Press "Enter" to skip to content

Skenessä puhutaan: elokuu 2017

Syyskuu on kohta takanapäin, mutta listataanpa silti viime kuun kuumimmat puheenaiheet Facebookin Roolipelaajien Suomi -ryhmästä. Siellähän se kotimainen roolipelikeskustelu tuntuu nykyään olevan.

Vitsejä ja kyselyitä

Elokuussa oli tavallista enemmän keskustelua herättäneitä ketjunavauksia. Veikkaan tämän heijastelevan Ropeconin jälkimaininkeja ja uusien käyttäjien saapumista Roolipelaajien Suomi -ryhmän jäseniksi.

Aiheiden kirjo oli samaan tapaan laaja, aina pelisuosituksista ja -tavoista vitsiketjuihin ja pieniin käyttäjäkyselyihin. Nämä ovat tietysti sellaisia aiheita, jotka luontojaan keräävät monta vastausta ja siksi nousevat esille tällaisessa vastausten lukumäärään perustuvassa katsauksessa. Aiheet ovat kronologisessa järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan.

Larppaamisen motivaatio ja monimuotoisuus

Elokuu oli blogien puolella hiljaisempaa aikaa, ja muutamia blogauksia olenkin jo nostanut esille aiemmin. Noteeraan tässä yhteydessä kuitenkin vielä pari kiinnostavaa tekstiä larppaamisen puolelta.

Sonja Pöllänen kyseli joensuulaiselta Mannun vartijat -ryhmältä motivaatiota larppiharrastukseen. Blogauksessaan käsittelemiensä tulosten mukaan larppaaminen on kokemuksen taidetta: se on eläytymistä aivan toisenlaisen henkilön maailmaan ja tilanteeseen. Myös sosiaaliset syyt eli hyvässä peliporukassa viihtyminen nousivat vastauksissa esille.

Blogauksensa loppupuolella Pöllänen vielä mainitsee larppaamisen naurunalaisen maineen. Tämä on kiinnostava huomio, koska omasta näkökulmastani nimenomaan larppaaminen on ollut esillä valtamediassa ja tyypillisesti vielä erilaisissa taiteellisesti kunnianhimoisemmissa muodoissaan. Larppaamisen imago vaikuttaa siis omasta näkökulmastani paljon korkeatasoisemmalta kuin vaikkapa pöytäroolipelaamisen tai cosplay-harrastuksen.

Lokin puolella puolestaan julkaistiin aivan elokuun lopulla Ada-Maria Hyvärisen kirjoittama peliraportti Macrohand the Startup -larpista, jossa pelattiin IT-alan startup-yrityksen arkea.

Itselleni tämän larppiraportin kiinnostavin piirre oli, että peli kesti kuusi tuntia, työryhmään kuului viisi henkeä (2 pelinjohtajaa ja 3 sivuhahmojen pelaajaa) ja peliin osallistui kahdeksan pelaajaa. Tällaiset pienet larpit, joissa työryhmää on pelaajamäärään verrattuna paljon, muistuttavat nykyään suosituista freeform-peleistä. Mukava nähdä, että larppaaminen näyttää ainakin yksittäisten pelien tasolla kehittyvän uusiin suuntiin.

2 Comments

    • Sami Koponen Sami Koponen Post author | 25.09.2017

      Mukava kuulla, että ovat kiinnostavia. Nämä keskusteluketjukoosteet vaativat Facebookin käyttöliittymän takia huomattavan paljon työtunteja, joten hyvä että niistä on iloa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: