Press "Enter" to skip to content

Roolipelien menekistä ja uusista julkaisuista

James Raggi on ollut ahkerana ja saanut kaksi uutta vanhan koulukunnan Dungeons & Dragons -julkaisua valmiiksi. Kirjoitan myös muita huomioita roolipelien myyntiluvuista kansainvälisessä skenessä.

Kauhua ja väristyksiä

Perinteisesti kotimaiset roolipelijulkaisut on tähdätty Ropeconin yhteyteen, jotta uutuus saa mahdollisimman paljon näkyvyyttä. Ropecon on toiminut myös hyvänä kirittäjänä luomistyössä. James Raggi kuitenkin elää aivan omaa elämäänsä, osin siksi että hän julkaisee suoraan ulkomaisille markkinoille ja osin siksi, että hän toimii enemmän kustantajana kuin pelisuunnittelijana. Joka tapauksessa, Raggin Lamentations of the Flame Princess -firman nimissä on tullut hiljattain kaksi uutta julkaisua.

  • Splatter-punk -henkisistä roolipeliteoksistaan tunnettu Rafael Chandler kirjoitti Worlds of the Lost -kampanja-asetelman, joka sisältää myös valmista seikkailumateriaalia. Raggin mukaan kyseessä on yhdistelmä 1600-luvun Nigeriaa, dinosauruksia ja avaruusolentojen teknologiaa.
  • Towers Two -skenaario puolestaan on Raggia lainatakseni “sairas mestariteos”. Kyse on vapaamuotoisesta skenaariosta, joka sukeltaa Lamentations of the Flame Princess -pelin oudon ja perverssin fantasiaperinteen syvyyksiin. Skenaario on vuoden 2012 joukkorahoituksen satoa, mutta valmistuminen viivästyi alkuperäisen kirjoittajan, Dave Brockien, kuoleman vuoksi. Joukkorahoituksen kannalta yli kolmen vuoden viivästyminen on viheliäistä, mutta kyllähän tämä on osoitus siitä, että Raggi pitää sanansa ja julkaisuja tulee.

En tyypillisesti ole uutisoinut kansainvälisen ropeskenen joukkorahoitusprojekteista, koska niitä on ylenpalttisen paljon ja tarkoitukseni on keskittyä kotimaiseen skeneen. Nostan kuitenkin esille ruotsalaisen Helmgast -pelitalon projektin, jossa haetaan rahoitusta KULT-roolipelin uudelle versiolle. Gunilla Jonssonin ja Michael Petersénin kirjoittama kauhupeli KULT oli 1990-luvun klassikko. Se muistutti World of Darkness -pelien “tuntemasi todellisuus on harhaa” -ideaa, mutta oli moniulotteisempi ja antikristillisempi. Nyt tuotettava uusi versio kuulemma lähinnä päivittää pelimiljöön, mutta sääntöjärjestelmä vaihdetaan kokonaan Apocalypse World -tyyppiseksi. Aivan pikkurahoilla uuteen KULT-peliin ei pääse kiinni: pelkän PDF:n saamiseksi pitää rahoitukseen osallistua yli 20 euron panostuksella.

Roolipelien myyntiluvuista

Skeneä seuraavat tyypit ovat monesti kiinnostuneita siitä, mitkä roolipelit ovat suosituimpia tai menestyneimpiä. Koska roolipelaaminen tapahtuu yksityisissä peliporukoissa, tämän mittaaminen on perinteisesti ollut hankalaa. Yksi pelien suosiota heijasteleva merkki on pelien myyntiluvut.

Nörttikulttuurin tuotteiden menekkiä käsittelevä ICv2 -verkkosivu uutisoi viime vuoden olleen pelikaupoille kasvun aikaa. Artikkelin mukaan jopa 80 % kauppiaista ilmoitti myynnin kohentuneen ja kolmannes kehui myynnin kasvaneen yli 10 prosenttia. Tämä on yllättävää, kun muistetaan digimyynnin murentaneen perinteisten kivijalkakauppojen asemaa jo vuosia. Artikkelissa ei mainita tutkimuksen otosmäärää tai muita tärkeitä tietoja, joten tuloksen luotettavuus on hieman kyseenalainen. Kolumnisti Scott Thorne tunnusti tämän, teki omia tarkastuksiaan ja sai samansuuntaisia tuloksia, mutta tuloksen yleistettävyys on silti epämääräistä.

EnWorld-verkkosivusto puolestaan on yrittänyt kantaa oman kortensa roolipelien suosion kartoittamisen kekoon kysymällä eri kivijalkakauppojen ja kauppaketjujen johdolta mitkä roolipelituotteet myyvät parhaiten (tässä ja tässä). Näin ei saada tietoa absoluuttisista myyntiluvuista ja yksittäisten kauppojen tulosten yleistettävyyskin on vähän sinnepäin, mutta ainakin tästä saa vauhtia omille spekulaatioille.

EnWorldin kyselyiden mukaan Dungeons & Dragons -roolipelin uusin eli viides laitos on kiistaton ykkönen. (Näin muuten myös kotoisessa Fantasiapelien ketjussa.) Pathfinder-roolipeli tulee useimmissa paikoissa hyvänä kakkosena, mutta hieman yllättäen ei kuitenkaan kaikkialla. Joka tapauksessa näiden D&D-versioiden varassa on valtaosa koko roolipelien myynnistä – lukujen perusteella kivijalkakauppojen ei kannattaisi juuri muuta myydäkään. Pathfinderin kanssa kakkossijasta kamppailevat eritoten Star Wars ja Shadowrun.

Kivijalkakauppojen myyntiluvut kertovat tietysti vain oman osuutensa. Esimerkiksi OneBookShelf-verkkokaupan puolella World of Darkness -sarjan pelit pitävät johtoasemaa. Samalla tavalla voin kuvitella, että Paizon oma verkkokauppa kattaa ison osan Pathfinder-roolipelin myynnistä.

Klassikot myyvät hyvin, koska ne ovat tunnetuimpia roolipelejä. Sama ilmiö näkyy EnWorldin alkuvuoden äänestyksestä, jossa kysyttiin vuoden 2016 odotetuimpia pelejä. Kymmenen parhaan joukossa on oikeastaan vain yksi tuote, jossa ei ole kyse vanhan klassikon uusintaversiosta.

2 Comments

  1. […] Dungeons & Dragons -peliä julkaisevan Wizards of the Coast -firman kannalta verkkosarjat ovat näppärä markkinointikampanja, johon heidän ei tarvitse juurikaan omia rahojaan panostaa. D&D:lla menee muutenkin vauhdikkaasti: uusin laitos on ottanut vahvasti paikkansa skenen huipulta. Tarkempia numeroerittelyjä ei edelleenkään ole tarjolla, mutta ICv2:n tietojen mukaan roolipelien myyntiluvut nousivat vuodesta 2014 vuoteen 2015 40 prosenttia. Epäilemättä iso osa tuosta on nimenomaan D&D:n uusinta laitosta, joka julkaistiin alkusyksystä 2014. Vuoden 2016 luvut tuskin ovat kovin kaukana tuosta kasvukäyrästä; keräämäni kooste eri lähteiden tarjoamista myyntiluvuista löytyy vanhemmasta blogauksestani. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.