Press "Enter" to skip to content

Vuoden ensimmäiset kotimaiset pelijulkaisut

Tämän vuoden ensimmäiset roolipelijulkaisut tulivat jo tammikuun lopulla. Miska Fredman julkaisi lyhyen D&D-skenaarion Thieves of Earfell ja Lauri Maijala & Aki Vainio laittoivat jakoon Fiasco-skenaarion Heart of Dreams.

Tonttujen kimppuun

Thieves of Earfell on perinteinen suoraviivainen luolastorymistely, jossa pelaajahahmojen tehtävänä on käydä hakemassa varastetut tavarat takaisin hiisien (goblin) kynsistä. Taustatarina viittaa joulupukkiin, mutta asian voi helposti sivuttaa omassa pelautuksessaan. Hiisinoidan ja päämörön motiivit on mainittu, mutta näillä ei oleteta olevan vaikutusta seikkailun kulkuun. Luolaston 17 kammiosta löytyy aika tavanomaisia juttuja, kuten hirviöitä ja aarteita.

Skenaarioteksti ei sisällä päämörköä lukuunottamatta hirviöiden statteja eikä taitoheittojakaan ole montaa. Niinpä vaikka skenaario on kirjoitettu D&D:n nykyiselle laitokselle, se on helppo siirtää mihin tahansa seikkailullista lähestymistapaa suosivaan fantasiaroolipeliin.

Skenaarion pohjana oleva luolastokartta on peräisin Fredmanin patreon-materiaalista. Se on julkaistu myös A Dozen Dungeons -kokoelmassa nimellä The Goblin Lair. Thieves of Earfell on tällä hetkellä saatavilla vain PDF-versiona, mutta kenties printtiversiokin nähdään vielä joskus.

Filmiryhmä koheltaa viidakossa

Kunnianhimoisista mutta epäonnisista hahmoista kertapelejä kehräävä Fiasco ei käytä perinteisiä skenaarioita, vaan ainoastaan peliasetelman valmistelumateriaalia. Heart of Dreams ei näin ollen sisällä juonta tai kohtausluetteloa, vaan listoja elementeistä, joista peliasetelman osaset arvotaan. Aiheena on tällä kertaa lupaavan elokuvan kuvaukset; näyttelijöiden ja tuotantoväen keskinäinen nokittelu sekä kuvauksissa hölmöily pitävät huolen katastrofiosiosta.

Redemundin killan väki on tehtaillut tällaisia Fiasco-skenaarioita jo useampia (ks. killan resurssisivu), joten tekoprosessi sinänsä on tekijöille tuttu. Tälläkin kertaa taustalla on selkeä genre, jonka tuntemisesta ja arvostamisesta on paljon iloa skenaariota pelattaessa. Äkkiseltään näyttäisi siltä, että elokuvan tekemisestä ei ole saatu yhtä paljon irti kuin tehtaan sulkemiseen liittyvästä työttömyysuhasta (Last Shift) tai sotarikosten sovittamisesta (Wash Your Sins), mutta ehkä tämä riippuu siitä, millaiset aiheet ovat itse kenellekin tuttuja. Pelaajat ja peliporukat ovat erilaisia, joten erilaisuus on rikkaus myös Fiasco-skenaarioissa.

Pientä ja kätevää

Tällaisia lyhyitä skenaarioita ja pelimateriaaleja soisin näkeväni skenessämme enemmänkin. Pelisuunnittelijan kannalta ne toimivat hyvänä harjoituksena isompia julkaisuja ajatellen ja toisaalta kevyempinä projekteina niitä on helpompi viedä maaliin asti. Pelaajien kannalta puolestaan tällainen pieni julkaisu on helpompi ottaa pelipöydässä käyttöön, koska se ei vaadi suurten tekstimäärien lukemista tai sääntöjen opettelemista.

Haasteena on tietysti näkyvyyden saaminen omalle työlleen. Skenessämme elää edelleen vahvana perinteisen painotuotteen arvostus. Verkossa julkaiseminen on helppoa, mutta internetin informaatiokohinaan on myös helppo hukkua. 1990-luvulla roolipelilehdet olivat hyviä väyliä tällaisten pienten julkaisujen saamiseksi näkyville, joten koitetaan nyt Roolipelitiedotuksen kautta paikata tuota aukkoa parhaamme mukaan.

One Comment

  1. Lauri Maijala Lauri Maijala 13.02.2018

    Kiitos Heart of Dreamsin nostosta!

    Heart of Dreamsin yhtenä lähtöajatuksena oli tosiaan elokuvan tekijöiden epätoivo siitä, ettei projektista koskaan tule valmista. Juuri tältä pohjalta ainakin itse halusin korostaa ympäristön merkitystä, mutta ehkä näin jälkikäteen ajatellen olisi elokuvan tekemiseen voinut luottaa teemana hieman enemmän.

    Itse kuitenkin pidän tätä settiä selvästi helpoimmin lähestyttävimpänä playsettinämme. Mutta sekin voi tietysti johtua vain siitä, että se on uusin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: