Press "Enter" to skip to content

Kotimainen D&D-skenaario The Beseeching Parliament

Vuodesta ei ole eletty vielä neljännestäkään, ja taas saa uutisoida kotimaisesta roolipelijulkaisusta. Tällä kertaa kyseessä on Pekka Rihkon tekemä The Beseeching Parliament, seikkailu Dungeons & Dragons -peliin (tai vastaavaan fantasiaseikkailuun).

Esittelen skenaarion lyhyesti ja haastattelin myös Rihkoa itseään, niin että saatte lukea roolipeliseikkailun tekemisestä ja tekijän tulevista suunnitelmista.

Kartanonväen salaisuudet

The Beseeching Parliament -skenaariossa pelaajahahmot päätyvät töihin syrjäiseen kartanoon, jota asuttavat vanhempi seikkailijasoturi ja hänen ikääntynyt velhoäitinsä, joka puuhailee päivät pitkät maagisten rituaalien parissa. Perheellä on selkeästi salaisuus poikineen, ja pelaajat voivatkin selvittää missä paikassa on kysymys, tai ryhtyä uskaliaaseen ryöstökeikkaan ja kaapata paikan aarteet omiin näppeihinsä.

The Beseeching Parliament käyttää hirviöiden stattien kirjaamiseen klassista Dungeons & Dragons -sääntöpohjaa. Peli huokuu OSR-henkeä myös siinä, että juonikuvauksen sijaan skenaario esittelee tapahtumapaikan, sen asukkaiden taustat ja tapahtumien summittaisen aikajanan, mutta jättää seikkailun varsinaisen kulun pelaajien ratkaisujen varaan.

Tyylilajinsa puolesta skenaario on eeppistä fantasiaa: tapahtumissa on mukana jalokiveen sidottu sielu, kuolleiden kanssa keskustelua, keijuruhtinas ja hirviökanoja. Asetelman panokset eivät ole pelimaailmaa järisyttävät, mutta kartanonväen kannalta korkeat.

Skenaarion taustoista ja tekemisestä

Miten teoksesi heijastelee oululaista D&D-skeneä?

Teokseni heijastelee oululaista D&D-skeneä siinä mielessä, että seikkailussa tutkimisella ja ei-pelaajahahmojen kanssa juttelulla ja asioiden hoitamisella muilla tavoin kuin väkivallalla on aika suuri osa. Oletetusta D&D-pelikokemuksesta poiketen seikkailussa ei myöskään ole juuri luolastoja, vaan pelialueena toimii yhden kartanon tilukset ja maat. Konkreettisella tavalla peliä suunnitellessa sain paljon palautetta, ehdotuksia ja apua seikkailun suunnitteluun oululaisilta pelaajilta.

Mitkä roolipeliskenaariot olivat esikuvinasi, kun teit tämän julkaisun?

Selkeää inspiraatiota on otettu James Maliszewskin The Cursed Chateu-seikkailusta, joka myös tukeutuu kartanoympäristöön ja siellä oleskeleviin ei-pelaajahahmoihin. Lisäksi ns. vanhoista klassikoista Village of Hommlet ja Vaarojen Saari olen oppinut saamaan perspektiiviä seikkailunluontiin – moduuli voi sisältää valtavan heksakartan tai sijoittua kokonaan yhteen “heksaan” laadun kärsimättä. D&D:n ulkopuolelta Edge of the Empire-seikkailuista olen oppinut miten tehdään jännittäviä ja moraalista harmautta sisältäviä seikkailuja ilman, että mennään liiallisen synkkyyden puolelle.

Pelijulkaisujen kanssa on tapana tehdä avointa pelitestausta eli antaa työstettävä peli ulkopuolisten pelattavaksi ja kommentoitavaksi. Miten toteutit pelitestaamisen tämän skenaarion kanssa?

Pelitestaaminen The Beseeching Parliamentin kanssa oli yllättävän helppoa! Peluutin moduulia yhteensä kolmesti, kaksi kertaa conipeleinä ja kerran kaveriporukalle, ja pyysin kriittistä palautetta. Lisäksi pistin moduulin tekstiosan jakoon avoimesti kommentoitavaksi Suomen Roolipeliseuran ja Roolipelit -Discord-kanaville, joista sain korvaamatonta apua kirjoitusasun ja ilmaisutavan korjaamiseksi. Kommentoinnin ja testauksen joukkoistaminen toimi minun tapauksessani oikein kivasti.

Ensijulkaisuna moduuli on vapaaehtoisella maksulla jaossa DriveThruRPG-verkkokaupassa ja kerään aktiivisesti palautetta ihmisiltä, jotka ovat testanneet seikkailua. Näkisin että seikkailujen julkaisussa kannattaa ajatella myös seuraavaa julkaistavaa tuotetta.

Mikä skenaarion kirjoittamisessa ja julkaisemisessa oli vaikein osuus?

Vaikeinta oli ramppikuumeen yli pääseminen ja projektin aloittaminen! Seuraavaksi tuli taiton ja kuvamateriaalin hankkiminen, laadunvarmistelu ja visiointi. Kirjoittaminen on suhteellisen helppoa hommaa kun zonelle pääsee, mutta editointi, taitto ja kuvitus ovat erikoistuneiden ammattilaisten kykyjä, joita ei välttämättä yhdeltä henkilöltä löydy. Keskinkertaisestikin kirjoitettu seikkailu paranee muutaman kertaluokan, jos se on jäsennelty selkeästi ja erilaiset kartat, kuvat ja tietolaatikot ovat kohdallaan. Monesti seikkailut julkaistaan vähän puolinaisina tai hiomattomina, kun tekijän pääpaino on ollut oman ideansa saattamisessa paperille.

Onko sinulla jo suunnitelmia seuraavista julkaisuista?

On! Puuhastelen nykyään Gruechute-zinen parissa, ja keskipitkän aikavälin suunnitelmana on julkaista joki -ja kalastusteemainen seikkailu (rankasti inspiroituneena Athertonin Gone Fishing -skenaariosta (linkki PDF:aan)), ja mahdollisesti tuhoutuvaan kaupunkiin sijoittuva The Fall of Horadropolis, joka sekoittaa aarteenryöväämiseen ja kaupunkiseikkailuun selviytymiskauhua ja tiukkaa urbaania toimintaa.

One Comment

  1. Sami Koponen Sami Koponen Post author | 08.04.2018

    Arvosteluja tuotteesta:
    Wille Ruotsalainen Lokissa
    Sami Koponen Efemeroksessa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.