Press "Enter" to skip to content

Skenessä puhutaan: helmikuu 2019

Maaliskuukin on jo miltei eletty, mutta tässä vielä helmikuun skenekeskustelun kuumimpia paloja. Selvästi eniten keskustelua herätti tunnettuun skeneaktiiviin kohdistetut raskaat syytökset, mutta kaiken kaikkiaan helmikuun keskusteluaiheet olivat moninaisia.

Reipasta keskustelua

Helmikuussa Facebookin Roolipelaajien Suomi -ryhmässä – jossa kotimainen roolipeliskenen keskustelut käytännössä käydään – keskusteltiin verrattain runsaasti. Kuun puolivälissä eniten asiaa kumpusi Zak Smithiin kohdistuneista syytöksistä, mikä kertoo siitä, että skenen halutaan olevan turvallinen harrastusympäristö. Roolipeleissä ei ole kyse vain mielikuvituksen liidosta, vaan myös konkreettisesti pelipöytään istuneiden harrastajien hyvinvoinnista.

Muutoin helmikuun keskustelut olivat pääsääntöisesti tuttuja suositusten kysymisiä ja ideoiden jakamista. Voi olla, että tässä näkyi myös jonkinlainen reaktio aiempaan kiivaaseen keskusteluun: väki halusi tietoisesti keskustella välillä kevyemmistä aiheista, joihin on helppo osallistua. Jäsenmäärän osalta Roolipelaajien Suomi -ryhmän jäsenmäärä jatkui vähittäistä kasvuaan ylittäen 3700 jäsenen rajan.

  • Ovatko roolipelit enemmän kirjoja vai pelejä: Vastakohta-asettelu ei saanut väkeä taakseen, vaan kommenteissa paras vertailukohta löydettiin käyttöohjeista tai reseptikirjoista.
  • Roolipelit ja kirjaformaatin vaihtoehdot: Edellisen keskusteluaiheen jatkoa, jossa sähköiset materiaalit koettiin käteviksi etenkin sääntöihin liittyvän tiedonhaun sekä loitsu- ja hirviölistojen yms. hallinnan kannalta. Videoformaattia puolestaan pidettiin kätevänä pelin proseduurien havainnollistamisen välineenä.
  • Millaisen roolipelin hankit omaksi: Pelin innovatiivisuus, pelimaailman kiinnostavuus ja välittömät pelitarpeet olivat eri harrastajien mainitsemia keskeisiä kriteerejä.
  • Kokemuksia vain yhden pelaajan peleistä: Moni on pelannut duettona (pelinjohtaja + yksi pelaaja) ja saanut hyviä kokemuksia, vaikka pelaaminen onkin erilaista perinteisen ryhmädynamiikan puuttumisen vuoksi.
  • Ovatko hahmonne luonnehäiriöisiä pahiksia: Keskustelussa moni kertoi pyrkivänsä psykologiseen realismiin. Hahmot eivät siis tapaa olla väkivaltaisia, mutta ne jotka ovat, ovat sellaisia aiempien kokemustensa vuoksi.
  • Mandy Morbidin syytös Zak Smithia kohtaan: Tästä aiheesta (ks. aikaisempi artikkeli) syntyi puolen tuhatta kommenttia kerännyt keskusteluketju. Isossa roolissa näytti olevan se, kuka Zak Smith on. Ne, jotka tunsivat miehen pidemmältä ajalta, asettuivat heti häntä vastaan. Ne taas, joille nimi ei sanonut mitään, ihmettelivät voimakasta reaktiota ja puolustivat tutkimista ennen hutkimista. Monessa kommentissa myös linkitettiin kohun uusiin käänteisiin ja muiden harrastajien reaktioihin ympäri internettiä.
  • Pelisuunnittelijoiden yksityiselämän törttöilyjen käsittely roolipelifoorumilla: Sivuraide edellisestä aiheesta ja yli 800 viestin mittaisena yksi laajimmista Roolipelaajien Suomi -ryhmän keskusteluketjuista. Yksityisyyden puolustajat jäivät vähemmistöön, koska kyseessä oli skenessä tunnettu henkilö ja syytös koski seksuaalista väkivaltaa. Keskustelun toisena juonteena käsiteltiin sitä, onko Roolipelaajien Suomi -ryhmän jäsenistö yliherkkää; moni kertoi arvostavansa nimenomaan sitä, että keskustelut pysyvät asiallisina.
  • Suosituksia feelgood-peleistä: Eli pelejä, jonka pelaamisesta tulee hyvä fiilis. Kuten tavallista, vastauksista löytyy laaja valikoima erilaisia pelejä. Paranoia taisi saada eniten mainintoja.
  • Suosituksia kyberpunk-peleistä: Kymmenkunta eri peliä mainittu, joista eniten rakkautta sai tietysti vanha Cyberpunk 2020.
  • Kuka on porukkanne paras pelinjohtaja: Maailmasimulaatio, improvisointikyky ja hyvä meininki toistuvat hyvän pelinjohtajan kriteereinä, mutta moni myös korostaa kunkin olevan hyvä omalla persoonallisella tavallaan.
  • Mikä on suosikkiroolipelisi: Kaikkien aikojen suosikkipeli meni äänestyksessä käytännössä kahden pääehdokkaan välillä tasapeliksi: Dungeons & Dragons 5. laitos ja Call of Cthulhu. Kaikkiaan ääniä annettiin yli 50 ehdokkaalle eikä moni voinut valita vain yhtä peliä ylitse muiden.
  • Mitä itsellesi uutta peliä haluaisit pelata: Vampire-roolipelin uusi laitos ja Astraterra nousivat pitkän ehdokaslistan kärkipaikoille. Hämmentävää oli, että ”kun nyt edes jotain saisi pelata” -vaihtoehto nousi ylivoimaisesti suosituimmaksi. Roolipelaamisen hyvästä nosteesta huolimatta varsinaiset pelimahdollisuudet ovat ilmeisesti monelle harvassa.
  • Erilaisia tapoja käyttää noppia: Tässä ketjussa jaettiin erilaisia noppamekaniikkoja, kuten sarjojen kerääminen noppajoukosta tai noppakoon muuttaminen vaikeusasteen mukaan.
  • Hahmonkehityksen eroista fantasiassa ja scifissä: Keskustelunaloittajan mukaan hahmonkehitys on fantasiapeleissä usein nopeampaa kuin scifi-peleissä. Iso osa keskustelusta oli tämän lähtökohdan torppaamista ”riippuu pelistä” -argumentilla, mutta kyllä siellä tuli mainittua genren erotkin: fantasiapelit mukailevat myyttisiä taruja sankariksi kasvamisesta siinä missä scifi-tarinat eivät yleensä rakennu samanlaisen eeppisen kasvukertomuksen varaan.
  • Pelimekaniikkaa muuhun kuin taisteluun: Sosiaaliset tilanteet, käsityöt, matkanteko, rakentaminen ja viljely listattiin fiktiivisinä ideoita, mutta pelimekaanisia toteutusideoita näkyi vähemmän.
  • Hankitko roolipeliaiheisia luksustuotteita: Ylellisyydet kuuluvat tyypillisesti olevan sellaisia roolipeliteoksia, joille ei ole välitöntä käyttöä. Moni kertoi nimenomaan välttävänsä tarpeettomien tavaroiden ostamista.
  • Fyysisyyden käyttäminen pöytäroolipeleissä: Moni pelinjohtaja kertoo intoutuvansa elehtimään sivuhahmojen liikkeitä. Jonkin verran kuulemma pelitilaa käytetään havainnollistamaan mittasuhteita pelifiktiossa ja pelaajien istumapaikkoja mietitään sosiaalisen asetelman kannalta.
  • Naispelisuunnittelijoiden roolipelejä: Otsikon mukaisesti ketjussa on listattuna naisten suunnittelemia roolipelejä sekä muutoin mainittu roolipeliskenessä työskenteleviä naisia.
  • Roolipelimaailma, jonka haluaisit kokea: Ketjussa on sekä valmiita roolipelimaailmoita että kirjallisuudesta ja elokuvista tuttuja fantasiamaailmoja, joissa väki haluaisi päästä seikkailemaan.
  • Ideoita Battle Royal -pelistä: Ideointi oli laajaa, koska osa kiinnostui taistelukohtausten toteuttamisesta, toiset showtaistelijahahmon arjesta ja kolmannet näiden kahden erilaisen maailman leikkauspinnoista.
  • Yksi neuvo kanssapelaajillesi: Vastauksista päätellen moni haluaisi tulla enemmän nähdyksi pelipöydässä, niin että hänen panostaan pelaamiseen arvostettaisiin, hänen annettaisiin tehdä omat päätöksensä ja hänen ideoihinsa tartuttaisiin.
  • Missä pelissä on parhaat taistelusäännöt: Jo toisessa kommentissa todettiin, että parhaus riippuu pelin tavoitellusta tyylilajista. Tarkoitus oli kuitenkin julistaa oman suosikkipelinsä parhautta, joten tarjolla on pitkä lista erilaisia roolipelinimikkeitä.
Astraterran 2. laitos näyttää Facebook-keskustelujen perusteella olevan tämän hetken kuumin kotimainen roolipeli. Kuva: Ironspine

Koettuja hetkiä, pelattuja pelejä

Helmikuu oli blogikirjoitustenkin osalta tammikuuta vilkkaampi. OSR-skeneaktiivin syytöksiin reagoiminen näkyi blogeissa, mutta tekstejä laadittiin myös erilaisten tapahtuma- ja pelikokemusten ympäriltä. Uutta roolipelimateriaaliakin tuli tarjolle, kun larppaamiseen keskittyvässä Solmukohta-tapahtumassa julkaistiin tuttuun vuosittaiseen tapaan artikkelikokoelma, joka kantaa tänä vuonna nimeä Larp Design. Tämän vuoden Solmukohta-kirja on pohjoismaisen larppaamisen käsikirja, josta löytyy vankkoja ohjeistuksia kyseisen pelitradition mukaisten larppien järjestämisestä.

Zak Smithin tapaukseen liittyvät blogaukset olivat pääasiassa tapauksesta tiedottamista (blogeissa Vankityrmiä ja louhikäärmeitä sekä Worlds in a Handful of Dice). Tommi Brander paneutui kuitenkin analyyttisemmin siihen, miksi tapaus jakoi mielipiteitä, miten vastaavissa tilanteissa pitäisi toimia ja miksi se ei ole aivan yksinkertaista blogauksessaan Why I used to support Zak Smith and how not to have it happen again.

Alkuvuoteen mahtui pari pelitapahtumaa, joista laadittiin raportteja. Laitoin samaan listaan myös kokemuksia ulkomaisesta ropejulkaisukulttuurista sekä peliraportin.

  • Harry Potter Book Night Hämeenlinnan kirjastossa: Todellisuuspakolaiset olivat mukana järjestämässä ohjelmaa ja Mira Suovanen laati siitä videon.
  • Alfacon 2019 reportaasi: Jukka Sorsa kirjoitti Lokiin siitä, mitä tapahtui skeneaktiivien kokoontumisajoissa Mikkelissä. Myös Tuomas Kuusniemi kertoi omista Alfacon-kokemuksistaan Ropehiiren kolo -videoblogissaan.
  • Winter Flame: War Head -blogista löytyy lyhyt raportti miniatyyripelaamiseen keskittyneestä Talvisota-tapahtumasta, joka järjestettiin Helsingissä.
  • Japanilaisessa roolipelikaupassa: Juhana Pettersson kertoi Lokin artikkelissa, millaiselta roolipelitarjonta näytti Japanissa.
  • Old School World: Ville Halonen pääsi pelauttamaan fanittamaansa Black Hack -peliä ja kertoi, miten pelin vetäminen onnistui pitkälti satunnaistaulukoiden ja improvisaation varassa.
Alfaconista lähti kotimatkalle kaikesta päätellen tyytyväisiä ropeharrastajia. Kuva: Suomen roolipeliseura

Pelimateriaalin puolelta löytyi jo mainitun Larp Design -teoksen lisäksi myös ikiahkerien Hannu Kokon ja Ari-Matti Piipon kädenjälkiä.

  • Book: Larp Design: Jaakko Stenros, yksi viimeisimmän Solmukohta-kirjan kirjoittajista, kertoi teoksen taustoista ja syntyprosessista.
  • Gloranthan Cults One-pagers: Hannu Kokko kertoi päivittäneensä fantasiamaailma Gloranthan kulttikuvausten kokoelmaansa, joka kattaa nyt jo yli 150 eri kulttuurien edustamaa uskontoa. Tiedot on statitettu Mythras-systeemille, mutta materiaalia on helppo soveltaa muihin systeemeihin.
  • The Rogue: Ari-Matti Piippo laittoi vanhan koulukunnan D&D-hahmoluokan uusiksi. Vaikka et itse OSR-pelejä pelaisikaan, niin tuosta löytyy kätevästi erilaisia vorontöiden vaikeusasteita tuoreemmissakin D&D:n versioissa käytettäväksi.
  • Ja lopuksi vielä Juhana Petterssonin suururakan jatkoa; hänen tavoitteenaan on lukea yksi roolipeliteos jokaiselta vuodelta. Helmikuun osalta löytyvät vuodet 1981 ja 1982 eli roolipelit The Spawn of Fashan ja Gangbusters.

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: