Press "Enter" to skip to content

Haastattelussa: Ville Huohvanainen & Eetu Röpelinen

Mundus RPG -blogista olemme saaneet seurata Ville Huohvanaisen ja Eetu Röpelisen suunnitteleman fantasiapelin valmistumista. Japanilaisesta historiasta ja mytologiasta ammentavasta pelistä on jo aiemmin julkaistu kevyt esittelyversio ja nyt on lopputuotteen vuoro. Englanninkielinen, PDF-muodossa julkaistu Mundus RPG iskee kotimaisessa skenessä pohjat ainakin sivumäärän osalta: kokonaisteos on massiiviset 416 sivua. Kiinnostavaa projektissa on myös se, että Bliaron-roolipelistä tunnettu Northern Realms -porukka suostui Munduksen julkaisijaksi.

Mundus-blogi on keskittynyt lähinnä pelimaailman ja -mekaniikan esittelyyn, joten päätin kysellä vähän tarkemmin, että mistä oikein on kyse.

Miksi päätitte julkaista oman roolipelin?

Koko roolipelin kehitys lähti pienestä viikonloppu projektista brainstormata säännöt sekä post-apokalyptinen fantasiamaailma pikku roolipelille. Projekti kuitenkin paisui ja noin vuoden kehityksen jälkeen idea julkaisusta lähti liikkeelle ulkopuolisen tahon ehdotuksesta kaupallistaa projekti.

[Ulkopuolisen tahon vaikutuksesta ks. Lokista Antti Laxin kirjoitus Vuoroin vieraissa. Tuo artikkeli kannattaa lukea muutenkin, Lax esittelee siinä peliä jonkin verran
-toim. huom.]

Mikä pelin tekemisessä ja julkaisemisessa oli vaikein osuus?

Pelin tekemisessä vaikeinta oli projektin skaala. Peli on sitä kokoluokkaa että sen kehittäminen ja projektin kasassa pitäminen kahden suunnittelijan voimin on jo itsessään haastavaa, etenkin kun peliä kehitettiin vapaa-ajalla. Julkaisussa vaikeinta oli aikataulu. Rehellisesti sanottuna julkaisijan etsiminen ja sopimuksesta neuvottelu jäi aivan liian viime tippaan.

Olette mainospuheissanne korostaneet pelin hahmonluontijärjestelmää ja taistelusääntöjä. Onko Munduksessa jotain laajempaa teemaa vai jättääkö se kaiken pelinjohtajan vision varaan? Toisin sanoen, ketä pelaajahahmot ovat ja mitä he tekevät?

Munduksen laajempi teema on japanilaisvaikutteinen Tentaikan valtio sekä koko pelin laajempi miljöö. Pelaajahahmot ovat yleensä samurai-kastin jäseniä, munkkeja, ninjoja sekä muita vastaavia henkilöitä. Kampanjat ovat yleensä pelinjohtajan varassa, mutta yleisenä teemana ovat konfliktit eri mittakaavoissa ja taistelulla on yleensä suuri rooli.

Blogauksistanne päätellen Munduksessa keskeisellä sijalla on aasialaishenkinen fantaisiamaailma. Kuinka suuri osa sääntökirjasta on tätä pelimaailman kuvausta?

Sääntökirja on pääosin kirjoitettu aasialaishenkisen Tentaikan valtion perspektiivistä. Koko pelin säännöstö on alunperin suunniteltu tukemaan anime- ja aasialaishenkistä tyyliä. Maailman kuvailulle kirjasta on omistetut noin 50 sivua. Sen lisäksi pelimaailmaa avataan läpi kirjan.

Mitkä roolipelit olivat esikuvinanne Mundusta kehittäessänne ja mitä omaksuitte niistä omaan peliinne?

Vaikea kysymys. Meille se ehkä itsestäänselvin esikuva on Battletech: A Time of War -roolipeli. ATOW toimi esikuvana alkuperäisen prototyypin säännöstölle, tästä selvimpänä esimerkkinä on 2d6-pohjainen järjestelmä. Pelin maailman ja yleisen fiiliksen esikuvina ovat olleet pääasiassa wuxia, samurai-elokuvat sekä anime/manga. Muutamana esimerkkinä mainittakoon elokuvat Seven Samurai ja Crouching Tiger, Hidden Dragon sekä manga/anime-sarjat Bleach, Naruto ja Vagabond.

Avoin pelitestaus eli pelin antaminen ulkopuolisille testikäyttöön ja arvioitavaksi on kasvava trendi roolipeliskenessä. Käytittekö itse tätä vai hoiditteko pelitestit tutun porukan kesken?

Testauksessa meillä oli onnea sen suhteen että tunsimme suhteellisen monta roolipelaajaa Kajaanin alueelta ja saimme järjestettyä kiinnostuneiden kesken viikottaisia pelejä. Tähän vaikutti myös pelin alkuperä harrasteprojektina. Projektin loppupuolella olisimme halunneet tehdä ulkopuolista testausta, mutta valitettavasti se jäi tekemättä, koska meillä ei ollut tarpeeksi aikaisessa vaiheessa kasassa helposti jaettavaa sääntöpakettia.

Olette aktiivisesti markkinoineet peliänne ja perustaneet sille paitsi oman verkkosivun niin myös FB-sivun, Twitter-tilin ja blogin. Olette myös käyneet esittelemässä peliänne erilaisissa pelitapahtumissa. Miten Mundus on otettu näissä vastaan?

Palautetta olemme saaneet valitettavan vähän, mutta se on ollut yllättävän positiivista. Ropecon-debyytti yllätti meidät erityisen positiivisesti. Toivottavasti julkaisun jälkeen saamme enemmän palautetta.

Teitte pelistänne julkaisusopimuksen Northern Realmsin kanssa. Miksi päädyitte tähän ja mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Northern Realmsiin saimme alunperin kontaktin ropecon reissun kautta. Ropeconin jälkeen Northern Realmsin Antti Lax kävi testaamassa peliämme blogikirjoitusta varten ja kertoi meille samalla mahdollisuudesta yhteistyöhön julkaisun kanssa. Kun mietimme tiimin sisäisesti asiaa, päädyimme siihen että Northern Realms oli meidän tapauksessamme sopivan helposti lähestyttävä ja meille muutenkin sopivalta tuntuva julkaisija. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Northern Realms julkaisee pelin omilla kotisivuillaan sekä DriveThruRPG:n kautta ja vastaa kaikesta julkaisuun liittyvästä byrokratiasta.

Nyt kun olette julkaisseet ensimmäisen roolipelinne, tuntuuko että aiotte jatkaa roolipeliskenen parissa? Monihan on esimerkiksi julkaissut lisämateriaalia pelilleen, vai onko kaikki jo sanottu massiivisessa yli 400-sivuisessa sääntökirjassa?

Emme millään saaneet puristettua kaikkea mitä olisimme halunneet lopulta 416-sivua paksuun sääntökirjaan. Mieli kyllä tekisi julkaista lisää materiaalia. Tämä tietenkin vaatisi paljon aikaa ja saa nähdä kuinka muut työt antavat periksi tulevaisuudessa.

Parasta mainosta pelille on päästä pelaamaan sitä itse. Toiseksi parasta on kuulla muiden kokemuksia pelin parissa. Kertokaa jokin hieno pelikokemus Munduksesta, joka vakuuttaa meidät siitä, että ostoksille on syytä lähteä.

Meille ehkä hienoin kokemus oli kun jo noin vuoden verran pelaamamme hahmot kuolivat (eläkeiässään) ja sen jälkeen aloittivat uuden elämän demigodeina. Tällöin jo erittäin voimakkaat hahmot saivat uuden alun. Tuntui kuin olisi juuri aloittanut uudella hahmolla, koska demigodien keskuudessa aikaisemmin voimakas hahmo tuntuu taas heikolta/normaalilta. Tässä kuitenkin tärkeimpänä erona se että hahmo oli jo tuttu ja siihen oli jo kerennyt kiintyä. Kuolemanjälkeinen elämä sekä Acernos ja Ascendes maailmat on jätetty kirjassa hyvin avoimeksi, joten uskomme että tämä voi virkistää peliä jo pitkään pelanneelle ryhmälle sekä etenkin pelinjohtajalle.

Pelin kotisivu: Mundus RPG
Pelin myyntisivu: NR:n osuuskunnan Holvi

2 Comments

  1. […] erilaisten haastatteluiden muodossa. Esikoispelinsä julkaisseet Teemu Suontaka sekä Ville Huohvanainen & Eetu Röpelinen, Paizon skenaariosuunnittelussa hyvin pärjännyt Mikko Kallio, pelintekijä Mike Pohjola ja […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.