Press "Enter" to skip to content

Skenessä puhutaan: touko- ja kesäkuu 2017

Skenessä puhutaan -artikkelia eli koostetta Roolipelaajien Suomi -FB-ryhmän laajimmista keskusteluista ja kiinnostavimmista blogauksista ei tullut tehtyä kesäkuun aikana, joten tässäpä ovat nyt sitten sekä toukokuu että kesäkuu yhteen koottuna.

Viihdettä ja peliteoriaa

Toukokuun keskusteluissa on aika hyvä läpileikkaus erilaisista ropeskenen puheenaiheista. On pelisuositusten kyselemistä, joukkoistettua roolipelisuunnittelua, pelaamiseen liittyvää pohdintaa ja viihdykettä tylsiin hetkiin.

Kesäkuussa roolipelaava kansanosa näytti olevan jossain muualla kuin näyttöpäätteiden äärellä, koska yli 25 kommenttia saaneita keskustelunavauksia kertyi tavallista vähemmän. Eniten vastauksia keräsivätkin sellaiset avaukset, joissa sai tehdä jonkun hauskan internet-luonnetestin.

Kokemuksia ja ajatuksia

Lokissa julkaistiin kesäkuussa kaksi artikkelia, jotka käsittelivät vähän erikoisempia roolipelikokemuksia. Wille Ruotsalainen kertoi Sotavaltiaiden tanssiaiset -nimisestä larpista, joka perustui erääseen D&D-skenaarioon ja oli osa Ruotsalaisen pitkään jatkunutta pöytäpelikampanjaa. Koska Ruotsalainen ei kuulemma ole järjestänyt larppia aikaisemmin, tekstiä on kiinnostava lukea myös kuvauksena ensikertalaisen järjestämästä larpista.

Pekka Hänninen puolestaan kirjoitti Lokiin Näkymiä reunalta -pöytäpelikampanjastaan, joka aloitettiin vuonna 2006 ja jossa ollaan pelattu yli 260 pelikertaa. Hänninen kuvaa kampanjaansa “kohtuullisen simulationistiseksi peliksi”, eli pelinjohtaja pyörittää pelimaailmaa ja antaa pelaajien valita omat tavoitteensa. Kuten odottaa sopii, kampanjan pelityyli on muuttunut vuosien saatossa.

Redemundin kiltablogin Aki Vainio jatkoi sarjaansa pelinjohtajan kömmähdyksistä puhumalla hahmovalinnoista. Hänen mukaansa pelinjohtajan ei tulisi hyväksyä pelaajilta millaista hahmoideaa tahansa, vaan miettiä ensin, miten se sopii PJ:n suunnittelemaan kampanjaan. Koska pelaajahahmot ovat pelaamisen ytimessä, on tietysti hyvä varmistaa, että pelaaminen todella onnistuu näiden hahmojen ympärillä.

Lauri Maijala, samoin Redemundin kiltablogin kirjoittajia, raportoi kokemuksistaan Learn 2 Play -tapahtumasta Kangasalan kirjastossa. Vaikka tapahtuman pääpaino näytti olevan digipeleissä, niin Maijala puhuu tekstissään erityisesti kävijöiden vastaanottamisen tärkeydestä. Tähän seikkaan muidenkin pelitapahtumien järjestäjien kannattaa kiinnittää huomiota.

Roolipelien esittelyitä videomuodossa tarjoilevassa Ropetuvassa Joni Heinonen myllytti Shadowrun-roolipelin 2. laitoksen suomennoksen vuodelta 1993 (pelistä julkaistiin v. 2013 viides laitos). Hän käy läpi pelin miljöötä ja sääntöjärjestelmää, joista jälkimmäinen on nykystandardeilla mitattuna aika monimutkainen. Heinonen päätyykin lopuksi suosittelemaan varjoajon ystäville jotain pelin uudempaa laitosta.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.