Press "Enter" to skip to content

Skenaario: Maailman reunalla

Roolipelitiedotuksen juhlavuoden seikkailukimara jatkuu (ks. lisätietoa projektista)! Toukokuun skenaario on Kyösti Tuomisen kirjoittama selviytymiskamppailua sisältävä fantasiaseikkailu Maailman reunalla (lataa PDF tästä). Suurkiitos Kyöstille!

Teoksen syntytarina

Haastattelin tuttuun tapaan skenaarion kirjoittajaa ja kysyin häneltä seikkailun taustasta ja kirjoittamisprosessista.

Mistä sait idean tämän skenaarion kirjoittamiseen?

Sain idean skenaarioon, kun hankin vanhan klassikkoroolipelin, eli suomennetun Stormbringerin. Lisäsin mukaan D&D 5. laitoksen statit, jotta skenaariolle löytyisi laajempi lukijakunta.

Millainen prosessi skenaarion tekeminen oli?

Melko kivuton, mutta perheellisenä on aika aina kortilla, joten piti löytää rauhallista aikaa kirjoittaa se ylös. En yleensä kirjoita vetämiäni seikkailuja näin yksityiskohtaisesti, joten aikaa meni siihenkin kun mietin miten kertoa asiat niin, että ne ovat selviä kaikille lukijoille.

Mikä oli projektin vaikein vaihe?

Kartat. En ole kovin taitava piirtäjä, ja kartat ovat useimmiten karkeita luonnoksia ruutupaperilla. Nyt piirsin kartat läppärini kosketusnäytölle, jotta sain ne kätevästi tallennettua.

Mies vastaan luonto

Robinson Crusoe lienee tunnetuin autiosaari-tarina. Kuva on ensipainoksen sisälehdeltä. Kuva: Wikipedia
Varsinkin roolipelaamisen varhaisvaiheisiin kuului juonne, jossa koeteltiin pelaajien hoksottimia pelinjohtajan kuvaamassa ongelmatilanteessa. Tällainen ongelmanratkaisutyyppinen pelaaminen sopii roolipelaamiseen oikein hyvin, koska pelaajat voivat kehitellä kaikenlaisia toimintatapoja ja keinoja, joiden toimivuutta pelinjohtaja arvioi. Ongelmanratkaisu antaa myös pelaamiselle selkeän raamin ja päämäärän.

Monen roolipelin sääntökirjassa käydään läpi sääntöjä hahmojen ravinnontarpeesta. Seikkailijaa uhkaa nälkiintyminen siinä kuin hirviön hampaisiin joutuminenkin. Näitä kuitenkaan harvemmin näkee käytettävän valmisseikkailuissa, kun huomio keskittyy enemmän eeppisen juonen läpikäymiseen. Maailman reunalla kuitenkin tarttuu näihin ja kehittelee selviytymiskamppailusta seikkailun keskeisen elementin. Koetukselle ei kuitenkaan joudu pelkästään pelaajan noppatuuri, vaan myös hänen nokkeluutensa.

Kyseessä ei ole puhtaaksi viljelty autiosaari-tyyppinen asetelma. Seikkailusta löytyy myös paikallinen heimo ja vanhat rauniot, niin että pelaamiseen liittyy myös muita elementtejä kuin pelkkä luonnonvoimien kanssa mittelöiminen. Tämä tekee asetelmasta rikkaamman ja antaa pelaajillekin enemmän toimintavaihtoehtoja.

Variaatioita eri säännöille

Suomennettu Stormbringer-roolipeli perustui pelin 4. laitokseen. Sitä on edelleen saatavilla roolipelikaupoista.

Maailman reunalla -seikkailu on kirjoitettu alunperin Stormbringer-roolipelille, joka suomennettiin vuonna 1992. Peli sijoittuu Michael Moorcockin Elric-fantasiakirjojen maailmaan, mutta säännöt ovat kotoisin RuneQuest-roolipelin prosenttipohjaisesta Basic Roleplaying -systeemistä. Sääntöjen hyvänä puolena on verrattainen läpinäkyvyys: sääntöjä tuntematonkin lukija pystyy ymmärtämään, mitä taitoarvot tarkoittavat.

Tuominen kuitenkin sisällytti skenaarioonsa sääntötekniset tiedot myös Dungeons & Dragons -roolipelin 5. laitokselle. D&D:n tuorein versio on niin suosittu, että sen sääntöjärjestelmä edustaa tällä hetkellä kenties jonkinlaista roolipelisääntöjen yleiskieltä. Kesyttämättömässä luonnossa kamppaileminen sopii moneen eri seikkailuvetoiseen fantasiaroolipeliin, joten eri systeemien sisällyttäminen on kätevää. Tätä soisi näkevänsä enemmänkin roolipelien kentällä.

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: