Press "Enter" to skip to content

Skenessä puhutaan: toukokuu 2019

Toukokuussa käytiin yllättävän vähän pidempiä verkkokeskusteluja, mutta blogien puolella vihjailtiin tulevista peleistä ja tarjottiin luettavaa niin pöytäroolipeleistä, larpeista kuin lautapeleistäkin kiinnostuneille.

Ropecon lähestyy ja ideoita peleihin

Toukokuussa Roolipelaajien Suomi -Facebook-ryhmässä käytiin kyllä keskustelua, mutta asettamani 25 kommentin rajan yli kiipesi vain kourallinen viestiketjuja. Roolipelaajien Suomi -ryhmä voi siis sinänsä paksusti: jäsenmäärä ylitti vihdoin 3800 jäsenen rajan. Vaikka ryhmän sisällä syntyykin ajoittain kiistoja siitä, millaista keskustelukulttuuria ryhmään halutaan, on ryhmän asema kotimaisen roolipelikeskustelun paikkana ohittamaton.

Toukokuun pisimmät keskustelut olivat näitä perinteisiä “ideoidaan yhdessä” ja “miten teillä pelataan” -tyyppisiä aiheita, joihin osallistuminen ei vaadi aiemman keskustelun lukemista. Niihin voi myöskin vastata lyhyesti oman mielipiteensä pohjalta, mikä tuntuisi sopivan hyvin yleiseen sosiaalisen median keskustelukulttuuriin. Etuna on, että tällaiseen keskusteluun osallistumiseen on matala kynnys, joten keskustelu ei jää vain parin kolmen aktiivisimman tyypin harteille.

  • Roolipelien lintumaiset olennot: Aloitusviestissä kaivattiin tietoja eri roolipeleissä esiintyvistä linnuista tai lintumaisista olennoista. Koska fantasiamaailmat ovat roolipeleissä tyypillisiä, vastauksia kertyi runsaasti.
  • Ropeconissa toivottuja pelejä: Aloitusketjussa kysyttiin, mitä pöytäroolipelejä väki haluaisi pelata Ropeconissa, jotta pelinjohtajat osaisivat vastata yleisön pyyntöön. Kommenteissa listattiin 45 eri peliä, joista Call of Cthulhu ja sen lähisukulaiset taisivat kerätä eniten suosiota.
  • Taudit roolipeleissä: Vastauksissa on lyhyitä toteamuksia siitä, miten tauteja on peleissä käytetty. Kaikkiaan moni kertoo tautien käyttämisen peleissä olevan harvinaista, koska niistä on vaikea saada kovin kiinnostavaa peliä aikaiseksi: joko tauti ei tartu eli ei tee mitään tai sitten tartunta tekee hahmosta toimintakyvyttömän.
  • Sääntöjen asema roolipeleissä: Aloitusviestissä kysyttiin ovatko roolipelissä säännöt ohjeita, joita pelinjohtaja voi rikkoa vai sääntöjä, joita hänen tulisi noudattaa. Vastauksissa todettiin, että riippuu pelistä ja peliporukasta: joihinkin pelityyleihin sääntöjen tarkka noudattaminen sopii, toisiin taas ei.
  • Inspiraatiota tuhon jälkeiseen roolipeliin: Ketjusta löytyy pääasiassa roolipelisuosituksia, mutta jonkin verran myös kirjallisuutta ja elokuvia.
  • Vähävaraisen nuoren auttamiseksi: Vähävaraisia nuoria auttavan järjestön tiedossa oli, että eräs nuorukainen kaipasi mm. Dungeons & Dragons -roolipelin sääntökirjoja. Parisenkymmentä ilmoittautui mukaan tarjoamaan rahallista tukeaan, mutta ilmeisesti toiveeseen oli vastattu jo jotain toista kautta.
  • Yhteensopimattomia genreyhdistelmiä: Haasteellisia tai toimimattomia peli-ideoita, riippuu kai näkökannasta. Romantiikka ja D&D olivat suosituimmat yhdisteltävät parit.
Cthulhu on toivottu vieras Ropeconin pelipöytiin. Hälyisä peliympäristö on kuitenkin tainnut takavuosina karsia kauhupelejä. Kuva: Isglass / Reddit

Larpit kehittyvät ja pöytäroolipelien ohjaamisesta

Blogien puolella toukokuussa kertyi mielenkiintoisia tekstejä monelta harrastuspelaamisen suunnalta. Larppiaiheisissa blogauksissa puhuttiin pelimuodon kehittymisestä, pöytäroolipelien osalta pohdittiin sääntöjen vaikutusta tarinankerrontaan ja mahtuipa mukaan myös yksi lautapelisuunnittelijan haastattelukin. Videoblogien saralla puolestaan käsiteltiin hahmonluontia useammaltakin tulokulmalta.

Tulevista peleistä sanottakoon, että Mika Metsätähden pelikorteilla pelattava Twist and Turn -roolipeli ei kuulemma ehdi vielä Ropeconiin. Ilmeisesti Ari-Matti Piipon luotsaamalta Knights in the North -blogin väeltä on kuitenkin tulossa ulos jokin julkaisu kuluvan kesän aikana.

Odysseus-larppi jatkaa kovilla tuotantoarvoilla tehtyjen kotimaisten larppien sarjaa. Kuva: Odysseus
  • Tiloja, avaruutta, tähtipölyä ja hulluutta: Mia Makkonen kertoo Lokin artikkelissa Odysseus-larpin kunnianhimoisesta lavastamisesta, jolla helsinkiläinen koulu muutetaan avaruusalukseksi. Kyseinen larppi pelataan kesän aikana muutamaan kertaan, mutta aiheesta kiinnostuneiden kannattaa olla liikkeellä 2. heinäkuuta. Silloin nimittäin Odysseuksen lavasteissa vietetään avoimien ovien päivää, mikä on erinomainen tapa tuoda larppikulttuuria suuren yleisön nähtäville.
  • Uusia mahdollisuuksia larpeille: Vera Schneider kertoo ajan olevan nyt otollinen entistäkin kunnianhimoisempien larppien järjestämiseen, sillä larppaaminen on noussut julkisen tuen piiriin, pelaamista arvostetaan ja elämyksiä etsitään. Tämä ammattimaistuminen voi kuitenkin aiheuttaa larppiskenen sisällä sosiaalista muutosta.
  • Epelillä uusi varasto: Tamperelainen larppiyhdistys Epel Larp sai järjestettyä propeilleen vuokravaraston Tampereen keskustaan. Jos siis lavastevarasto Portaali Hämeenlinnassa tuntuu olevan liian kaukana, kannattaa katsastaa myös Epelin larppitavaroiden vuokraustoiminta.
  • Kun menneisyys on kivulias: Historiallisia larppeja tehnyt Teppo Suontakanen kehottaa Lokin artikkelissa tekemään historiallisiin larppeihin realistisia hahmoja ja luottamaan siihen, että pelaajat haluavat tehdä pelistä hyvän.
  • Ruoka roolipeleissä: Ropeconin blogissa julkaistussa artikkelissa etenkin larpeissa nähty ruokailu jaettiin kolmeen kategoriaan: omat eväät, ruokailu pelin ulkopuolella ja ruokailu osana peliä. Viimeisin tietysti tuo peliin kokonaisen tunnelmallisen kohtauksen.
  • A Game Per Year -sarja: Juhana Petterssonin tutustuminen vanhoihin pöytäroolipeleihin eteni toukokuussa kolmen pelin voimin: Bullwinkle and Rocky Role-Playing Party Game, Ironhedge Manifesto ja klassikoksi muodostunut Cyberpunk 2020
  • The Knight: Knight in the North -blogissa julkaistiin Dungeon Crawl Classics -säännöille suunnattu ritari-hahmoluokka. Sääntöjärjestelmien samankaltaisuuden takia kaikkien D&D-pelinjohtajien kannattaa katsastaa mistä on kyse ja soveltaa parhaat ideat omaan kampanjaansa. Mainittakoon samalla, että Knights in the North muutti toukokuussa uuteen verkko-osoitteeseen (ks. muuttoilmoitus), niin että nykyään olisi kai osuvampaa puhua blogin sijaan verkkosivusta.
  • Mordheim roolipelisäännöstönä: Niklas Nylund pohdiskeli, että Mordheim-miniatyyripelin säännöt voisivat sopia oikein hyvin klassiseen Dungeons & Dragons -pelaamiseen. Syntyihän D&D alunperinkin miniatyyripelin luomalle sääntöperustalle, eikä OSR-skene ole niistä kauas poikennut.
  • Tarinankaari: Tommi Brander pohdiskeli, miten roolipelin saa noudattamaan haluttua tarinankaarta ja esitteli useita erilaisia keinoja säännöistä pelinjohtajan toimintaan ja peliryhmän yhteiseen sopimukseen.
  • Pöytälaatikosta kohti julkaisua: Mika Metsätähti esitteli Lokin artikkelissa lyhyesti työn alla olevan Twist and Turn -roolipelinsä, joka ei valitettavasti ehdi vielä Ropeconiin.
  • Haastattelussa pelisuunnittelija Phil Walker-Harding: Lautapelejä käsittelevän Todellisuuspako-blogin Annika Saarto haastatteli pelisuunnittelijaa, jonka aivoituksista ovat syntyneet mm. Imhotep, Bärenpark ja Sushi Go! -lautapelit.

Lopuksi vielä videoblogien toukokuun tarjonta, josta löytyi mietteitä niin hahmonluontiin kuin pelisuunnitteluunkin liittyen:

  • Ropehiiren kolo: Tuomas Kuusniemi jutusteli inspiraatiolähteistä kampanjasuunnittelua varten ja oululaisesta Ropesorvi-projektista, jossa tarjotaan keskustelutukea roolipelisuunnittelijoille
  • Level 20 Podcast: Mikko Iivosen vetämässä keskustelussa pohdittiin hyvän hahmokonseptin tunnuspiirteitä ja hahmokonseptin käyttämistä roolipelatessa
  • Ropetupa: Joni Heinonen kertoi näkemyksiään siitä, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon keksiessään pelihahmolle nimeä

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.