Press "Enter" to skip to content

Skenaario: Muistatko mitä teit tänä juhannuksena

Roolipelitiedotuksen juhlavuoden projekti (ks. lisätietoa projektista) tarjoaa pelattavaa juhannukseksi. Kesäkuun teos on Mixu Laurosen suomalaiseen juhannuksenviettoon liittyvä kauhupeli Muistatko mitä teit tänä juhannuksena (lataa PDF tästä). Suurkiitokset Mixulle!

Teoksen syntytarina

Sarjan perinteiden mukaisesti aloitetaan ensin tekijän haastattelulla, jossa selvitetään hieman minipelin taustoja.

Mistä sait idean tämän skenaarion kirjoittamiseen?

Skenaario tehtiin alun perin peliä It Came From The Late, Late, Late Show varten. Siinä pelataan näyttelijöitä huonoissa elokuvissa. Olin jo pitkään haaveillut suomislasherin tekemisestä, ja lopulta toimiva combo löytyi Kaamea Kankkunen ja Tiedän mitä teit viime kesänä -elokuvien yhdistelmästä.

Millainen prosessi skenaarion tekeminen oli?

Aika (juhannus) ja paikka (suomalainen saari keskellä järveä) olivat selvät alusta asti. Sitten vain istuin alas ja luetteloin paikkoja, joita kesämökkisaarella voi olla. Pahikset tulivat kuin itsestään. Keltainen sadeasu on ikonista slasher-kuvastoa, ja se, että tappajia onkin kaksi, on kunnon klishee, joita tämäntyyppinen seikkailu kaipaa.

Skenaarion muuttaminen systeemistä riippumattomaksi oli yllättävän helppoa sekin, koska veljesten tärkein kyky oli selvitä hengissä. He hallitsevat kaikki aseet, ja niin edelleen. Pelaajahahmot taas ovat tavallisia pulliaisia.

Mikä oli projektin vaikein vaihe?

Vaikein vaihe oli ehdottomasti se, kun tunnelman luomiseksi katselin putkeen elokuvat Kaamea Kankkunen, Kaamea Kankkunen 2, Tiedän mitä teit viime kesänä ja Tiedän yhä mitä teit viime kesänä.

Pysäyttämätön mörkö tulee

Kauhukirjallisuus tai -elokuvat voidaan jaotella lukuisiin eri alalajeihin. Roolipeleiksi näistä on laajemmassa mitassa sovitettu vain kolme: yliluonnollinen kauhu, sarjamurhaajia kuvaava slasher ja zombit. Olennaista näissä kaikissa on, että hahmoja uhkaa jokin sellainen ylivoimainen vihollinen, jota he eivät voi voittaa väkivallan keinoin. Tämä on keskeinen poikkeus muutoin vaikutusvaltaisen Dungeons & Dragons -roolipelin viitoittamalta tieltä.

Sarjamurhaajan kasvottomuus on tärkeä osa slasher-genreä. Kuva: Villains Wikia

Lovecraftiaaniseen kauhutarinaan kuuluu, että päähenkilöt omatoimisesti ryhtyvät tutkimaan jotain sellaista, joka lopulta uhkaa viedä heidän henkensä. Tämän tutkimusvaiheen siirtäminen roolipeleihin on aiheuttanut usein pelinjohtajalle päänvaivaa, koska pelaajien tutkimukset eivät välttämättä etene yhtä sujuvasti kuin esikuvissa toimivissa tarinoissa. Sarjamurhaaja-tarinat ovat tältä osin helpompia, koska niissä uhka aktiivisesti vainoaa pelaajahahmoja. Yliluonnollisen vastustajan kohtaaminen tapahtuu siten paljon varmemmin.

Juonenkuljetuksen lisäksi kauhupeleiltä odotetaan niille ominaista, uhkaavaa tunnelmaa, minkä luominen ei ole aivan yksinkertaista. Sarjamurhaaja-tarinoissa pääsee kuitenkin usein hieman helpommalla, koska moni esikuvina toimivista 1970- ja 1980-luvun slasher-elokuvista on nykystandardeilla mitattuna kehnoja niin näyttelytyön kuin lavastuksenkin osalta. Niinpä niissä tunnelma kallistuu koomilliseen suuntaan. Tätä on roolipeleissä helpompi toteuttaa kuin vakavampaa kauhutunnelmaa.

Minipeli: kaikki mitä pelaamiseen tarvitaan

Kauhupeli vaatii nimenomaan pelaajien, ei hahmojen, välistä yhteistyötä. Kuva: rawpixel / Pixabay
Muistatko mitä teit tänä juhannuksena on ensimmäinen tässä juhlaprojektissa julkaistuista teoksista, joka sisältää kaikki pelaamiseen tarvittavat säännöt. Tämä sopii nimenomaan kauhupeliin, jossa pelaajahahmojen kuolemat ovat keskeinen osa peliä. Sellaista seikkailua olisi vaikea sijoittaa osaksi pidempää roolipelikampanjaa.

Toinen syy sääntöjen sisällyttämiselle on, ettei tunnelmointiin ja sarjamurhaaja-juonen käsittelyyn tarvita kovin monimutkaisia sääntöjä. Nopat tuovat peliin satunnaisuutta, jota ei joka hetki kauhutarinassa kaivata. Paljon tärkeämpää on peliporukan sisäinen yhteisymmärrys siitä, millaista pelityyliä nyt kaivataan. Kauhu ei toteudu yksinomaan pelinjohtajan työn tuloksena.

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: