Press "Enter" to skip to content

Skenessä puhutaan: marraskuu 2018

Marraskuun puheenaiheita olivat seksuaalisten teemojen käsittely roolipeleissä, Dungeons & Dragons -pelin suosion ansiokkuus ja peliarviot.

Kulttuurisia havaintoja

Marraskuussa Roolipelaajien Suomi -Facebook-ryhmässä oli runsaasti keskustelua, vaikka kaikki aloitukset eivät saavuttaneetkaan listaukseni vaatimaa 25 kommentin rajaa. Puheenaiheet olivat monipuolisia ja ehkä yllättävänkin teoriaorientoituneita. Aikaisemminhan niksipirkka-tyyppiset ketjut ovat keränneet enemmän huomiota, mutta tällä kertaa kantaa otettiin pelien sisältöön ja roolipelikulttuuriin.

Jäsenmäärän osalta Roolipelaajien Suomi -ryhmä jatkaa hidasta mutta vakaata kasvuaan. Marraskuun aikana ohitettiin 3600 jäsenen rajapyykki. Facebook saattaa sosiaalisen median alustana olla menossa pois muodista, mutta roolipeliharrastajien kokoamiseen se näyttää edelleen toimivan hyvin.

  • Mapvember: Miska Fredmanin perustaman Mapvember-kartanpiirtämishaasteen ketju, josta löytyy runsaasti eri osallistujien piirtämiä karttoja.
  • Miten nimeätte fantasiamaailman paikannimet: Riippuu kuulemma pelimaailmasta. Varsinkin valmismiljöössä monet käyttävät englantia ja omatekoisissa suomea, mutta moni myös pyrkii nimistöllä ilmentämään pelimaailman eri kulttuureita.
  • Seksuaalisten teemojen käsittely larpeissa: Suomi Larp -ryhmästä löytyi yksi ketju, johon oli tullut yli 25 kommenttia. Eri vastausten saamista tykkäysmääristä päättelen, että moni kokee seksuaalisuuden intiimiksi aiheeksi, jota ei ole helppo käsitellä larpissa. Lisäksi seksuaalisuuden mallintaminen larpissa vaatii pelinjohdolta erillistä suunnittelua. Niinpä seksuaalisuus isompana teemana esiintyy vain harvoissa, asiaa varten suunnitelluissa larpeissa.
  • Roolipelifoorumin perustamisesta: Kyselyvastausten mukaan harva lähtisi keskustelemaan foorumilla, mutta kommenteissa moni toivoisi foorumia nimenomaan paremman ja selkeämmän keskustelualustan vuoksi. Keskustelussa käytiin myös läpi erilaisia vaihtoehtoja foorumipohjaksi.
  • Miten olette löytäneet aikuisiällä uuden peliporukan: Kaveripiiristä, työkavereista, netistä, paikallisesta pelitapahtumasta, paikallisesta pelikaupasta tai -yhdistyksestä ja muiden harrastusten piiristä.
  • Moniko pelaa avaruus-scifiä: Varsin moni. Kommenteissa mainitaan runsaasti eri pelejä, joista suosituin taisi olla Warhammer 40k eri muodoissaan.
  • Taistelukohtausten psykologiasta: Keskustelunaloittajan mielestä pelisysteemien pitäisi ottaa taistelijoiden fysiikan lisäksi huomioon heidän valmiutensa väkivaltaan. Niinpä keskustelussa kerrotaan erilaisista sääntömekaniikoista, jotka vastaavat tähän pyyntöön.
  • Miten suhtaudutte pelin sisäiseen seksiin ja romantiikkaan: Moni kokee ne luonnollisiksi aiheiksi myös pelissä. Käytännössä näyttää riippuvan peliporukasta (ja pelistä), miten näihin teemoihin suhtaudutaan.
  • Peleissänne esiintyneet pop-kulttuurin hahmot: Useat pelinjohtajat kertovat sijoittavansa peleihinsä varsinkin sivuhahmoiksi pop-kulttuurista tuttuja tyyppejä.
  • Millaisia tarjoiluja odotat pelinjohtajana: Tyypillisesti jokainen tuo itse omat eväänsä. Jotkut porukat toimivat nyyttäriperiaatteella, mutta silloinkaan PJ ei saa erikoistarjoiluja.
  • Minkä pelin myyminen harmittaa jälkikäteen: Kommenteissa kerrotaan pääasiassa teininä tehdyistä virhearvioinneista ja lapsuuden tärkeiden pelikirjojen menettämisestä. Yksittäisenä tuotteena Cyberpunk 2020 taisi olla ikävöidyin peli.
  • Mihin tarinankerrontaa tukevia mekaniikkoja tarvitaan: Tarinamekaniikat auttavat luomaan tarinaa ja rakentamaan peliä tiettyyn suuntaan.
  • Sopiva systeemi tuhonjälkeisen maailman pelaamiseen: Lukuisat eri pelit saivat tälläkin kertaa suositteluja. Fallout-roolipeli sai yllättävän hyvin kannatusta, vaikka sitä on muissa yhteyksissä pidetty aika kökkönä pelinä.
  • AD&D on yliarvostettu: Otsikosta huolimatta aloitusviestin kritiikki taisi kohdistua D&D-peliin yleensä. Yleisö esitti puolustukseksi, että jostain onnistumisesta se pelin suosio kuitenkin kertoo. Iso osa keskustelua on D&D:n eri laitosten vertailua toisiinsa.
  • Nimiehdotuksia eko-scifi-roolipelille: Tästä löytyy yli sata ehdotusta, joista valtaosa on ihan vakavasti otettavia vaihtoehtoja.

Luettuja pelejä, jaettuja kokemuksia

Marraskuun mittaan julkaistuista blogauksista löytyy hyvä kattaus erilaisia roolipelaamiseen liittyviä aiheita. Peliesittelyitä mahtui mukaan tälläkin kertaa useampi, mutta onhan tuossa lovecraftiaanisen pelaamisen pohdintaa ja larppitapahtuma X-Conin (ks. kotisivu) raporttiakin. On mukava nähdä, että moni kirjoittaja on tarttunut ajankohtaisiin aiheisiin. Tekstit on listattu kronologisesti vanhimmasta aloittaen.

  • Astuit ansaan!: Rami Sihvo kävi Tampereella sijaitsevan Pelimuseon roolipelinäyttelyssä ja kirjoitti siitä oman arvionsa. Kyseinen näyttely on muuten avoinna enää nelisen viikkoa, joten kannattaa käydä kun vielä ehtii!
  • Review: The Black Hack: Ville Halonen laati suopean arvion The Black Hack -roolipelistä.
  • Kätkössä katseilta: Jos larppaaminen ilman näköaistia kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti lukaista tämä Riikka Hännisen kirjoittama Lokin artikkeli. Siinä käydään läpi poikkeuksellista hahmonluontitapaa ja kerrotaan, miten pelissä luotiin vaikuttavia kuulokuvia.
  • Runoutta ja teollista muotoilua: Lokissa julkaistiin myös pelisuunnittelija Alan Bahrin haastattelu.
  • Niklas Nylund jatkoi tutustumisretkeään ruotsalaisten roolipelien maailmaan. Tällä kertaa esittelyssä ovat verrattain tuore Saga sekä kiistattoman klassikon maineeseen noussut Drakar och Demoner. Näiden tekstien äärellä on kiinnostavaa vertailla kotimaista ja naapurimaan pelisuunnittelua sekä julkaisukulttuuria.
  • X-Con 2018: Lokissa julkaistussa X-Con-tapahtuman raportissa haastateltiin lyhyesti tapahtumaa järjestämässä olleita Kukka-Maaria Hautamäkeä ja Janina Kahelaa. Tapahtuman järjestävä tahohan vaihtui, mutta haastattelun perusteella muutos vietiin läpi onnistuneesti.
  • You Are Not Playing Lovecraft Right: Lauri Maijala käsittelee H.P. Lovecraftin kauhukertomuksiin perustuvien pelien tyylilajia. Johtopäätös on, ettei genreuskollisuus ole pelaamisen tärkein kriteeri.
  • Permanent Injuries: Knights In The North -kollektiivin uusi jäsen Vegard Stokke kertoo mitä tapahtuu, kun D&D-ukkelia sattuu pahasti.
  • Condencension Towards Women in Gaming: Aki Vainio kertoo Magic: the Gathering -korttipelin turnauksessa näkemästään tilanteesta, jossa naispelaaja joutui kiusalliseen tilanteeseen.

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: