Press "Enter" to skip to content

Haastattelussa: Jukka Sorsa

Jukka Sorsa on toiminut roolipeliskenessä Myrrysmiehet-nimisen pienkustantamon kautta (ks. aiempi haastattelu vuodelta 2012). Hän on ollut suunnittelemassa Hounds of the Sea (2009) ja Vihan lapset (2012-2013) -pelejä, sekä toiminut roolipeliblogi Lokin päätoimittajana. Ropeconissa häneltä ilmestyi uusi seikkailuroolipeli Hood.

Millaista oma roolipeliharrastamisesi on nykyään?

Oma harrastamiseni on ollut viimeisen vuoden aikana jaksottaista. Välissä on mennyt kuukausia etten ole pelannut kertaakaan ja sitten on ollut yksi viikonloppu, jolloin on pelattu useita pelejä. Kuten monella muullakin, on siviilielämässä aika paljon kiireitä ja jalkapallovalmennus syö aika usean illan viikosta.

Mikä sinua kiehtoo Robin Hoodissa, kun valitsit hänen legendansa pelisi pohjaksi?

Robin Hood on ollut suosikkini lapsesta asti ja Spede Pasanen on ollut mulle yksi suurimmista Robineista siitä asti. Noin 7 veljestä -elokuvan Robinissa tulee ilmi kaikki ne mulle tärkeät puolet: hän on hauska, nokkela ja veijari, mutta missään vaiheessa ei jää epäselväksi etteikö hän olisi suuri sankari.

Mitkä roolipelit olivat esikuvinasi, kun kehittelit Hoodia?

Flashing blades, Honor+Intrique, Astraterra ja Dungeons & Dragons punaboksi (pelaajan kirja, PJ:n kirja) suurimpina vaikuttajina.

Olet aiemmin tehnyt julkaisusi yhteistyössä muiden pelisuunnittelijoiden kanssa (mm. Ville Takanen ja Miska Fredman). Ilmeisesti Hood on kuitenkin enemmän omaa itsenäistä työtäsi?

Jatkamme edelleen yhteistyötä, mutta Hood oli kuitenkin selkeästi minun oma projektini. Tyypit olivat kuitenkin hyvänä taustatukena koko kehitystyön aikana. Jatkamme Miskan ja Villen kanssa Chthonian Highwaysin tekemistä ja minulla on myös työn alla Jonas Mustosen kanssa Strike Force Viper -niminen 80-luvun toimintaleffoista ammentava peli.

Kerroit Ropeconin julkaisuluennolla, että kävit vuosien varrella läpi useita eri sääntöversioita. Mistä tunnistit, että tässä on nyt se paras ratkaisu, jota lopulta käytit julkaisussasi?

Jotenkin sen huomasi, että kaikki palaset alkoivat loksahdella kohdalleen. Mekaniikat toimivat matemaattisesti tarpeeksi järkevästi ja ennen kaikkea huomasi sen, että nykyisen version sääntövariantteja oli helpompi selittää muille.

Hoodissa pelimaailmaa käsitellään vain lyhyesti muutamilla sivuilla. Etkö olekaan laajojen ja yksityiskohtaisesti kuvattujen pelimaailmojen ystävä?

Tämä vaihtelee pelistä riippuen. Jos teen peliä, jonka maailma vaatii selittämistä, pitää se sitten selittää tai ainakin tuoda tarpeeksi laajasti ydinkohdat lukijalle selväksi. En kuitenkaan pidä turhasta liirumlaarumista tai täytetekstistä vaan kuvauksessa pitää olla fiilistä. Uskon, että Robin Hoodiin liittyvä asetelma on kaikille tarpeeksi tuttu, joten avasin vain muutamaa tärkeintä asiaa ja kampanjarunkoa kirjassa.

Ville Vuorela vihjasi blogissaan, että pelisi on tehty kilpailemaan Myrskyn sankareiden kanssa. Miten itse näet Hoodin ja Myrskyn sankarit -pelin välisen suhteen?

Minusta molemmat pelit ottavat tarpeeksi erilaisen lähestymistavan aiheeseen, että niille molemmille on tilaa. Suosittelen Vuorelaa tutustumaan Hoodiin ennen kuin muodostaa liian vankkaa mielipidettä pelistä.

Olet aiemmin julkaissut roolipelejä englanniksi kansainvälisille markkinoille. Miksi Hood kuitenkin julkaistiin suomeksi?

Hood voisi menestyä englanniksikin, mutta koin, että se pitää julkaista suomeksi. Tuota on vaikea selittää, että miksi näin, mutta on hyvä että suomeksi on tarpeeksi valikoimaa markkinoilla. Muut tällä hetkellä työn alla olevat pelit ovat englanniksi.

Otit Hoodista varsin suuren painoksen, joten ilmeisesti olet varautunut pitkäjänteiseen työskentelyyn pelin kanssa. Millaisia markkinointisuunnitelmia sinulla on sen suhteen?

Tärkeintä oli saada peli pelikauppa- ja kirjastolevitykseen aluksi. Tästä eteenpäin tulee puskettua tavaraa pikku hiljaa ilmaiseksi ladattavaksi. Ajatuksena on, että Hood on mulle se peli, johon teen julkaistavat seikkailulliset seikkailut (vaikea selittää tuota termiä).

Parasta mainosta pelille on päästä itse pelaamaan sitä. Toiseksi parasta on kuulla muiden pelikokemuksista. Kerro jokin itsellesi mieleenjäänyt pelihetki Hoodin parissa.

Viimeisimmästä pelistä Ropeconin aikaan jäi mieleen se, kun porukan voimamies tyrmäsi koko vartijajoukon heittämällä heitä katkaisemallaan hirsipuulla. “Ai noinko nuo temput toimivat?” Siitä se lähti sitten koko porukan osalta käyntiin.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.