Skenessä puhutaan -artikkelia eli koostetta Roolipelaajien Suomi -FB-ryhmän laajimmista keskusteluista ja kiinnostavimmista blogauksista ei tullut tehtyä kesäkuun aikana, joten tässäpä ovat nyt sitten sekä toukokuu että kesäkuu yhteen koottuna.
Viihdettä ja peliteoriaa
Toukokuun keskusteluissa on aika hyvä läpileikkaus erilaisista ropeskenen puheenaiheista. On pelisuositusten kyselemistä, joukkoistettua roolipelisuunnittelua, pelaamiseen liittyvää pohdintaa ja viihdykettä tylsiin hetkiin.
- Pelaajat ovat kiinnostuneet juonikoukun sijasta satunnaisesta sivuhahmosta: Monella näyttää olevan kokemusta siitä, että pelaajat tarttuvat PJ:n suunnitelmien kannalta epäolennaisuuksiin. Siinä sitten improvisoidaan ja/tai johdatetaan peliä sivujuonteen kautta takaisin PJ:n suunnitelmiin.
- Hahmoluokat, jotka nojaa hahmon erikoisvarusteeseen: Monipuolista keskustelua, jossa erikoisosaaminen ja siihen liittyvät varusteet näyttäytyvät varsin monen hahmoluokan perustana.
- PJ:t paljastavat salaisuuksia, jotka eivät tulleet pelissä esiin: Salaisuudet näyttävät aika usein liittyvän koko pelimaailman todellisuuskäsitykseen.
- Mitä pelaajahahmot saavat tehdä toisilleen: Asiasta kannattaa sopia toisten pelaajien kanssa ennen kuin rupeaa toimimaan hahmollaan.
- Pitääkö tutkimuspeleissä pelata tutkimusta vai hahmoaan: Kansa on harvinaisen kahtiajakautunut tämän kysymyksen edessä.
- Mitä liikuntaa roolipelaajat harrastavat: Lajikirjo on laaja, mutta suosituimmat ovat samat kuin väestöllä keskimäärin: lenkkeily, pyöräily ja kuntosali/fitness.
- Onko pelaajalla täysi itsemääräämisoikeus hahmonsa toimiin: Ei kuulemma siinä mielessä, että roolipelaaminen on kuitenkin ryhmäaktiviteettia, jossa täytyy toimia sovussa toisten osallistujien kanssa.
- Onko pelimaailma tärkeämpi kuin pelimekaniikka: Vastaajien vankka enemmistö tuntuu olevan sitä mieltä, että mekaniikkojen pitää tukea haluttua pelikokemusta.
- Viimeisin pelikerta lööppinä: “Et usko mitä nämä seikkailijat löysivät viemäristä! Katso rohkeat kuvat!” ja sitä rataa.
- D&D:n loitsujen yhteiskunnalliset vaikutukset: Taikuutta täynnä oleva maailma mahdollistaisi kovin nykyaikaisia ratkaisuja.
- Juonikoukkuja pelimaailman kaupunkiin: Joukkoistaminen toimii erityisen hyvin tällaisissa tapauksissa, joissa pitää kehittää runsaasti sivuhahmoja, paikkoja ja muita juonikoukkuja omaan kampanjaan.
- Kevyitä roolipelejä Myrskyn sankarien jatkoksi: Jokainen kertoo omat suosikkinsa, joten vastauksista löytyy useita kymmeniä vaihtoehtoja.
- Mikä sääntöjärjestelmä sopisi scifi-selviytymiskauhuun: Keskusteluketjussa annettiin 20 vaihtoehtoa.
Kesäkuussa roolipelaava kansanosa näytti olevan jossain muualla kuin näyttöpäätteiden äärellä, koska yli 25 kommenttia saaneita keskustelunavauksia kertyi tavallista vähemmän. Eniten vastauksia keräsivätkin sellaiset avaukset, joissa sai tehdä jonkun hauskan internet-luonnetestin.
- Millainen olisi aikuisten peli: Keskustelun mukaan sellaiset pelit käsittelevät vakavampia teemoja ja edellyttävät riittävää elämänkokemusta.
- Peliarvostelijoita Lokiin: Erityisesti uusien kotimaisten pelien arvostelijoille olisi kysyntää.
- Jos tykkää Astraterrasta, niin mikä muu peli sopisi seuraavaksi: Keskustelu kääntyi siihen, että roolipelaaminen vaikutti kivalta ja nyt pitäisi löytää peliseuraa Espoosta.
- Mikä on moraalinen maailmankatsomuksesi D&D:n termein: Hyviä, kaoottisia ja neutraaleja kanssaharrastajia näkyy olevan runsaasti.
- Millainen D&D-hahmo olisit: Lisää testi-ilottelua. Roolipelaajien Suomi -ryhmässä on pääasiassa ihmisiä ja velhoja.
- Lähtisitkö 70 euron hintaiseen hotellissa järjestettyyn viikonloppularppiin täyshoidolla: Tosi moni lähtisi.
- Miten selittää roolipelaaminen ei-harrastaville tyypeille: “Yhteistä tarinankerrontaa” toistui monessa vastauksessa.
Kokemuksia ja ajatuksia
Lokissa julkaistiin kesäkuussa kaksi artikkelia, jotka käsittelivät vähän erikoisempia roolipelikokemuksia. Wille Ruotsalainen kertoi Sotavaltiaiden tanssiaiset -nimisestä larpista, joka perustui erääseen D&D-skenaarioon ja oli osa Ruotsalaisen pitkään jatkunutta pöytäpelikampanjaa. Koska Ruotsalainen ei kuulemma ole järjestänyt larppia aikaisemmin, tekstiä on kiinnostava lukea myös kuvauksena ensikertalaisen järjestämästä larpista.
Pekka Hänninen puolestaan kirjoitti Lokiin Näkymiä reunalta -pöytäpelikampanjastaan, joka aloitettiin vuonna 2006 ja jossa ollaan pelattu yli 260 pelikertaa. Hänninen kuvaa kampanjaansa “kohtuullisen simulationistiseksi peliksi”, eli pelinjohtaja pyörittää pelimaailmaa ja antaa pelaajien valita omat tavoitteensa. Kuten odottaa sopii, kampanjan pelityyli on muuttunut vuosien saatossa.
Redemundin kiltablogin Aki Vainio jatkoi sarjaansa pelinjohtajan kömmähdyksistä puhumalla hahmovalinnoista. Hänen mukaansa pelinjohtajan ei tulisi hyväksyä pelaajilta millaista hahmoideaa tahansa, vaan miettiä ensin, miten se sopii PJ:n suunnittelemaan kampanjaan. Koska pelaajahahmot ovat pelaamisen ytimessä, on tietysti hyvä varmistaa, että pelaaminen todella onnistuu näiden hahmojen ympärillä.
Lauri Maijala, samoin Redemundin kiltablogin kirjoittajia, raportoi kokemuksistaan Learn 2 Play -tapahtumasta Kangasalan kirjastossa. Vaikka tapahtuman pääpaino näytti olevan digipeleissä, niin Maijala puhuu tekstissään erityisesti kävijöiden vastaanottamisen tärkeydestä. Tähän seikkaan muidenkin pelitapahtumien järjestäjien kannattaa kiinnittää huomiota.
Roolipelien esittelyitä videomuodossa tarjoilevassa Ropetuvassa Joni Heinonen myllytti Shadowrun-roolipelin 2. laitoksen suomennoksen vuodelta 1993 (pelistä julkaistiin v. 2013 viides laitos). Hän käy läpi pelin miljöötä ja sääntöjärjestelmää, joista jälkimmäinen on nykystandardeilla mitattuna aika monimutkainen. Heinonen päätyykin lopuksi suosittelemaan varjoajon ystäville jotain pelin uudempaa laitosta.
Be First to Comment