Press "Enter" to skip to content

Pelejä ja lisämateriaalia

Sami Koponen 24.1.2010, päivitetty 19.1.2019

Roolipelaaminen ei vaadi juuri muuta kuin mielikuvitusta ja pelikavereita. Usein pelaaminen kuitenkin perustuu johonkin pelitekstiin, josta löytyvät säännöt pelaamisen rakenteen ohjaamiseksi sekä pelimaailman kuvausta pelitapahtumien keksimiseksi. Pelitekstien lisäksi voidaan käyttää monenlaista muutakin materiaalia pelaamisen apuna.

Kotimainen roolipelikulttuuri on ehkä tapahtunut yksityistiloissa, mutta se on jättänyt valtavan määrän erilaisia tekstejä, joista osa löytyy tänäkin päivänä netistä. Tälle sivulle on kerätty joitakin linkkejä, joista pääsee kotimaisen roolipelikulttuurin jäljille.

Kotimaisia roolipelejä

Useimmat suomenkieliset roolipelit julkaistaan paperilla ja myydään joko tekijänsä kautta tai roolipelejä myyvissä erikoisliikkeissä. Netistä löytyy kuitenkin jonkin verran myös ilmaista suomenkielistä tai muutoin Suomessa tehtyä roolipelimateriaalia. Olen koonnut tälle sivulle linkkejä niihin. Kaikkea en suinkaan itse löydä, eli saa ilmoittaa, jos tietää jotain kiinnostavaa, joka tästä listasta puuttuu. Pelit ovat aakkosjärjestyksessä.

Bliaron (2011):
Uoti Huotarin ja muun työryhmän roolipelissä pelaajahahmot ovat fantasiamaailman velhoja. Pelin keskiössä on loitsujen rakentaminen erilaisista elementeistä. Linkatulta verkkosivulta löytyy valmisseikkailu ja lähdemateriaalia, joten Bliaron on hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi roolipeliksi.

Code/X (2005):
Ville Vuorelan uudempi ilmaispeli mallintaa räiskintäpelien henkeä. Code/X ei ole aivan valmis peli siinä mielessä, että pelimaailma on kuvattu luonnosmaisesti eikä pelinjohtamisohjeita ole lainkaan. Jos roolipelaaminen ja pelinjohtaminen on kuitenkin tuttua touhua, saa tämän kyllä hyvin rullaamaan.

Heimot-miniroolipeli (2007):
Miska Fredman julkaisi vuonna 2006 scifi-roolipelin Heimot. Tämä miniroolipeli on ikään kuin tiivistelmä tuosta: pelimaailma on kuvattu lyhyesti ja säännöt ovat yksinkertaisemmat. Tämän ansiosta miniversio on emopeliään selkeämpi, joten siihen kannattaa ehdottomasti tutustua.

Julenius-arkiston tutkijat (2013):
Eero Tuovisen roolipeli syntyi kansanperinnehankkeen kylkiäisenä. Peli sekoittaa kiinnostavalla tavalla larppaamisen ja pöytäpelaamisen elementtejä; ehdottomasti tutustumisen arvoinen, jos hieman erikoisemmat kotimaiset roolipelit kiinnostavat.

Lamentations of the Flame Princess (2010):
Dungeons & Dragons -roolipelin vanhimmista versioista on tehty runsaasti uusia retropelejä. James Raggin Lamentations of the Flame Princess erottuu joukosta kauhufantasiagenren painotuksillaan. Raggin verkkosivuilta löytyy ilmaisversio perussäännöistä ja pelinjohtajan ohjeista sekä pari seikkailua ja muuta lähdemateriaaliteosta. Niillä pääsee hyvin kiinni raggilaiseen D&D:n pelaamiseen.

Lohikäärmeen luola (2012):
Seppo Raudaskoski teki suuren urakan suomentaessaan Dungeons & Dragons -roolipelin kolmannen laitoksen sääntödokumentin. Teksti on laadittu verkkosivuksi, mikä voi tehdä pelisysteemin kokonaiskuvan hahmottamisesta hieman hankalaa.

Mobsters (1998):
1920-luvun gangsterit ovat aiheena tässä Ville Vuorelan tekemässä pelissä. Mobstersissa on säännöt kokonaisen mafiaimperiumin rakentamiseksi. Linkki vie suoraan PDF-tiedostoon, joka on taitettu valmiiksi tulostamista silmällä pitäen. On siis helpompi tehdä tuosta itselleen pieni vihkonen ennen kuin rupeaa lukemaan.

Pyöreän pöydän ritarit (2011):
Sami Koposen roolipeli on kirjoitettu roolipelaamisen esittelemiseen. Pelisisällön osalta se ammentaa kuningas Arthurin myyteistä. Pelaajahahmojen tehtävä on ratkoa valtakunnan ongelmia kuninkaan ritarien arvovallalla.

The Secret Treasure of Raguoc in the Acirema Dungeons (1985 / 2014):
Risto Hiedan kirjoittama Acirema on tiettävästi ensimmäinen Suomessa julkaistu roolipeli. Pelistä julkaistiin kevyesti päivitetty englanninkielinen versio vuonna 2014, joka löytyy tuon linkin kautta. Dungeons & Dragons on selkeä esikuva, vaikka pelisuunnittelija ei ollut Aciremaa tehdessään tutustunut D&D:n sääntöihin.

Vihan lapset (2012):
Jukka Sorsan ja Ville Takasen pelissä kapinoidaan avaruusolentojen vallankaappausta vastaan. Sääntökirja on jaettu Vastarintataistelijan oppaaseen (pelaajan opas) ja Keskushallinnon oppaaseen (pelinjohtajan opas). Pelisysteemi ei käytä noppia lainkaan, mutta vaihtoehtoiset noppasäännötkin on olemassa.

Lisäksi Ropecon-tapahtumassa on järjestetty viime vuosina Skenaariokilpailu, jossa tarkoituksena on ollut kirjoittaa tunnissa pelattava miniroolipeli. Kisan peliehdokkaat löytyvät netistä ja kuten arvata saattaa, mukana on sekä hyviä pelejä että hajanaisempia viritelmiä. Laadun epätasaisuudesta huolimatta valikoimaa kannattaa katsastaa.

Lisämateriaalia roolipeleihin

Listassa on sekalaista roolipeleihin tehtyä lisämateriaalia. Näiden hyödyllisyys riippuu pitkälti peliporukasta ja pelattavasta pelistä, mutta en raaskinut antaa näiden unohtua netin syövereihin. Jos ei muuta, niin ovatpa esimerkkinä monimuotoisesta kotimaisesta roolipelisuunnittelusta. Nämäkin ovat aakkosjärjestyksessä.

  • From Ashes to Stars: Esko Suorannan Advanced Dungeons & Dragonsin sääntöjärjestelmän pohjalle tekemä scifiroolipelimiljöö
  • City of Scorpions: Tuukka Tenhusen Dungeons & Dragons -skenaario, joka palkittiin Ropecon 2011 skenaariokilpailussa 3. sijalla
  • Stormark (Granag, Kuninkaan kaupunki ja Velhon vanki): Anttila, Leino ja Nikulainen kehittelivät varhaisimmat kotimaiset roolipeliskenaariot vuosilta 1988-1989
  • Gnome kuin unelma: Leo Vanhatalon humoristinen Dungeons & Dragons -skenaario
  • Hallowed Be Her Name: Sampo Haarlaan Dungeons & Dragons -skenaario, joka voitti Ropecon 2011 skenaariokilpailun
  • Ikimuistoiset vastaantulijat: Wille Ruotsalaisen kehittämiä maneereita kaikkiin roolipeleihin
  • Järvisen RuneQuest: Matti Järvisen kokoamaan lisämateriaalia RuneQuest-roolipeliin
  • Kyberpunkin slangisanasto: Sami Koposen kokoamaa lisämateriaalia kyberpunk-peleihin
  • Lohikäärmeliitto: Nestori Lehtosen lisämateriaalia Dungeons & Dragons -roolipeliin
  • Luonteenpiirretaulukot: Wille Ruotsalaisen laatimia luonteenpiirteitä kaikkiin roolipeleihin
  • Pelon ja rakkauden lapset: Sami Koposen toimittamaa lisämateriaalia Kätyrin osa -roolipeliin
  • Rautalaulu: Jaakko Ala-Mikkulan kevyt fantasiaroolipeli, joka käytännössä kääntää Vuorelan Code/X -pelin säännöt fantasiaympäristöön.
  • Ryöväreiden maa: Sami Koposen toimittama artikkelikokoelma, lisämateriaalia Praedor-roolipeliin
  • Satunnaiskohtaamisia: Sami Koposen lisämateriaalia fantasiapeleihin
  • Together We Shall Triumph: Satu Nikanderin Silver Age Sentinels -roolipeliin tekemä skenaario, joka voitti yleisöäänestyksen Ropecon 2011 skenaariokilpailussa
  • Trouble at Troublewater: Niilo Paasivirran Dungeons & Dragons -skenaario, joka sai 2. sijan Ropecon 2011 skenaariokilpailussa

Kotimainen roolipelihistoria

Suomalaisen roolipelikulttuurin historia ja kehityskulut on hyvä tuntea, jotta voi rakentaa aiemman työn varaan. Historian tunteminen on myös osa nykyisen roolipelikulttuurin arvostamista. Ohessa on lista teoksista, joita kotimaisesta roolipelihistoriasta kiinnostuneiden kannattaa etsiä käsiinsä. Linkkejä sisältävään luetteloon puolestaan kokosin muita roolipelihistoriaan liittyviä tietolähteitä.

Risto Hieta (toim.): Roolipeliopas (1996, 2. painos)
Juhana Pettersson: Roolipelimanifesti (2005)
Jukka Särkijärvi ja Kaj Sotala (toim.): Roolipelikirja (2007)
Merja Leppälahti: Roolipelaaminen – Eläytymistä ja fantasiaharrastusverkostoja (2009)
Rami Sihvo: Sadas taso (2013)
Jaakko Stenros ja Jukka Särkijärvi (toim.): Seikkailija ja sankareita (2018)

  • Kotimaisen roolipelaamisen historia: Sami Koposen koostama aikajana
  • No Good: Juhana Petterssonin kolumnisarja RPG.netissä vuosilta 2002-2005
  • Household Name: Mike Pohjolan kolumnisarja RPG.netissä vuosilta 2003-2004
  • Riimukiwi-lehti: Suomen roolipeliyhdistyksen vuosina 1989-1993 ilmestyneen lehden numerot on saatavina PDF-muodossa
  • Piippuhyllyn manifesti: Jukka Sorsan kotimaista roolipeliskeneä lempeästi piikittelevä sarjakuva vuosilta 2007-2009
  • Ropeskene: Olli Kantolan luotsaama roolipelipodcast vuosilta 2008-2009