Press "Enter" to skip to content

Skenessä puhutaan: tammikuu 2019

Uusi vuosi on saatu harrastusrintamalla hyvin käyntiin ja verkkokeskustelut ovat jatkuneet tiiviinä. Pelisopimus, kampanjoiden keskeytyminen ja roolipelien kehittäminen olivat muutamia kiinnostavimmista aiheista.

Nopista ja kampanjoista

Ehkä tammikuu sattui vain olemaan poikkeuksellinen kuukausi, mutta oli mielenkiintoista nähdä, miten monessa pidemmäksi ehtineessä ketjussa puhuttiin roolipelaamisen suunnittelemisesta ja reflektoinnista. Toki pelaaminen onnistuu ilman peliporukan sisäistä keskustelua ja suuntaviivojen laatimistakin, mutta yhteistyöhön perustuvassa toiminnassa pelaamisesta puhuminen on yleensä hyödyllistä. Toki joukkoon mahtui myös kevyempiä aiheita erilaisista nopista.

  • Mitä uutta haluaisit kokea roolipeleissä vuonna 2019: Kommenteissa mainittiin pääasiassa erilaisia roolipelejä, joita väki haluaisi päästä pelaamaan. Fate näytti herättävän eniten kiinnostusta.
  • Uudenvuoden ennustelua: Joku keksi, että tinanvalamisen ja Tarot-korttien sijasta ensi vuoden kulkua voisi ennustaa heittämällä sille D&D-hahmon ominaisuudet. Ketjun vastauksissa muut seurasivat esimerkkiä ja arvuuttelivat sitten, mitä hahmoluokkaa itse kunkin alkava vuosi edustaa.
  • Miten porukassanne käytetään pelisopimusta: Äänestyksessä peliporukan keskinäinen keskustelu pelityylistä sai eniten kannatusta. Verrattain pienellä erolla toiseksi tuli pelinjohtajan vision linjaaminen, josta kiinnostuneet tulevat sitten pelaamaan. Keskustelussa muutamat toivat ilmi, että vakiintuneessa peliporukassa tällaisia keskusteluja ei koeta tarpeellisiksi.
  • Pelikaverien määrä viimeisen vuoden aikana: Vaihtoehdot 6-10 ja 11-20 henkeä saivat eniten kannatusta. Yli 30 henkilön kanssa oli pelannut vain aniharva.
  • Piirroksia hahmoista: Moni on piirtänyt kuvan omasta tai kaverin pelihahmosta, joten kyllähän näitä riittää jaettavaksi.
  • Vain vähän erilainen rinnakkaistodellisuus: Ketjun aloittaja pyysi ideoita siitä, millaisella hienovaraisella tavalla rinnakkaistodellisuus voisi poiketa tästä meidän tuntemastamme normaalista versiosta. Ehdotuksia kertyi runsain mitoin ja aloittaja valitsi voittajaksi sen, että enemmistö ihmisistä on vasenkätisiä. Hän myös laati toteutuksesta katsauksen Redemundin killan blogiin.
  • Hahmojen nimien merkityksistä: Useampi vastaaja kertoi miettivänsä hahmoon sopivia sanoja ja käyttävän niitä vieraskielisinä käännöksinä. Myös nimien etymologiasivustot ovat olleet käytössä.
  • Ovatko pisteet vai numerot paremmat nopassa: Numerot voittivat äänestyksen selkein lukemin. Keskustelussa moni korosti noppien selkeyttä tärkeämmäksi kriteeriksi. Todettiin myös, että numerot ovat kätevämpiä, jos noppien silmälukuja joutuu laskemaan yhteen.
  • Kampanjan muistiinpanojen pitäminen järjestyksessä: Erilaiset sähköiset ratkaisut Google Docsista tarkoitusta varten tehtyihin ohjelmiin näyttivät olevan suosituimpia, mutta yllättävän moni tukeutuu ihan perinteisiin papereihin ja kansioihin.
  • Miksi kampanjat jäävät kesken: Annetuista vaihtoehdoista “aikataulut muuttuvat mahdottomiksi” sai hiuksenhienosti enemmän ääniä kuin “pelinjohtajan motivaatio loppuu”. Kommenttien perusteella jälkimmäinen on usein seurausta ensimmäisestä, mutta PJ voi kyllästyä peliin pelaajista riippumattomistakin syistä. Ketjussa tuotiin myös esille lukuisia vinkkejä, joilla tätä kampanjoiden keskeytymistä voi yrittää estää.
  • Noppamieltymyksistä: Kommentteja siitä, mikä noppa on itse kunkin suosikki ja minkä väriset nopat miellyttävät eniten.
Roolipelinopat taisivat tälläkin kertaa innoittaa eniten keskusteluun osallistujia. Kuvan lähde: Kraken Dice.

Skene, pelinkehitys ja lautapeliblogit

Blogikirjoitusten puolella tammikuu oli hieman hiljaisempaa aikaa. Useammassa kirjoituksessa käsiteltiin roolipelaamisen historiaa ja pelinkehitystä, joten etenkin näistä aiheista kiinnostuneiden kannattaa jatkaa lukemista. Nostan myös erityisesti esille Jukka Särkijärven kirjoittaman artikkelin roolipeliskenen määritelmästä. Keskustelun sujumiseksi keskeisistä käsitteistä on hyvä vallita summittainen yksimielisyys, joten Särkijärvi tekee tässä arvokasta työtä.

Kirjoitukset on tälläkin kertaa listattu summittaiseen aikajärjestykseen vanhimmasta aloittaen. Niputin kuitenkin saman kirjoittajan tekstit yhteen, koska niissä käsitellään usein samaa aihetta. Linkit vievät suoraan blogiteksteihin.

  • Särkijärvi käsittelee Lokin artikkelissa Inessä skenessä suomalaisen roolipeliskenen laajuutta ja sen sisällä toimivia pienempiä sisäpiirejä.
  • Oman bloginsa puolella Särkijärvi nosti esille pääkaupunkiseudun kirjastojen pelihaasteen sekä jakoi vakuuttavan määrän valokuvia viime syksyn Astuit ansaan -roolipelinäyttelystä.
  • Juhana Petterson aloitti viime vuonna käymään läpi roolipelien historiaa tutustumalla yhteen roolipelijulkaisuun kultakin vuodelta. Tammikuussa hän käsitteli vuodet 1978-1980, jolloin tutkaan osuivat Gamma World, Villains and Vigilantes ja Top Secret.
  • Pekka Hänninen pohti Lokin artikkelissa pelinjohtajan toimenkuvaa ja sitä, missä määrin vastuuta voi antaa myös pelaajille.
  • Ams-nimimerkkiä käyttävä nettiroolipelaaja kirjoitti blogiinsa herrasmiespelaamisesta eli toisten pelaajien huomioimisesta ja pikastartista eli pelin aloittamisesta lyhyemmillä teksteillä vähemmän kunnianhimoisesti. Molemmat blogaukset ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten aiheet ovat samankaltaisia roolipelaamisen muodosta riippumatta: nämä pohdinnat toimivat myös pöytäroolipelaamisen tai larppaamisen näkökulmasta.
  • Pispalan punainen ruuti 1942 -peli on kiinnostava myös siksi, että se perustuu kotimaiseen klassikkoteokseen. Kuva: Rosebud

    Ville Uusivuoren Loki-artikkelissa käydään läpi Pispalan punainen ruuti 1942 -pelin kehittämistä, jossa formaatiksi valikoitui lopulta black box -larppi. Teksti on hyvä osoitus siitä, miten pelinkehityksessä voi päästä eteenpäin rohkeasti formaattia vaihtamalla.

  • Kristian Pesti laati blogiinsa lyhyet esittelyt suomalaisista lautapeliblogeista. Pääosin blogeissa kirjoitetaan yksittäisten lautapelien pelikokemuksista, mutta joukossa on muutama erityyppinenkin blogi. Kannattaa käydä etsimässä, mikä olisi itselleen mielenkiintoisin tulokulma lautapeleihin.

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: