Press "Enter" to skip to content

Risto Hiedan uutuuspeli Tupilak julkaistaan Ropeconissa

LEHDISTÖTIEDOTE 7.4.2015

“Tervetuloa jäiseen ja hyytävän kylmään maisemaan, jossa pöllyävän lumen ja ulvovan viiman keskellä taapertaa pieni omituisen näköinen otus. Se ei muistuta mitään tunnettua eläinlajia, sen sijaan se on kuin kirjava kokoelma muiden elollisten, tai kuolleiden, osia. Kummallisena elämän irvikuvana se taivaltaa vääjäämättä läpi tuulen ja tuiskun niinkuin ei mikään maailman mahti voisi sitä pysäyttää. Lähes näin asia onkin, sillä outo otus on maagisesti luotu Tupilak, joka on matkalla sammuttamaan kohteensa elämän liekin. Hankala puoli asiassa on se, että sen kohde saatat olla juuri sinä.”

Myrrysmiesten yhtenä kevään uutuuspelinä ilmestynee toukokuun Ropeconissa Risto Hiedan uusi Tupilak-noppapeli.

Kuten tupilak olentona eroaa kaikista elävistä ja kuolleista otuksista, myös Tupilak on aivan omanlaisensa peli. Lyhyesti sanottuna se on satunnaistapahtumia hyödyntävä helppo kauhupeli. Se ei ole ihan perinteinen lauta- tai korttipeli, eikä se oikeastaan muistuta kovasti roolipeliäkään. Ehkä lähinnä sitä on vanha kunnon Väinö D20, joka pelinjohtajattomana taulukkoroolipelinä muistetaan. Varsinaista pelilautaa tai kortteja Tupilakissa ei käytetä. Niiden sijasta pelissä käytetään vain noppia ja taulukoita. Kynä ja paperi auttavat seuraamaan pelin etenemistä.

Tupilakin pelaajat ovat muinaisia grönlantilaisia shamaaneja, jotka kilpailevat keskenään arktisen kotiseutunsa herruudesta. Voittaakseen muut kukin shamaani lähettää rakentamansa tupilakin jonkin toisen shamaanin kimppuun.

Pelin taulukoiden avulla ratkaistaan vuorollaan kunkin tupilakin matkanteon onnistuminen. Taulukoista pelmahtaa matkalla olevan mönkiäisen eteen erilaisia haasteita, joista se koettaa selvitä sille manattujen ominaisuuksien avulla (käytännössä onnistuneilla nopanheitoilla). Jos tupilak pääsee perille kohteensa luo, se koettaa tuhota tämän nopanheiton ilmoittamin tavoin. Eliminoinnin kohteena oleva shamaani koettaa puolustautua magialla. Jos shamaani on valinnut taikansa huonosti, tupilak saattaa onnistua inhassa tehtävässään ja shamaani on pois pelistä.

Näin käydään läpi vuorotellen jokaisen shamaanin kohtalo. Menehtyneet ovat pois pelistä ja henkiin jääneet pelaavat uuden kierroksen uusin tupilakein aina siihen asti, kunnes jäljellä on vain yksi Mestarishamaani.

Peli ilmestyy A5-kokoisena vihkosena ja tulee olemaan sekä edullinen hankkia että mainio conipeliksi.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.