Press "Enter" to skip to content

Skenessä puhutaan: syyskuu 2018

Lokakuusta on takana jo ensimmäinen kolmannes, mutta ehdinpä vihdoin pistämään edellisen kuukauden puheenaiheet järjestykseen. Facebookin Roolipelaajien Suomi -ryhmässä puhuttiin mm. hyvistä roolipelien valmismaailmoista ja peli-innon uudelleenherättelemisestä. Blogauksista puolestaan löytyi viljalti peliarvioita.

Jatkoketjuja ja niksipirkkaa

Syyskuu oli Facebook-keskustelujen osalta aika tavallinen: keskustelua herättivät erilaiset pelipöydissä kohdatut ongelmat ja pelisuositukset. Tällä kertaa mukaan mahtui useampi aiemman ketjun pohjalta noussut uusi keskustelunavaus. Kaikki jatkoketjut eivät saavuttaneet 25 kommentin rajaa, joten ne eivät näy tässä. Ehkä uusien aiheiden syntyminen aiempien perustalle on jonkinlainen merkki yhtenevän keskustelukulttuurin kehittymisestä. Samaan liittynee sekin, ettei huumoriketjuja näy entiseen malliin. Ketjut on listattu alla tuttuun tapaan kronologisessa järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan.

  • Miten jatkaa kampanjaa tästä: Ketjunaloittaja kertoi, että rosvot olivat pelastaneet hahmot pakkotyöhön joutumisesta. Reilu parikymmentä vastausta tarjosi erilaisia ideoita, miksi rosvot tekivät näin ja mihin suuntaan peli voisi siitä luontevasti jatkua.
  • Hyvät säännöt mutta huono pelimaailma: Parikymmentä peliä tuli mainituksi. Mielenkiintoisesti harvaa peliä äänestettiin kahta kertaa, eli mielipiteet jakautuivat yllättävän laajalti.
  • Hyviä valmismaailmoja: Glorantha, Warhammerin Vanha maailma ja D&D:n maailmat (etenkin Forgotten Realms) näyttivät silmämääräisesti keräävän eniten kehuja. Valikoima oli kuitenkin laaja, kuten arvata saattaa.
  • Voiko wizard-termiä käyttää naispuolisesta hahmosta: Kyllä voi. Magiankäyttäjien sukupuolitettua nimeämistä esiintyy lähinnä joissakin pop-kulttuurin jutuissa (Harry Potter, Buffy), mutta ei roolipeleissä.
  • Löytyykö freelancer-kirjoittajia roolipeliteoksiin: Kyllä; kiinnostuksensa asiaa kohtaan ilmaisi 50 henkeä.
  • Miksi et ole julkaissut roolipelimateriaalia: Tämä syntyi edellisen ketjun freelancer-innokkuuden ihmettelyn pohjalta. ”Ei ehdi”, ”ei osaa kaikkea”, ”ei ole irtorahaa”, ”ei ole tarvetta” tulivat mainittua useampaan kertaan.
  • Olemuksesi roolipelaajana viitenä pelinä ilmaistuna: Täsmällinen ketjun aloituskysymys oli: ”Jos sinun pitäisi tiivistää oma olemuksesi roolipelaajana viiteen peliin, mitkä ne olisivat?” Runsas sata vastaajaa listasi pelejä, mutta en tiedä ovatko ne heidän suosikkejaan vai eniten pelattuja pelejä vai vastaajien persoonallisuuttaan ilmentäviä.
  • Mikä roolipeli kuvaa olemustasi ihmisenä: Tässä edelliseen aiheeseen liittyvässä vaihtoehtoketjussa väki vähän perusteli vastauksiaan, joten niitä on helpompi ymmärtää.
  • Oudoin kokemuksesi larpissa: Odottamattomia sattumuksiahan nämä ovat. Monella tuntuu olevan jotain tekemistä epäonnistuneen kommunikaation kanssa.
  • Vinkkejä aloittelevalle pelinjohtajalle: Reilut 60 vastausta ja yllättävän harva toisti jo sanottuja asioita. Pelaamisen yhteistoiminnallisen luonteen huomioiminen ja improvisointiin varautuminen näyttivät toistuvan usein eri muodoissa.
  • Tietävätkö pelaajat sen, mitä hahmot eivät tiedä: Yleisempää on, että vaikka hahmot saattavat hajaantua moneen suuntaan, pelaajat kuitenkin pysyvät yhdessä ja saavat siten tietää sellaisiakin asioita, mitä heidän hahmonsa eivät tiedä. Silloin kun yksityistietoa halutaan varjella, sivuun vetäytymiset yritetään pitää lyhyinä tai asia hoidetaan lappuja kirjoittamalla.
  • Mitä tehdä, kun roolipelaaminen ei enää innosta: Vastaajien mukaan vaihtelu virkistää: uudet pelit, pelitavat, pelimaailmat tai pelikaverit voivat herättää pelaamisen ilon uudelleen. Moni suositteli myös reilusti tauon pitämistä.
  • Mitkä ovat arkipäiväisen magian realistiset vaikutukset: Vaikutusten pohdiskelun lisäksi keskustelussa selitettiin, että D&D:n säännöillä suurten loitsujen tekeminen ja velhojoukkojen kouluttaminen ovat hyvin kallista puuhaa.
  • Miten hoidatte pelaajahahmojen keskinäiset välienselvittelyt: Ne ovat kuulemma harvinaisia, mutta silloin kun niitä sallitaan, on tapana sopia tämänkaltaisesta pelityylistä selkeästi ja etukäteen.
  • Mistä saisi hyvän miniatyyrisetin: Reaper Miniatures taisi kerätä eniten mainintoja. Halvimmalla pääsee, jos printtaa paperisia miniatyyreja tai kaivaa vanhat Lego-ukkelit esille.
  • Mitä tehdä, kun kaikki pelaajat eivät pääse paikalle: Jos peli ei yhtä pelaajaa tarvitse, tämän hahmo on joko omilla teillään tai seurailee ryhmän mukana tavallista hiljaisempana.

Ajankohtaisuudet puhuttavat

Blogien puolella Tampereella sijaitsevan Pelimuseon Astuit ansaan! -roolipelinäyttely kirvoitti useammankin tekstin. Hyvä niin, sillä onhan kyseinen näyttely varsin ylevä tapaus kotimaisessa roolipelihistoriassa. Blogausten joukosta löytyi myös kannanotto Magic: the Gathering -keräilykorttipeliin ja porilainen miniatyyrimaalauskisan avaus.

Peliarvioita:

  • Heidi Säynevirta esitteli Lokissa roolipelinäyttelyn kylkiäisenä tehdyn artikkelikokoelman Seikkailuja ja sankareita ja arvosti sen moniäänisyyttä.
  • Niklas Nylund muutti neljäksi kuukaudeksi Ruotsiin ja paneutuu tietysti paikalliseen roolipelikulttuuriin julkaisujen pelien kautta. Ensimmäisinä arvostelupölkylle päätyivät tuhonjälkeiseen Pohjoismaihin sijoittuva Mutant ja perinteikäs fantasiaroolipeli Eon.
  • D&D-asiantuntija Jukka Särkijärvi kertoi havainnoistaan Pathfinder 2:n pelitestimateriaalien äärellä.
  • Antti Luukkonen arvioi Lokissa kotimaisen The Quick -roolipelin, joka yhdistelee dekkareita ja kummitustarinoita.

Muita aiheita:

  • Ari-Matti Piippo kehitteli ja pisti Knights in the North -blogissa jakoon ohjeet luolastokarttojen generoimisesta noppien avulla.
  • Itsekin kotimaisesta roolipelihistoriasta kirjoittanut Juhana Pettersson kertaa kokemuksiaan Pelimuseon roolipelinäyttelystä.
  • Aki Vainio otti kantaa Wizards of the Coast -firman Magic the Gathering -korttipeliä koskevaan uuteen linjaukseen, joka suosii erilaisia jakeluun liittyviä kokeiluja. Vainion mukaan kokeiluista pitäisi myös ottaa opikseen.
  • Sanna Koulu kertaa Ropecon-esitelmänsä sisällön hahmon luomisesta osaksi kampanjan toivottua tyylilajia ja päämääriä tässä Lokin artikkelissa.
  • Riku Länsineva ja Petteri Palomäki järjestävät Porin Pöllökarhujen toisen miniatyyrimaalauskilpailun. Kilpailutyöt on toimitettava 4. marraskuuta mennessä Pelikryptan liikkeeseen.

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: