Press "Enter" to skip to content

Skenaario: Yökaupunki

Roolipelitiedotuksen juhlavuoden projektina on julkaista joka kuukausi roolipeliskenaario tai minipeli. Tammikuun skenaariona on Ville Halosen, Harri Hurstin, Lauri Maijalan ja Aki Vainion tekemä kyberpunk-genreen sijoitettu Fiasco-asetelma YökauPUNKi (lataa PDF tästä). Suurkiitos Redemundin killalle!

Teoksen syntytarina

Kysyn kunkin juhlavuoden skenaarion julkaisemisen yhteydessä tekijöiltä muutamat samat kysymykset. Vastaajana toimi koko työryhmän puolesta Lauri Maijala.

Mistä saitte idean työllenne?

Cyberpunkin ”juhlavuosi” kolkuttelee jo ovella, joten asiaan on hyvä valmistautua jo ajoissa. Redemundin killassa on jo pitkät perinteet yhteisten projektien saralla ja nimenomaan Fiascon playsettien tuottaminen on osoittautunut helpoimmaksi ja hauskimmaksi foorumiympäristössä.

Millainen prosessi tämän Fiasco-asetelman tekeminen oli?

Prosessina YökauPUNKi oli sieltä helpoimmasta päästä. Kiltalaiset ovat hyvää vauhtia keski-ikäistymässä (tai oikeastaan kai jo keski-ikäistyneet) ja monilla alkuperäinen Cyberpunk 2020 oli ensimmäisiä roolipelejä. Ajatuksena se herätti heti mielenkiintoa ja sai useammat jäsenet mukaan kehitysprojektiin.

Mikä oli työskentelyn vaikein vaihe?

Vaikeinta tämän projektin kanssa oli viimeistely. Tyypillisesti playsetit on kirjoitettu englanniksi, mutta halusimme tämän olevan nimenomaan suomeksi, minkä huomasimme tarkoittavan tarkempaa muotoilua ja selkeämpiä sanavalintoja.

Oma ongelmansa olivat tietenkin termit, joista monille on toki suomalaiset vastineet, mutta joiden merkitys on muuttunut (esim. ”spinnerit”) tai joiden alkuperä on toki CP 2020:n pelaajille tuttu, mutta uudemmille tulokkaille välttämättä ei – puhumattakaan sanoista, joiden käyttöoikeuksista ei ole varmuutta.

Kyberpunk on esteettinen kokemus

Cyberpunk 2020:n suomennoksen kansi noudatteli alkuperäisteoksen linjoja. Kuva: Roolipelitiedotus
Mike Pondsmithin suunnittelema Cyberpunk 2020 -roolipeli suomennettiin 1990-luvun alussa. Synkkään lähitulevaisuuteen sijoittuvana pelinä se merkitsi ilmestyessään selkeää pesäeroa fantasiavetoiseen pelitarjontaan. Cyberpunk 2020 loi kotimaiseen roolipelikulttuuriin selkeän peligenren, joka nojasi ennen muuta estetiikkaan: pitkiin mustiin nahkatakkeihin, öisiin suurkaupunkeihin, ihmiskehoon liitettyyn teknologiaan ja väkivallan halpuuteen. Joona Vainion slangivetoinen suomennos edesauttoi tunnelman huokumista pelkän sääntökirjan sivuilta ja teki moneen peliharrastajaan vaikutuksen, vaikka itse pelin pelaaminen ei välttämättä kaikkia odotuksia täyttänytkään. Cyberpunk 2020 -suomennos luultavasti myytiin loppuun jo 1990-luvun aikana, mutta moni muistelee sitä edelleen lämmöllä.

Mielenkiintoista on, että vaikka kotimainen roolipelikulttuuri on tuottanut vuosikymmenten mittaan yli sata roolipeliä, ovat kyberpunk-genren roolipelit todella harvassa. Kenties alkuperäisteokset – Cyberpunk 2020 -pelin jälkeen Shadowrun ja estetiikan osalta myös Vampire – ovat olleet niin vaikutusvaltaisia, että luova paine on suuntautunut enemmän kampanjasuunnitteluun ja pelinjohtamiseen kuin kokonaisten roolipelisysteemien suunnitteluun ja sääntökirjojen julkaisemiseen.

Redemundin killan YökauPUNKi-asetelma operoikin nimenomaan genren motiivien tasolla. Jos ”pukumies”, ”boosterijengi” tai ”psykolinkattu konepistooli” herättävät selkeitä mielikuvia, on skenaarion luominen annetuilla eväillä helppoa.

Fiasko syntyy suurista suunnitelmista ja heikosta toteutuksesta

Jason Morningstarin suunnittelema Fiasco-roolipeli lienee kotimaisessa skenessä tunnetuin esimerkki pelinjohtajattomasta pelistä. Pelin lähtöasetelma eli lähinnä henkilöhahmot tavoitteineen ja keskinäisine suhteineen luodaan pelaamisen aluksi. Pelaamisen aikana kukin osallistuja toimii vuorollaan pelinjohtajana eli raamittaa kohtauksen, joka sitten pelataan.

Wil Wheaton pelaamassa kavereidensa kanssa Fiascoa Tabletop-sarjassa. Kuva: Tor.com

Fiasco-pelin pelaaminen tapaa usein kallistua huumorin puolelle. Kenties se johtuu siitä, että yhteistyössä on helpompi luoda jotain löysin rantein murehtimatta sitä, miten hyvin uusi idea sopii yhteen aiemmin kerrotun kanssa. YökauPUNKi-asetelman pelaaminen ei siis välttämättä tuota ihan samanlaista peliä kuin muistikuvien Cyberpunk 2020. Itsessään YökauPUNKi tarjoaa monenlaisia elementtejä, joista pelaajaseurue voi valita mieleisensä. Viimeisen sivun valmis lista on aika perinteistä kyberpunkkia, joten kyllä tällä pääsee tehokkaasti genreen kiinni.

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: