Press "Enter" to skip to content

Roolipelien suosio ja palkitut pelit

Teen välillä katsauksen kansainväliseen (tai lähinnä yhdysvaltalaiseen) roolipeliskeneen. Ennen pelitapahtuma Gen Conia saatiin taas uusia lukemia roolipelien menekistä ja tapahtuman aikana jaettiin monia eri palkintoja.

Roolipelien menekki nousussa

International Correspondence version 2 eli ICv2 on tavannut olla ainoa lähde harrastuspelien myyntilukujen suhteen. Täsmällisiä numeroita ei sieltäkään saa ja käsittääkseni monet heidän tarjoamansa luvut ovat lopun perin arvioita, jotka perustuvat tiettyihin markkinajohtajiin. Suhtaudun itse ICv2:n lukuihin hieman skeptisesti, mutta uskon kyllä että suuruusluokka ja kehityskäyrät ovat riittävän oikein laskettu.

Elokuun alussa Milton Griepp kirjoitti ICv2-sivustolle, että harrastuspeleistä (so. keräilykortti-, lauta-, miniatyyri- ja roolipeleistä) tuli Pohjois-Amerikassa vuoden 2015 aikana miljardiluokan bisnestä. Harrastuspelit tuottivat yhteensä 1,2 miljardia dollaria, josta puolet on keräilykorttipelien osuutta. Kasvulukemat ovat hurjia, noin 40-50 prosenttia pelilajista riippuen. Roolipelit ovat 35 miljoonan myyntipotillaan pienin kategoria, mutta sielläkin kasvua on ollut samaan tahtiin muiden kanssa.

ICv2 julkaisi samalla myös kevään myydyimpien roolipelien kärkinimikkeet, joiden huipulta löytyvät tuttuun tapaan Dungeons & Dragons ja Pathfinder. Mukana ovat myös Star Wars ja Fantasy Age (Dragon Age -pelin systeemi), mikä kertonee trendien vaikutuksesta pelimyyntiin. Viiden sakkiin mahtuu myös Shadowrun.

Olen itse suhtautunut hieman nuivasti verkkosarjoihin, joissa kuvataan roolipelaamista, mutta suuri yleisö on toista mieltä. Matt Mercerin pelinjohtaman Critical Role -kampanjan yksi pelikerta vedettiin Gen Conissa yleisön edessä, ja huhujen mukaan tilaisuuteen myytiin 1500 lippua. Fantasy Age -roolipeli nousi myyntilistoille epäilemättä osin Will Wheatonin Titansgrave-verkkosarjaan perustuvan lähdeteoksen myötä, joten toki myös Mercerin kampanjasta on tulossa ensi keväänä D&D:n 5. laitokselle sovitettu kampanjalähdeteos Tal’Dorei.

Verkkopelaamisen merkitystä pelisuunnittelun kannalta kommentoi myös Mike Mearls, D&D:n johtava pelisuunnittelija. Hänen mukaansa verkkosarjat ja pelaamisvideot (actual play -videot) antavat hyvän kuvan pelaamisesta, mikä hyödyttää sekä aloittelijoiden tutustumista harrastukseen että pelisuunnittelijoiden työn havainnollistamista. Mearlsin näkemykset herättivät runsaasti keskustelua: tuossa linkatussa EnWorldin uutisessa on noin 150 kommenttia. Niissä käsitellään pelitallenteiden merkitystä pelaamisen esimerkkinä ja edustavuutena sekä niiden antia pelisuunnittelulle. Tuo keskustelu on oikeastaan kiinnostavampi kuin Mearlsin kommentti, koska laaja keskustelu avaa paremmin skenen näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta. Kannattaa siis lukea, jos kiinnostaa tietää miten skenessä suhtaudutaan verkkosarjojen esittämään roolipelaamiseen.

Palkitut pelit

Ennie-palkinnot jaetaan yleisöäänestyksen perusteella, joten yleensä kisassa menestyvät suosituimmat roolipelit. Palkinnot ovat siten perinteisesti menneet Pathfinderin (Paizo) ja Dungeons & Dragonsin (Wizards of the Coast) kaltaisille peleille, joilla on vankimmat fanijoukot. Siksi onkin yllättävää, että tänä vuonna The Dracula Dossier -pelin PJ-opas vei palkinnot kategorioissa Vuoden tuote ja Paras kirjoitus sekä kakkossijan Paras Skenaario -sarjassa. Feng Shui 2 puolestaan valittiin Parhaat säännöt ja Paras miljöö -voittajaksi ja hopeasijalle Paras peli -kategoriassa. Paizo piti kuitenkin odotetusti Parhaan julkaisijan palkintosijan, kuten monena aikaisempanakin vuotena. Alla on vielä lyhyt yhteenveto, mutta kannattaa katsastaa myös Ennie-palkintojen virallinen sivu, koska palkintokategorioita on kaikkiaan paljon.

  • Curse of Strahd (D&D-skenaario): Paras skenaario, Vuoden tuote (hopea)
  • Dracula Dossier: Director’s Handbook (PJ-opas): Paras skenaario (hopea), Paras kirjoitus, Vuoden tuote
  • Dragon Age Core Rulebook: Paras peli
  • Feng Shui 2: Paras peli (hopea), Parhaat säännöt, Paras miljöö
  • Urban Shadows: Parhaat säännöt (hopea)

Indie-pelien puolella Vincent Bakerin kehittämän Apocalypse World -pelin sääntöjen viime vuotinen runsas soveltaminen näkyi palkintosijoilla. Indie Awards -palkintoja jaettaessa Vuoden peli oli tasapeli Jason Morningstarin Night Witches -pelin ja Nathan D. Paolettan The World Wide Wrestling -pelin kanssa, jotka molemmat käyttävät Apocalypse-systeemiä. Innovatiivisimman pelin palkinnon puolestaan vei ansaitusti Ross Cowmanin Fall of Magic -peli, jonka upea tarina/mailmankarttakäärö-toteutus sai myös parhaan tuotannon palkinnon.

Fall of Magic oli myös Diana Jones -palkinnonsaajaehdokkaana, mutta tuomaristo päätyi kuitenkin palkitsemaan lautapelisuunnittelija Eric Langin. Kyse ei kuulemma ole vain niistä yli sadasta peliprojektista (ks. tärkeimpiä miehen kotisivulta), joissa Lang on työskennellyt, vaan myös hänen intohimoisesta suhtautumisestaan pelikulttuuriin. Henkilölle osoitetut Diana Jones -palkinnot ovat harvinaisia: ennen Langia sen kunnian ovat saaneet vain Wizards of the Coast -firman perustaja Peter Adkison (2001) ja FASA-pelitalon perustaja Jordan Weisman (2003).

Lautapeliskenen jättiläinen

Lautapeliskenen puolella ranskalainen Asmodee-firma on vähitellen haalinut kattonsa alle monta merkittävää lautapelifirmaa. Days of Wonder ja Fantasy Flight Games liittyivät Asmodeehen vuonna 2014 ja BoardGameGeek Newsin mukaan nyt kauppaneuvotteluja käydään F2Z Entertainmentin kanssa.

Yhdistymiset eivät ole tähän mennessä juuri näkyneet firmojen toiminnassa, vaan kaikki toimivat edelleen verrattain itsenäisesti. Saa kuitenkin nähdä, mitä tuleman pitää; se perinteinen peliharrastajan huolenaihe on, että jättifirma voi lopettaa laadukkaita pelilinjoja kustannussyistä. Hankintojensa myötä Asmodeella on myös huomattavan paljon valtaa lautapelien tuotannon ja jakelun saralla.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.