragonsin Forgotten Realms voittivat äänestyksen. Moni tosin vastasi sen perusteella, mihin pelimaailmaan käynnissä oleva kampanja sijoittuu.
- Miten pidätte kirjaa pelikerran tapahtumista: Hyvin lyhyet PJ:n muistiinpanot pelin jälkeen tai sitten pelipäiväkirja ja pelaajien omatoimiset muistiinpanot tuntuvat olevan tyypillisimpiä vaihtoehtoja.
- Miltä tekemänne skenaarion muistiinpanot näyttävät: Riippuu pelistä, mutta monelle riittävät pelkät lyhyet muistiinpanot ja loput improvisoidaan pelatessa.
- Saman pöydän ääressä pelaaminen on kivempaa kuin etäpelaaminen: Monet keskustelijat olivat samaa mieltä, mutta kaikilla ei ole peliseuraa lähitienoilla, jolloin verkon yli pelaaminen on välttämätöntä.
- Pelinjohtaja tapatti hahmoni tyylillä: Keskustelu kääntyikin siihen, miten satumainen noppatuuri on johtanut erinäisten roolipelihahmojen kuolemiin.
- Oletko joskus jättänyt pelaamisen kesken: Toisten pelaajien häiritsevä käytös, itselle toimimaton pelityyli ja aikatauluongelmat näyttävät tuottavan eniten pelistä keskenkaiken poistumisia.
- Miksi Stars Without Numbers -pelissä on kaksi erilaista noppamekaniikkaa: Jotta peli olisi yhteensopiva muiden OSR-pelien kanssa. Keskustelussa nostettiin esille myös erilaisten noppakombojen tuottamia erilaisia todennäköisyysjakaumia.
- Alfa-versio verkkopeleihin tarkoitetusta visuaalisesta työkalusta: Keskustelu koskee tarpeellisten piirteiden lisäämistä; koko projekti löytyy tästä verkko-osoitteesta.
- Jos Halfelf ja Elf saa lapsen…: Pitkäksi ehti tämäkin vitsiketju kasvaa muutamassa päivässä.
- Säännöllisesti kokoontuva pelinjohtajaryhmä: Tosi montaa kiinnostaisi, ja Illusia ry järjestääkin tällaisia larppien kirjoittajille.
- Miten luotte hahmonne: Riippuu pelistä, mutta moni aloittaa juttelemalla ensin toisten pelaajien kanssa ja kehittelemällä hahmokonseptia.
- Ruotsalaisten roolipelien menestyksestä: Keskustelun perusteella menestykseen tarvitaan rahaa (Paradox Interactive -firma), näyttävä kuvitus ja iso ulkomainen levittäjä (Modiphius).
- Worldcon-kokemuksia: Kävijämäärä kuulemma yllätti järjestäjät, mutta kokonaisuutena tapahtumaa pidettiin kuitenkin onnistuneena.
- Kuvittajia kaivataan Hood-skenaarioon: Palkkiota ei luvattu, mutta kuvittajia näytti silti löytyvän.
- Tuhoontuomitut roolipeli-ideat -vitsiketju: Hieman yllättäen vitsien keskellä on ihan kiinnostaviakin peli-ideoita.
- Järjestetäänkö missään esittelypelejä Dungeons & Dragonsiin: Ketjussa listataan Pathfinder Society Suomi, Tampereen D&D-pelipäivät, Espoon Ison Omenan kirjaston roolipelikerho ja muutamia innokkaita pelinjohtajia.
- Onko foorumiroolipelaaminen tuttua: 167 vastaajasta 66 % on joskus ainakin kokeillut foorumiroolipelaamista, mutta harva tuntuu olevan nykyään aktiivinen foorumipelaaja.
- Mitä on roolipelaaminen ja miksi harrastaa sitä: Luovuus ja kokemuksellisuus mainitaan vastauksissa ennen kuin painopiste siirtyy sen ihastelemiseen, että keskustelunaloittaja järjestää roolipelaamista koululaisille valinnaisaineena.
- Tuhoontuomitut rotu/luokka-yhdistelmät -vitsiketju: Arvattavasti D&D pitää tuntea hyvin, että monet tämän ketjun vitsit avautuvat.
- Pelien hauskimpia erikoisesineitä: Monet tämän listan taikaesineistä ovat kiinnostavampia kuin perinteiset +2 miekat ja haarniskat.
- Roolipelejä, joissa on kevyet säännöt: Parisenkymmentä peliä listattiin, Apocalypse World useamman kerran.
- Pelimaailman sanontoja: Valtaosa on muunnelmia meidän kulttuurissamme tutuista sanonnoista, mutta siksipä ne ovatkin hauskoja.
- Starfinderin aselistan vaurio- ja hintaprogressio: Ketjun aloittajan odotukset Starfinderin suhteen eivät täyttyneet, mutta Pathfinderin tuntevat ovat kuin kotonaan.
- Videopelien ja roolipelien pelisuunnittelun suhteesta: Keskustelua käytiin siitä, voiko tietokonepelejä nimittää roolipeleiksi, roolipeleihin liittyvästä toiminnanvapaudesta ja että lautapeleistäkin voisi ottaa oppia.
- Lotka-Volterra -scifi-larppi Ruotsissa: Tosi moni innostui ilmoittautumaan ja sitten huudellaan, että mihin hahmotiimiin kukakin toivoo pääsevänsä. Tällä hetkellä peliin voi edelleen ilmoittautua mukaan.
- Miten suhtaudut roolipelin sääntöihin pelaajana ja pelinjohtajana: Niin kuin kuvitella saattaa, moni PJ on “rikkonut” (tai soveltanut, miten sitä nyt katsoo) pelin sääntöjä, mutta harvempi pelaaja on tehnyt samaa.
Larppaamisen motivaatio ja monimuotoisuus
Elokuu oli blogien puolella hiljaisempaa aikaa, ja muutamia blogauksia olenkin jo nostanut esille aiemmin. Noteeraan tässä yhteydessä kuitenkin vielä pari kiinnostavaa tekstiä larppaamisen puolelta.
Sonja Pöllänen kyseli joensuulaiselta Mannun vartijat -ryhmältä motivaatiota larppiharrastukseen. Blogauksessaan käsittelemiensä tulosten mukaan larppaaminen on kokemuksen taidetta: se on eläytymistä aivan toisenlaisen henkilön maailmaan ja tilanteeseen. Myös sosiaaliset syyt eli hyvässä peliporukassa viihtyminen nousivat vastauksissa esille.
Blogauksensa loppupuolella Pöllänen vielä mainitsee larppaamisen naurunalaisen maineen. Tämä on kiinnostava huomio, koska omasta näkökulmastani nimenomaan larppaaminen on ollut esillä valtamediassa ja tyypillisesti vielä erilaisissa taiteellisesti kunnianhimoisemmissa muodoissaan. Larppaamisen imago vaikuttaa siis omasta näkökulmastani paljon korkeatasoisemmalta kuin vaikkapa pöytäroolipelaamisen tai cosplay-harrastuksen.
Lokin puolella puolestaan julkaistiin aivan elokuun lopulla Ada-Maria Hyvärisen kirjoittama peliraportti Macrohand the Startup -larpista, jossa pelattiin IT-alan startup-yrityksen arkea.
Itselleni tämän larppiraportin kiinnostavin piirre oli, että peli kesti kuusi tuntia, työryhmään kuului viisi henkeä (2 pelinjohtajaa ja 3 sivuhahmojen pelaajaa) ja peliin osallistui kahdeksan pelaajaa. Tällaiset pienet larpit, joissa työryhmää on pelaajamäärään verrattuna paljon, muistuttavat nykyään suosituista freeform-peleistä. Mukava nähdä, että larppaaminen näyttää ainakin yksittäisten pelien tasolla kehittyvän uusiin suuntiin.
Kiitos näistä päivityksistä!
Mukava kuulla, että ovat kiinnostavia. Nämä keskusteluketjukoosteet vaativat Facebookin käyttöliittymän takia huomattavan paljon työtunteja, joten hyvä että niistä on iloa.