Tuttuun tapaan: tässä kooste viime kuun vilkkaimmista Facebook-keskusteluista sekä kiinnostavimmista blogauksista, olkaa hyvät.
Mitä haluaisit roolipelata
Roolipelaajien Suomi -ryhmän jäsenmäärä vain jatkaa kasvuaan ja siten ryhmä ottaa yhä tukevamman aseman kotimaisen roolipelikeskustelun areenana. Olen jälleen koonnut oheiseen listaan kaikki sellaiset keskustelut, jotka keräsivät vähintään 25 vastausta.
Olen (jälleen kerran) harkinnut, että käyttäisin määrällisen koostamisen sijaan jonkinlaista kulttuurisen merkittävyyden arviointia. Jokin skeneä ja roolipelikulttuuria koskeva keskusteluaihe ei välttämättä kerää kovin paljon vastauksia, mutta aiheen käsittely voi olla tärkeää skenen ymmärtämisen ja eteenpäin menemisen kannalta. Viestimääriin pitäytyminen on kuitenkin puolueettomampi vaihtoehto; hieman näet huolettaa, että se, mitä minä pidän roolipeliskenen kannalta tärkeänä puheenaiheena ei välttämättä ole sellainen muiden harrastajien näkökulmasta. Ehkä nykyinen määrällinen koostaminen ei tuo esille innovatiivisimpia tai kiinnostavimpia ajatuksia, mutta toisaalta se heijastelee skeneä sellaisena kuin se on. Runsas vastausten määrä joka tapauksessa tarkoittaa sekä paljon keskusteluun osallistuneita että näkyvyyttä, kun jokaisen uuden viestin myötä keskustelu pomppaa ylimmäksi.
- Lähitaistelun mallintaminen roolipeleissä: Oikeasti taistelut ovat nopeita ja kuolettavia, mitä roolipelien sääntörjärjestelmät eivät yleensä mallinna. Moni turvautuukin abstraktimpeihin systeemeihin ja PJ:n tilannetajuun.
- Roolipelaaminen työpaikoilla: Pelifirmoissa ja muutenkin IT-alalla näkyy olevan työpaikan pelikerhoja.
- Miksi et ole pelinjohtaja: Pelinjohtaminen koetaan aikaavieväksi ja toisaalta yhteen hahmoon keskittyminen & tämän näkökulmaan pitäytyminen on mukavaa.
- Miten pelinjohtajat jaksavat vetää pelejä: Vastausten perusteella pelikertojen valmisteleminen ei kokemuksen myötä vie enää paljoa aikaa. Pelinjohtajana pääsee käyttämään omia ideoitaan ja saa nähdä pelaajien reaktiot & odottamattomat ratkaisut.
- Temppeliritarin sanontoja: Jos tarvitset matalamieliselle uskonsoturille fanaattisuutta ja väkivaltaa tihkuvia lausumia, niin täältä löytyy.
- Varustelistojen merkitys roolipeleissä: Moni kokee asian riippuvan pelistä. Varustelistoista siis pidetään, jos erilaiset varusteet näyttelevät pelissä keskeistä roolia.
- Onko normaalia, että nopissani on lommoja: Keskustelijat uskoivat valmistusvirheeseen. Valmistaja kuitenkin kertoi, että samanlainen jälki syntyy kaikkiin heidän tekemiinsä noppiin.
- D&D:n talonsäännöt: Kaikenlaista yksityiskohtaa on säädetty, mutta eniten on tasapainotettu kestopisteiden satunnaista määrää.
- Pathfinderin toisesta laitoksesta: Uudistukseen suhtaudutaan pääsääntöisesti positiivisesti, koska Pathfinderiin on vuosien varrella kertynyt varsin kirjava valikoima materiaalia.
- Roolipelien lähdemateriaaliksi sopivia sarjakuvia: Tästä löytyy fantasia- ja scifi-henkistä luettavaa vähän pidemmäksikin toviksi.
- Vetoomus epämiellyttäviin tilanteisiin puuttumisesta: Aloituksessa pyydettiin, että väki puuttuisi tilanteeseen edes kyseenalaistamalla, jos näkee pelipöydässä asiatonta käyttäytymistä. Siksi kommentit ovat allekirjoituksia: “jos näen jotain, sanon jotain”.
- Alkoholin juominen roolipelatessa: Useimmilla näyttäisi menevän pari olutta. Toki löytyy ne porukat, joissa ei juoda ollenkaan ja ne, joissa juodaan runsaammalla kädellä.
- Mitä outoa tietoa olet etsinyt roolipelaamisen vuoksi: Valtaosa vastauksista tuntuu koskevan joko maanviljelystä tai järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa.
- Kiinnostavat mutta huonot pelit: Mielenkiinnon herättävät mutta pettymystä aiheuttaneita pelejä lueteltiin paljon, mutta WoD-pelit taisivat saada eniten mainintoja.
- Satunnaiskohtaamiset D&D:ssa: Keskustelun aloittajan mukaan 5. laitoksen D&D:n resurssien kulutus on sidottu satunnaiskohtaamisiin, vaikka niiden pelaaminen onkin tylsää. Hyödyllisimmät neuvot kehottivat säilyttämään resurssien kulumisen mutta ohittamaan satunnaiskohtaamisen tarkemman käsittelyn.
- Pöytälaatikkopelit: Julkaisemattomia mutta enemmän tai vähemmän valmiita pelejä löytyy tämän harrastajakunnan keskuudesta paljon.
- Parasta roolipelaamisessa: Pelikaverit ja pelaaminen itsessään saivat runsaimmin mainintoja.
- Suositelkaa supersankariroolipeliä: Aloittajan pyyntö kevyistä säännöistä houkutteli monia äänestämään Fatea, mutta sitä ei kaivattu. Savage Worlds taisi kerätä toiseksi eniten ääniä.
- Pelien outoja yksityiskohtia: Useimmat näistä liittyvät D&D:n sääntöihin.
- Pelauttamattomia kampanjaideoita: Hajonta on kohtuullisen laajaa, mutta scifi näyttäisi olevan kohtuullisen hyvin edustettuna.
- Ei-väkivaltaisia roolipelejä: Tämän keskustelun perusteella vähintään väkivallan uhka on mukana monessa pelissä. Juonittelu tuntuu olevan se väkivallaton vaihtoehto.
- Jänniä genre/pelijärjestelmä-yhdistelmiä: Ihan toimivia ja verrattain pienellä vaivalla toteutettavissa olevia peli-ideoita.
- Pahin asia, mitä olet roolipeleissä tehnyt: Viattomiin ja heikkoihin kohdistuvaa väkivaltaa löytyy tästä listasta paljon.
- Mistä kotimaisesta teoksesta pitäisi tehdä roolipeli: Kirjallisuudessa kuuluu olevan eniten käyttämätöntä potentiaalia: Stand Still Stay Silent -sarjakuva, Mika Waltarin tuotanto ja Muumilaakso olivat suosituimpia.
- Säännöt ja maailma yhdessä vai erikseen: 142 vastaajasta 62 % oli sitä mieltä, että säännöt ja maailmakuvaus joutavat olla samassa kirjassa. Kuulemma riippuu kuitenkin pelistä.
- Mitä teet PJ, jos unohdit hahmolomakkeet: Lomakkeiden valokuvaamista ja verkossa pidettävää varmuuskopiota suositellaan. Jos ei muu auta, niin muistinvaraisesti vain.
- Keskustelua GNS-teoriasta: Keskustelu rönsyili laajasti ja käsitteli mm. Zak S:n kirjoitustyyliä, mitä GNS-teoria oikeasti sanoo ja pelisääntöjen kampanjakohtaista muuntelemista.
- Ärsyttävimmät pelaajatyypit: Selvästi eniten väkeä riepoo tyypit, jotka eivät pelaa yhteen muiden kanssa, vaan vänkäävät PJ:a vastaan ja pelaavat toisten puolesta.
- Helmasyntisi pelaajana: Keskittymisongelmat ja kärsimättömyys omaa vuoroa odotellessa saivat eniten kannatusta.
- Miten saada pelaajat kuvailemaan enemmän: Kannattaa keskustella asiasta pelaajien kanssa. Moni myös kannatti esimerkin näyttämistä, eli PJ kuvailee ja roolipelaa sivuhahmoja aiempaa enemmän.
- Mitä hahmoa haluaisit pelata: Aika paljon hajontaa, mutta D&D:n hahmoluokat näyttäytyvät edukseen.
- Cheesecake-kuvituksesta: Moderaattoreita tarvittiin pitämään ketju asiallisena, mutta harmistuksen aihe on lähinnä siinä, että naishahmoja kuvataan liian yksipuolisesti.
Mainittakoon vielä lopuksi uudesta roolipelaamiseen liittyvästä Facebook-ryhmästä Vaihtoehtoinen pöytäroolipelaajien Suomi. Kuten nimestä voi päätellä, ryhmä perustettiin eräänlaisena protestina Roolipelaajien Suomi -ryhmän moderointilinjalle. Vaihtoehtoryhmää ei sen vuoksi moderoida lainkaan. Keskustelu ei ole jämähtänyt kahden ryhmän vastakkainasetteluun, vaan reilun 150 jäsenen voimin on käsitelty monenlaisia aiheita. Useimmat näkevätkin vaihtoehtojen runsauden olevan hyvä asia ilman mitään sen suurempaa kannanottoa.
Blogauksia peleistä ja pelityyleistä
Blogien puolella maaliskuussa ajankohtaiset aiheet saivat väen tarttumaan näppäimistöihin. Tulevien pelien lisäksi listalta löytyy myös pelisuosituksia ja käytösopasta.
Vera Schneider kirjoitti Lokiin Proteus: Sotakarjujen synty -larpista, joka järjestetään lokakuussa Kauhavalla. Pelin tekee mielenkiintoiseksi se, että se sijoittuu Miska Fredmanin Sotakarjut-roolipeliin ja larpin materiaali on tarkoitus julkaista myöhemmin lisäosana roolipelille. Vaikka tällainen roolipelin ja larpin liittymäkohta ei olekaan aivan ennenkuulumatonta, niin kyllähän näitä mielellään näkisi enemmänkin. Ja vaikka Sotakarjut ei pelinä nappaisikaan, niin Proteus-larpissa tuotantoarvot ovat arvossaan: peli järjestetään vanhassa lennonjohtorakennuksessa torneineen päivineen. Larpin ilmoittautumisaikaa on muuten jäljellä huhtikuun loppuun asti, joten vielä ehtii mukaan. Tästä Proteuksen kotisivuille!
Pöytäroolipelien puolella Juhana Pettersson vei Tšernobyl, rakastettuni -pelinsä englanninnoksen joukkorahoituskampanjan menestyksellisesti maaliin. Siinä sivussa hän kirjoitti hieman pelistään Pohjoismaisen roolipelaamisen seuran sivuille. Pettersson tunnetaan eläytymisvetoisten pelien ystävänä, joten on mielenkiintoista lukea hänen näkemyksiään “sosiaalisesta pelitavasta” ja Tšernobyl, rakastettuni -pelin yhteydestä roolipelikulttuurin traditioihin. Tällaisia omaa pelitapaa kuvaavia tekstejä saisi olla enemmänkin esillä.
Pathfinder-pelillä on etenkin Pathfinder Society -massiivikampanjoiden myötä Suomessa paljon yleisöä. Sen takia ilmoitus tekeillä olevasta uudesta laitoksesta herätti kotomaassammekin kiinnostusta, vaikka pelitestiversiotakaan ei ole saatavilla ennen elokuuta. Jori-Minna Hiltula kirjoitti näkemyksiään Lokin artikkeliin, joka kannattaa käydä lukemassa, vaikka varsinaista tietoa uudesta laitoksesta onkin toistaiseksi verrattain vähän.
Tekstipohjaisten roolipelien saralla puolestaan Hopeakettu-blogissa pohdittiin kivan pelikaverin toimintatapoja. Mielenkiintoista on, että monet neuvoista kehottavat pidättyväisyyteen: riitoja ei ole syytä jatkaa ja omia henkilökohtaisia tietojaan ei kannata jakaa. Kyse ei siis ole niinkään sovittelevasta vaan puolueettomasta asenteesta.
Ja vielä lopuksi lautapeleistä. Annika Saarto kirjoitti Todellisuuspako-blogiin aloittelijaystävällisistä työläistenasettelupeleistä. Tällaiset perusteltuja pelisuosituksia antavat blogaukset ovat käteviä, koska lautapelien määrä on kasvanut ennennäkemättömään kirjoon. Skeneen perehtymättömälle saattaa tehdä tiukkaa löytää itselleen mieluisaa pelattavaa, mutta tällaisten tekstien avulla suunnistaminen on hieman helpompaa.
Be First to Comment